| کد خبر: 245846 |

پس از چندین مورد ترکیدگی لاستیک هواپیما مطرح شد:

◄ درخواست چندباره استقلال کمیسیون بررسی سوانح هوایی از سازمان هواپیمایی

اکثر کشورهای جهان متناسب با چارچوب های حقوقی و مقررات پیوست سیزده ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی بازرگانی) نسبت به تشکیل یک ساختار مستقل در بخش بررسی حوادث و سوانح هوایی مبادرت کرده اند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل در مورد تکرار چندباره ترکیدگی لاستیک هواپیماها در کشور گفت: مشکل تکرار موارد مشابه در کشور ما توجیه‌ ناپذیر است !

به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی زاده افزود: در کشورهای پیشرفته، نه تنها سوانح یعنی Accidents تحلیل دقیق می‌ شوند، بلکه شبه سوانح یعنی Incidents نیز مثل سوانح  تحلیل می‌ شوند تا دیگر تکرار نشوند. شبه سانحه یعنی که مشکلی وجود‌داشته ولی منجر به سانحه‌ ای نشده است.

 وی تاکید کرد: مثلا بعد از فرود پرواز در مشهد اگر بازرسی‌ ها نشان دهنده این بود که یکی از لاستیک‌ های هواپیما احتمال ترکیدن داشت، این را شبه سانحه می گویند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در کشور ما معمولا نه تنها هیچ شبه سانحه‌ ای مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، حتی سانحه عادی مثل ترکیدگی لاستیک هواپیما هم مورد بررسی موشکافانه قرار نمی‌ گیرد و فقط سوانح بزرگ که منجر به کشته یا زخمی شدن افرادی شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد آن هم با اغماض و همین امر علت تکرار سوانح و شبه سوانح است.

داریوش نیکنام کارشناس حمل و نقل هوایی نیز در این مورد گفت: از دیگر دلایلی که می‌ توان برای این نقیصه در کشور بر شمرد فقدان یک کمیسیون مستقل بررسی حوادث و سوانح در بخش هوایی است.

وی با بیان این که در حال حاضر این کمیسیون بخشی از ساختار سازمان هواپیمایی کشوری است، عنوان کرد: در گزارش کمیسیون اصل نود مجلس (اردیبهشت ۱۳۹۹) در خصوص سانحه هوایی پرواز تهران-یاسوج  شرکت آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری نیز مقصر شناخته شد.

او افزود: همچنین گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس دارای دو نکته محوری و بسیار مهم  است که  چند بار نیز  تکرار و در بخش پایانی نیز به عنوان پیشنهاد اول مطرح شده که این دو نکته از مطالبات همیشگی نخبگان هوانوردی بازرگانی کشور  برای نجات صنعت حمل و نقل هوایی نیز بوده است.

نیکنام این دو نکته رایکی استقلال کمیسیون بررسی سانحه هوایی از سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس الزامات انکس 13 ایکائو و دیگری اجتناب جدی در سطوح بالای مقامات نظام از انتصاب مقامات ارشد غیر متخصص در بخش هوانوردی بازرگانی ذکر کرد و گفت: سال هاست اکثر کشورهای جهان متناسب با چارچوب های حقوقی و مقررات پیوست سیزده  ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی بازرگانی) نسبت به تشکیل یک ساختار مستقل در بخش بررسی حوادث و سوانح هوایی مبادرت کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.