| کد خبر: 253565 |

◄ رویکرد تبدیل قطارهای خودکشش دیزل هیدرولیک به برقی دیزلی در انگلستان

وزارت حمل و نقل انگلستان در چهارمین ویرایش کتاب چشم انداز ناوگان ریلی (Rolling Stock Perspective) در سال 2018 مجددا با تاکید بر راهبرد حذف کربن که شرکت های ریلی را به حذف قطارهای صرفا دیزلی تا 2040 مکلف می نماید.

تین نیوز

وزارت حمل و نقل انگلستان در چهارمین ویرایش کتاب چشم انداز ناوگان ریلی (Rolling Stock Perspective) در سال 2018 مجددا با تاکید بر راهبرد حذف کربن که شرکت های ریلی را به حذف قطارهای صرفا دیزلی تا 2040 مکلف می نماید به رویکرد جدید شرکت های مالک ناوگان و شرکت های سازنده ناوگان و تجهیزات پیشرانه برای تبدیل قطارهای خودکشش دیزل­ هیدرولیک (مشابه قطارهای خودکشش موجود) به نوع دوگانه (برقی دیزلی) یا سه گانه (برق، دیزل، باتری) اشاره نموده است. 

  • مقدمه وزیر: بازار قطار در بریتانیا همچنان پر جنب وجوش است و مسافران از آن سود می برند، کشور ما شاهد سرمایه گذاری سازندگانی مانندCAF، استدلر با هیتاچی، بمباردیر و زیمنس در افتتاح تاسیسات جدید برای تولید یا نگهداری قطارها است ...
  • شرکت های خصوصی نشان می دهند که چگونه می توانند فرصت ها و نوآوری ها را برای هدف گیری مجدد با یکدیگر هماهنگ کنند، مانند قطارهای Viva Rail،Angel's HyDrive  یا قطارهای سه حالته (برق، دیزل، باتری) Porterbrook، و ...

مقدمه گزارش: ما خوشحالیم که می بینیم برخی از ایده های نوآورانه در همکاری Alstom با Eversholt در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند (تبدیل قطارهای خودکشش الکتریکی کلاس 321 به دوگانه با استفاده از پیل سوختی و سوخت هیدروژن) ... ، Rail Viva با گزینه بسته قدرت هیبریدی (دیزل ژنراتور و باتری) جان تازه ای به قطارهای کلاس 230 خود می دهد، ... Angel Trains  با شرکت Chiltern همکاری می کند تا قطارهای هیبریدی کلاس 165 HyDrive را در سال 2019 معرفی کند (ناوگان خودکشش دیزل هیدرولیک حومه سرعت 120 که در اوایل دهه 90 با گیربکس 211 ساخته شده اند) ... .

ما خوشحالیم که رولزرویس با تحویل پاورپک های هیبریدی MTU موافقت کرده است که قطارهای خودکشش دیزلی پورتربروک کلاس 170 Turbostar را از فقط دیزلی به هیبریدی تبدیل کند (ناوگان خودکشش دیزل هیدرولیک با سرعت 160 که در اواخر 90 و اوایل 2000 بصورت دیزل هیدرولیک با گیربکس 211 فویت ساخته شده اند، 139 قطار 2 یا 3 واگنه).

پورتربروک با مرکز تحقیقات و آموزش راه آهن دانشگاه بیرمنگام ("BCRRE") نیز وارد همکاری شده تا اولین قطار هیدروژنی HydroFlex در بریتانیا را خلق نماید، شرکت پورتربروک یک واحد قطار خودکشش الکتریکی کلاس 319 را ارائه خواهد کرد.

در فصل دوم این کتاب به انتشار چشم انداز وزیر برای سال 2040 جهت حذف کلیه قطارهای فقط دیزلی پرداخته که نمونه های بالا در تبدیل انواع دیزل هیدرولیک به الکترودیزل می باشد (دوگانه، دیزل الکتریک با داشتن قابلیت استفاده از شبکه برقی).

  • یادداشت «راهبرد بلند مدت ناوگان برای صنایع ریلی انگلیس (تین نیوز / کد خبر 223709)» مبین - تاثیر و تاثر شدید فناوری جدید خودکشش های برقی- دیزلی (Bi-mode) و سیاست های برقی کردن خطوط در راه آهن انگلیس بوده به نحوی که حتی با تاخیر برقی کردن خطوط، تعدادی از ناوگان سفارشی خودکشش برقی از EMU به نوع دیزلی دوگانه Bi-mode تغییر یافتند.

این رویکرد با استناد به ششمین ویرایش «استراتژی بلندمدت ناوگان مسافری برای صنایع ریلی انگلیس» تبیین گردید:   

Long Term Passenger Rolling Stock Strategy for the Rail Industry (6th Edition)

  • و در یادداشت «رویکرد جهانی در افزایش قطارهای خودکشش در آمار UIC و تجربیات ایران (تین 238319)» چنین آمده:
  • آمار اتحادیه جهانی راه آهن ها و مقایسه ناوگان مسافری جهان در سالهای2010 و 2020 نشان میدهد تعداد واگن مسافری از 271 به 195 هزار دستگاه کاهش و تعداد واگن خودکشش از 49 به 150 هزار دستگاه افزایش یافته است (رشد 206 درصد).
  • با توجه به روند شدید جهانی افزایش ناوگان خودکشش مسافری و رویکرد توسعه قطارهای خودکشش دوگانه (برقی دیزلی) یا قطارهای سه گانه (برق، دیزل، باتری) و وابستگی زیاد قطارهای دیزل هیدرولیک در بخش نگهداری و تعمیرات به نظر می رسد نه تنها تغییر مشخصات فنی ناوگان باقیمانده حومه از نظر نوع پیشرانه و ... ضروری است بلکه می توان با تغییر سیستم پیشرانه به نتایج بهتری در شاخص های RAMS دست یافت، تجربیات ناموفق اولین قطار خودکشش دیزلی (تین نیوز / کد خبر 249560) و تجربیات موفق نگهداری و تعمیرات ژنراتور و تراکشن موتور لکوموتیوهای دیزل الکتریک و نیز مترو (تین 217242) موید این نظر است.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.