◄ سخنی کوتاه با دولت و مجلس
همه هم و غم وزیر شده ساخت خانه. آیا وزیر ماموریت دیگری جز خانه سازی ندارد؟
«سخنی کوتاه با دولت و مجلس
در انتخاب وزیر به اهلیت بها بدهید ، لطفاً
با سلام و احترام
حضرات آقایان و بانوان. اعضای کابینه/ وکلای مجلس. قرار است یک وزیر برای راه و شهر سازی برگزینید. اقلا این بار به حرف این کارشناس ریلی گوش بسپارید. وقت زیادی از شما نمی گیرد.
ما اهالی حمل و نقل چند سال است که متوجه شده ایم که حمل و نقل در این وزارتخانه یتیم است[1]. این وزارتخانه در معرفی عملکردش اینفوگرافی منتشر می کند و شماره می کند که چند کیلومتر راه آهن ساخته. چند تُن ریل و چند دستگاه سوزن و چند اصله تراورس و چند متر مکعب خاک برداشته و چند متر مکعب بالاست ریخته و چند دهنه پل ساخته و چند تونل. اما نمی دانیم که به ازای این همه پول که به پای راه آهن رشت - آستارا و خواف – هرات و راه آهن همدان و راه آهن بستان آباد ریخته شده چقدر به حمل بار و مسافر اضافه شده است.
مزید اطلاعتان سهم ریل در حمل بار و مسافر زیر عدد ده درصد ایستاده و تکان هم نمی خورد. در نهایت شرمندگی سرعت بازرگانی زیر پنج کیلومتر بر ساعت است. از حمل و نقل جز ساخت و ساز و بیل و کلنگ و بولدوزر نمی شناسند[2]. وزیر پیشنهادی در این مورد اطلاع و اشراف دارد؟ آیا قبلا به این وزارتخانه آیند و روند داشته ؟ از حمل و نقل چه می داند؟
ما اهالی حمل و نقل چند سال است که متوجه شده ایم که جوجه اردک زشت هستیم. یک هووی جوان و زیبا داریم به نام مسکن. همه هم و غم وزیر شده ساخت خانه. آیا وزیر ماموریت دیگری جز خانه سازی ندارد؟ اصلا ساخت مسکن کار دولت است مگر؟ مسکن مهر دولت نهم و طرح ملی مسکن دولت دوازدهم چه گُلی به سر ملت زد که حالا از شعار یک میلیون مسکن دولت سیزدهم انتظار داشته باشیم؟ خودتان استاد فن هستید و بهتر از ماها می دانید که با کمبود مسکن مواجه نیستیم. نیک می دانید که علت گرانی مسکن تقاضای غیر مصرفی (سرمایه ای) بسیار بزرگی است که به دلیل نقدینگی سرگردان به این بازار هجوم آورده است. راه حل گرانی مسکن در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ست نه در وزارت راه. به عینه می بینید که همه ماموریت های این وزارتخانه قربانی خانه سازی دولتی شده و بقیه معطل مانده اند. بدیهی ست که در این وضعیت اکثر بودجه ها به طرف خانه سازی برود. آیا نگران نیستید که با این نگاه تک بعدی به مسکن، ایمنی حمل و نقل هوایی و ریلی و جاده ای قربانی بشوند؟ نگران افزایش سوانح هوایی و ریلی نیستید؟ گیرم که ساخت مسکن دولتی اولویت باشد، آیا وزیر پیشنهادی در این مورد اطلاع و اِشراف دارد؟ آیا قبلا به این وزارتخانه آیند و روند داشته؟ از شهر سازی و مسکن سازی چه می داند؟
اهلیت یک شرط مهم در هر وزارتخانه ای است. لطفا به آن بها بدهید. کسی شایسته ردای وزارت است که در محیط حمل و نقل و راه و شهر سازی خیس خورده باشد. کسی که به قول دانشگاهی ها حمل و نقل و شهر سازی را فهمیده باشد. تجربه مدیریت پروژه در این حوزه را داشته باشد. وزارت راه بار سنگینی ست. در برخی کشورها حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی و راه آهن و شهر سازی هر کدام وزیر جداگانه ای دارند. راندن این ماشین بزرگ اداری کار هر کسی نیست. مرد کهن می خواهد. دیدید که رستم هم از پَسَش بر نیامد.
با این بار سنگین، وزیر باید اندکی عِرق هم به این وزارتخانه داشته باشد. لطفا به این هم بها بدهید. کلاهتان را قاضی کنید. کسی که می تواند مثل آب خوردن از معاونت رئیس جمهور به سایپا و از سایپا به ستاد اجرایی و از ستاد اجرایی به مجلس و از مجلس به دیوان محاسبات بپرد، به این وزارتخانه هم وفا نخواهد کرد و چند صباح دیگر از بام وزارتخانه به مقصد بعدی پر خواهد کشید.
پاورقی ها
[1] البته یک معاونت حمل و نقل وجود دارد، اما در حد زینت الجلسات. سال هاست اندر خم تدوین طرح جامع حمل و نقل در مانده.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.