| کد خبر: 249565 |

◄ سخنی کوتاه با دولت و مجلس

همه هم و غم وزیر شده ساخت خانه. آیا وزیر ماموریت دیگری جز خانه سازی ندارد؟

تین نیوز

«سخنی کوتاه با دولت و مجلس    

در انتخاب وزیر به اهلیت بها بدهید ، لطفاً

با سلام و احترام  

حضرات آقایان و بانوان. اعضای کابینه/ وکلای مجلس. قرار است یک وزیر برای راه و شهر سازی برگزینید. اقلا این بار به حرف این کارشناس ریلی گوش بسپارید. وقت زیادی از شما نمی گیرد.

ما اهالی حمل و نقل چند سال است که متوجه شده ایم که حمل و نقل در این وزارتخانه یتیم است[1]. این وزارتخانه در معرفی عملکردش اینفوگرافی منتشر می کند و شماره می کند که چند کیلومتر راه آهن ساخته. چند تُن ریل و چند دستگاه سوزن و چند اصله تراورس و چند متر مکعب خاک برداشته و چند متر مکعب بالاست ریخته و چند دهنه پل ساخته و چند تونل. اما نمی دانیم که به ازای این همه پول که به پای راه آهن رشت - آستارا و خواف – هرات و راه آهن همدان و راه آهن بستان آباد ریخته شده چقدر به حمل بار و مسافر اضافه شده است.

مزید اطلاعتان سهم ریل در حمل بار و مسافر زیر عدد ده درصد ایستاده و تکان هم نمی خورد. در نهایت شرمندگی سرعت بازرگانی زیر پنج کیلومتر بر ساعت است. از حمل و نقل جز ساخت و ساز و بیل و کلنگ و بولدوزر نمی شناسند[2]. وزیر پیشنهادی در این مورد اطلاع و اشراف دارد؟ آیا قبلا به این وزارتخانه آیند و روند داشته ؟ از حمل و نقل چه می داند؟

ما اهالی حمل و نقل چند سال است که متوجه شده ایم که جوجه اردک زشت هستیم. یک هووی جوان و زیبا داریم به نام مسکن. همه هم و غم وزیر شده ساخت خانه. آیا وزیر ماموریت دیگری جز خانه سازی ندارد؟ اصلا ساخت مسکن کار دولت است مگر؟ مسکن مهر دولت نهم و طرح ملی مسکن دولت دوازدهم چه گُلی به سر ملت زد که حالا از شعار یک میلیون مسکن دولت سیزدهم انتظار داشته باشیم؟ خودتان استاد فن هستید و بهتر از ماها می دانید که با کمبود مسکن مواجه نیستیم. نیک می دانید که علت گرانی مسکن تقاضای غیر مصرفی (سرمایه ای) بسیار بزرگی است که به دلیل نقدینگی سرگردان به این بازار هجوم آورده است. راه حل گرانی مسکن در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ست نه در وزارت راه. به عینه می بینید که همه ماموریت های این وزارتخانه قربانی خانه سازی دولتی شده و بقیه معطل مانده اند. بدیهی ست که در این وضعیت اکثر بودجه ها به طرف خانه سازی برود. آیا نگران نیستید که با این نگاه تک بعدی به مسکن، ایمنی حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده ای قربانی بشوند؟ نگران افزایش سوانح هوایی و ریلی نیستید؟ گیرم که ساخت مسکن دولتی اولویت باشد، آیا وزیر پیشنهادی در این مورد اطلاع و اِشراف دارد؟ آیا قبلا به این وزارتخانه آیند و روند داشته؟ از شهر سازی و مسکن سازی چه می داند؟      

اهلیت یک شرط مهم در هر وزارتخانه ای است. لطفا به آن بها بدهید. کسی شایسته ردای وزارت است که در محیط حمل و نقل و راه و شهر سازی خیس خورده باشد. کسی که به قول دانشگاهی ها حمل و نقل و شهر سازی را فهمیده باشد. تجربه مدیریت پروژه در این حوزه را داشته باشد. وزارت راه بار سنگینی ست. در برخی کشورها حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی و راه آهن و شهر سازی هر کدام وزیر جداگانه ای دارند. راندن این ماشین بزرگ اداری کار هر کسی نیست. مرد کهن می خواهد. دیدید که رستم هم از پَسَش بر نیامد.

با این بار سنگین، وزیر باید اندکی عِرق هم به این وزارتخانه داشته باشد. لطفا به این هم بها بدهید. کلاهتان را قاضی کنید. کسی که می تواند مثل آب خوردن از معاونت رئیس جمهور به سایپا و از سایپا به ستاد اجرایی و از ستاد اجرایی به مجلس و از مجلس به دیوان محاسبات بپرد، به این وزارتخانه هم وفا نخواهد کرد و چند صباح دیگر از بام وزارتخانه به مقصد بعدی پر خواهد کشید.

پاورقی ها

[1] البته یک معاونت حمل و نقل وجود دارد، اما در حد زینت الجلسات. سال هاست اندر خم تدوین طرح جامع حمل و نقل در مانده.

[2] ذکر مصیبت بخش هوایی و دریایی و جاده ای بماند بر عهده کارشناسان همان حوزه ها. 

* کارشناس حمل و نقل

 

 

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 2 0

    سلام جناب قصابیان عزیز
    من از مرقومه حضرت عالی دریافتم که :
    عدم به پیش رفتن حوزه ریل به خاطر این است که زمان کافی برای این مقوله از سوی وزیر به خاطر دغدغه های فراوان و حتی مهمتر (مثل مسکن) روی داده است
    این استدلال را روی کاغذ می توان پذیرفت اما به نظر شما که یک شخص کارشناس در گیر در حوزه ریل می باشید اگر ما یک وزیر فقط مختص راه آهن می داشتیم در جایی که الان هستیم نبودیم و خیلی جلوتر می بودیم !؟
    به نظر من اگر وزیر راه آهن هم می داشتیم خط سوم بلا استفاده از کاشمر تا فریمان و یا خط خواف هرات ساخته می شد
    مشکل فعلی در حوزه ریل به نظر این احقر الامحقرین نه بودجه است و نه منابع مادی و تجهیزات و ...
    مشکل اصلی این است بودجه ها در جای درست و البته به موقع هزینه نمی شود
    همین خط خواف هرات که جناب عالی فرمودید اگر یک خط با کیفیت و در یک بازه زمانی مشخص حدودا دوسال پیش به هرات می رسید اکنون با وجود تعویض دولت در افغانستان به خاطر اینکه برای آنها نیز ثمر دهی داشت در حال خدمات دهی بسیار خوب برای کشور ما هم می بود اما بودجه به شکلی که در زمانی مشخص منجر به خروجی گرفتن یا همان سود دهی منجر شود تخصیص داده نشد
    البته همه اینها که گفتم معلولند ولی معلول های نزدیک تر به علت .
    البته به نظر من
    موفق و باشید

    • اکبر 1 0

      اگر خط هرات فعال می بود طالبان اجازه نمی داد یک پیچش را باز کنند و به سرقت برود چون برای آتی اش درآمد بود

  • حامد 0 0

    مقاله آقای قصابیان یک مقاله دلی بود و بر دلم نشست. فقط یک انسان دلسوز وطن می تواند چنین اندیشه کند.

  • ناشناس 2 0

    اگه همین اقای قصابیان رو پیشنهاد برای وزارت راه و شهرسازی می دادند می گفت وزارت نفت رو هم با من ادغام کنید تا من خانه هایی با مصرف انرژی کم بسازم و مصالح را هم با ریل جابجا کنم و .....
    نه برادر مشکل از کمی وقت گذاشتن وزیر برای حوزه ریلی نیست مشکل ، اول فقد ایده های خوب و در ثانی عدم عزم اجرا است