| کد خبر: 254012 |

◄ اهمیت راهبردی و اقتصادی توسعه و گسترش خط هوایی ملی

اهمیت راهبردی حضور یک شرکت هواپیمایی ملی مقتدر در اقتصاد ایران با در نظر گرفتن وسعت جغرافیایی کشور و موقعیت ژئوپولیتیکی آن در مقایسه با دیگر همسایگان به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

تین نیوز

با توجه به تحولات گسترده در حوزه حمل و نقل هوایی در کشورهای همسایه ایران طی دهه های اخیر و به ویژه اقدام اخیر عربستان سعودی در تاسیس یک خط هوایی ملی جدید با میلیاردها دلار سرمایه گذاری،  اهمیت راهبردی حضور یک شرکت هواپیمایی ملی مقتدر در اقتصاد ایران با در نظر گرفتن وسعت جغرافیایی کشور و موقعیت ژئوپولیتیکی آن در مقایسه با دیگر همسایگان و همچنین عوامل زیر به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است که هر چه سریعتر باید در دستور کار حکمرانی کلان کشور قرار گیرد:

۱-  مشارکت در تولید ناخالص داخلی:

 یک شرکت هواپیمایی ملی می تواند با ایجاد درآمد از طریق جابجایی مسافر و خدمات بار هوایی و سایر خدمات جانبی به تولید ناخالص داخلی کشور کمک شایانی نماید.  همچنین فرصت های شغلی برای خلبانان، خدمه کابین، کارکنان زمینی و دیگر کارکنان پشتیبانی ایجاد می کند و در نتیجه موجب افزایش اشتغال  مستقیم و غیرمستقیم و در نهایت تقویت اقتصاد ملی کشور می شود.

از همین نویسنده:

تاسیس یک خط هوایی ملی جدید در عربستان سعودی

شایان ذکر است، هواپیمایی ملی ترکیه (ترکیش ایرلاین) با  ۳۹۴ فروند هواپیما، ۷۵ هزار نفر پرسنل و حمل ۷۲ میلیون مسافر در سال گذشته، بیش از ۱۸ میلیارد دلار درآمد و حدود ۳ میلیارد دلار نیز سود خالص داشته است.

۲- اتصال: 

یک خط هوایی ملی، شرایط اتصال حیاتی بین کشور و دیگر کشورها را فراهم می کند که می تواند تجارت بین المللی، گردشگری و سرمایه گذاری را تسهیل کند. این ارتباط همچنین می تواند به جذب مشاغل خارجی برای سرمایه گذاری در کشور نیز  کمک کند.

به طور مثال، هواپیمایی ملی ترکیه به ۲۶۳ مقصد بین المللی در ۱۲۴ کشور جهان پرواز دارد.

همچنین شبکه پروازی داخلی این شرکت نیز ۵۲ فرودگاه داخلی را به هاب این شرکت در استانبول متصل می کند. 

 ۳-تصویر سازی و نماد ملی: 

یک شرکت هواپیمایی ملی می تواند با به نمایش گذاشتن فرهنگ، مهمان نوازی و پتانسیل گردشگری خود به ایجاد تصویر سازی و نماد ملی کشور نیز کمک کند.  این امر  به نوبه خود می تواند گردشگران و سرمایه گذاران بیشتری را به کشور جذب کرده و در نتیجه اقتصاد ملی را بیشتر تقویت کند.

۴- امنیت ملی: 

یک شرکت هواپیمایی ملی همچنین می تواند با ارائه خدمات حمل و نقل هوایی به دولت، نیروهای مسلح و حمایت از امدادرسانی در بلایای طبیعی و ماموریت های بشردوستانه، نقش مهمی در امنیت ملی ایفا کند.

به طور مثال، نقش هواپیمایی ملی ترکیه در  زلزله فاجعه آمیز اخیر آن کشور واقعا بی بدیل بود.

در ابتدا کمک نقدی دو میلیارد لیر به وزارت کشور،  انجام ۲۴۰۰ پرواز ، اعزام  ۴۳۳ هزار نفر از نیروهای  امداد و نجات به منطقه زلزله زده، تخلیه ۴۳۰ هزار نفر از شهروندان مصیبت زده و حمل ۱۶۰۰ تن بار از کمک های مردمی، از جمله اقدامات عملیاتی این شرکت بود.

همچنین در بخش مسئولیت های اجتماعی این شرکت، ساخت هزار خانه برای بی خانمان ها و آسیب دیده ها و استخدام هزار نفر از هزار خانواده  زلزله زده اخیر را نیز پذیرفته است.

بنابراین به روشنی دیده می شود که خط هوایی ملی ترکیه در ۹۰ سالگی تولد خود یکی از ارکان اصلی و مهم  ترکیه مدرن در یکصد سالگی تاریخ تاسیس این کشور است.

۵-  ایجاد فضای رقابت: 

وجود یک شرکت هواپیمایی ملی همچنین می تواند موجب ایجاد رقابت سالم در صنعت هوانوردی شود و با ارائه انتخاب های بیشتر و قیمت های رقابتی برای مصرف کنندگان بسیار سودمند باشد.

 در نتیجه، نقش یک شرکت هواپیمایی ملی در اقتصاد کشورها چند وجهی است و می تواند تاثیر بسزایی در جنبه های مختلف اقتصاد ملی داشته باشد.  بنابراین،  بر کارگزاران ارشد و حکمرانی کلان فرض است که ارزیابی دقیق تری از  سهم و تأثیر  یک خط هوایی ملی مقتدر در اقتصاد ملی  ایران و به ویژه با شرایط نوین حوزه حمل و نقل هوایی بازرگانی در منطقه داشته باشند تا بر همین اساس شرایط رخوت آمیز و پر مسئله کنونی که مطلقا زیبنده کشور نیست با یک اقدام سریع و جدی  ملی تبدیل به یک شرایط پویایی در بخش حمل و نقل هوایی بین المللی شود تا از این طریق همترازی منطقه ای ما نیز مصون بماند.

* کارشناس هوانوردی

داریوش نیکنام

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حیدر وطن خواه 0 0

    باید از کارشناسان عالی قدر و متخصصی چون آقای داریوش نیکنام در مدیریت کلان شرکت هوایی ایران ایر بهره برد متأسفانه در طول سه دهه گذشته افراد نالایق و بی سواد در مدیریت کلان شرکت‌های هوایی چون ایران ایر قرار گرفتند و از حسادت مجالی به آقای داریوش نیکنام ندادند از آن جمله مدیر عاملان فرهاد پرورش بود که باعث نابودی ایران ایر شد و به عنوان جایزه او را به کانادا فرستادند ، یکی از خيانت های بارز فرهاد پرورش خرید ناوگان ATR بوده که الان همه آنها به جز یک فروند زمین گیر هستند.