| کد خبر: 246586 |

◄ دو کلمه حرف‌ حساب با سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی

یکی از وعده های جناب آقای رئیسی, رئیس جمهور محترم در زمان انتخابات تاکید بر انتصاباتی فراجناحی بر مبنای نظام شایسته سالاری بود.

تین نیوز

یکی از وعده های جناب آقای رئیسی, رئیس جمهور محترم در زمان انتخابات تاکید بر انتصاباتی فراجناحی بر مبنای نظام شایسته سالاری بود.

نگاهی که می توانست در صورت تحقق، امید و دلگرمی آحاد جامعه با هر نگرش و تفکری را در پی داشته باشد. ولیکن با روی کار آمدن دولت جدید و نفوذ بعضی از افراد تندرو به ویژه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تدریج شاهد حذف مدیران صالح و انتصاب بعضا افرادی ناکارآمد، بی تجربه و غیرمرتبط با شعار ریاست محترم جمهور در این وزارتخانه و بخش های زیر مجموعه آن قرار گرفتیم، عزل و نصب هایی که صدای بسیاری از نمایندگان دلسوز و همسوی با دولت را نیز درآورد.

 شاید اولین خطای مدیریتی جناب عبدالملکی وزیر سابق کار، شتاب در جهت تغییرات بود، تغییری متکی بر قبیله گرایی و با نگاهی صرفا سیاسی و جناحی، تغییری که طی چند ماه مقوله ساده تعیین حقوق و دستمزد در کشور را با ندانم کاری به اقدامی امنیتی تبدیل و موجبات نارضایتی طبقات حقوق بگیر و بازنشسته کشور را فراهم کرد.

به راستی تبعات و تاوان این حجم از ایجاد تشویش اذهان عمومی به ویژه قشر ضعیف بازنشسته و حقوق بگیر جامعه را چه کسی خواهد داد؟ چه کسی مسئول خدشه ای است که طی این مدت بر پیکره نظام وارد شده است؟ بازنشستگان؟ یا بعضا فرصت طلبان ناکارآمدی که بدون تخصص و با سو استفاده از فضای تغییرات، خود را به دولت تحمیل نموده و این گونه هزینه گزافی را با بی تجربگی و بی مبالاتی خود به کشور، دولت و مردم تحمیل کرده اند.

جناب آقای دکتر اولین اقدام شما اصلاح راه و روش ها و اشتباهات گذشته و افزایش حقوق و دستمزدها با تکیه بر قانون بود، ولیکن این موضوع تمام کار نیست، چرا که مسببان خطاها همچنان در اطراف شما سرگرم تکرار مصیبت های بعدی هستند، افراد سوپر جناحی دوره وزارت قبل همچنان سرگرم فرایند عزل و نصب ها با نگاه قبیله گرایانه هستند. موضوعی که حتی در صورت معرفی جنابعالی به مجلس کار رای اعتماد را برایتان بسیار دشوار خواهد ساخت.

اگر داور مسابقه میدان از طریق استعفاء تبعات اشتباهات خود را در عزل و نصب های غیراصولی، پرداخت؛ اما همچنان برخی از افراد در وزارتخانه سرگرم حرکت در مسیرهای اشتباه گذشته و ایجاد هزینه برای کشور می باشند. آیا مطلع هستید که این روزها در حیاط خلوت شستا چه می گذرد!؟ آیا از تذکر دلسوزانه دکتر خدائیان ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور اطلاعی دارید؟ اگر بی خبر هستید؟ ناگزیر فرازهایی از سخنان و سوالات ارزشمند دکتر خدائیان رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور را مجددا ذکر می کنم؛

« آیا ما در مجموعه شستا با این حجم هلدینگ و شرکت هایی که دارد می توانیم ادعا کنیم که شفافیت وجود دارد؟ و اگر امروزه در مورد این موضوع سوال شود می توانیم قاطعانه اعلام کنیم شفافیت را در مسئولیت خود داشته ایم؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به موضوع انتصابات در شستا اشاره کرد و ادامه داد: شرایط انتصابات مدیرعامل و سایر اعضای بنگاه تولیدی باید شفاف و در معرض دید عموم باشد و مسئولان امر بر لزوم توجه به این موضوع تاکید داشته و این شفافیت ضمانت اجرا داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید بررسی شود آن فردی که به عنوان مدیرعامل انتخاب می شود آیا تخصص و تجربه لازم را دارد و در این زمینه تاکنون فعالیتی داشته است؟ از این رو ضرورت دارد سازمان بازرسی انتصاب انجام شده را بررسی نموده و اگر به موردی برخورد کند که شخصی که منصوب شده است شرایط لازم را ندارد به مراجع ذیصلاح معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه بنگاه های اقتصادی محل زد و بند سیاسی نیست، افزود: بنگاه اقتصادی، کننده کار می خواهد نه اینکه فلان شخص، به دلیل اینکه با فلان مسئول یا وزیر و شخص ارتباط دارد یا از اقوام آنهاست در بنگاه اقتصادی فعالیت کند. شستا نباید حیاط خلوت  گروه ها، جناح ‎ها و یا صاحب منصبان باشد».

آیا مستحضرید که این روزها چگونه با رزومه سازی های چند ماهه و جابجایی های غیرتخصصی، افرادی بی تجربه و با مدارک معمول را جایگزین افرادی با تجربه و مدارج عالی می نمایند!؟ احتمالا در انتظار خروجی کارکرد مجموعه ها نشسته اید تا براساس آن تصمیم بگیرید، ولیکن خروجی ها همه مشخص است و فرصت جبران اندک!

دلسوزانه عرض می کنم؛ اگر دولت سازندگی روزی از ناحیه سوء استفاده کارگزاران از سکه افتاد و دولت اصلاحات از ناحیه غرور و تندروی مشارکتی ها دچار ضربه شد و حتی دولت فخیمه پاکدستان از تکیه به خمود افرادی مانند مشایی و بقایی به قهقرا رفت، دولت رئیس جمهور محترم جناب آقای رئیسی نیز به دست ریاکاران از چشم ها خواهد افتاد. پس عاجزانه تقاضا دارم به هوش باشید و اعتماد رئیس دولت به خود را با نظارت حداکثری در عزل و نصب ها به کار گیرید تا کشور بیش از این هزینه بی تجربگی و سو مدیریت افراد ریاکار را ندهد.

حضرت علی علیه السّلام در فرازی از نامه خود به مالک اشتر، با تاکید فراوان گزینش کارکنان را بر رعایت اصل شایسته سالاری می دانند و می فرمایند؛

« مالک در گزینش کارکنان براساس آزمون و امتحان از آنان عمل کن و براساس اعطاء و بخشش (و اینکه بخواهی کار و خدمتی به آنها نمایی) یا بر پایه دلخواه خود به کار نگمار»

به قول آقای مهاجری:

« ریشه های تاریخی برخی افراد سوپر انقلابی را در خوارج صفین و نهروان هم می شود ردیابی کرد. در آنجا هم، حتی آنان حضرت مولا را انقلابی نمی دانستند! »

* کارشناس اقتصادی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.