| کد خبر: 202156 |

◄ جایگاه تاثیرگذار مرکز تحقیقات راه‌آهن در پیشرفت سازمانی

یکی از مهمترین آثار مثبت مرکز تحقیقات مشارکت در تصمیمات اساسی بود (با به چالش کشیدن پیشنهادات خرید یا اجرای پروژه توسط سایر ادارات کل) که با مشخصه پیچیدگی راه‌آهن تناسب نداشت و موجب صرف هزینه غیر اثربخش می‌شد.

تین نیوز

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در کنگره بزرگداشت شهید حسن باقری در ارومیه (9 بهمن 97) با بیان این‌که اطلاعات دفاع مقدس جزو نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: اگر ما در تجهیزات کسری داشتیم، اگر تجهیزات باقی‌مانده ارتش دچار مشکل قطعات یدکی بود، اگر کسری‌های اعتباری و مالی داشتیم اما نقاط قوتی هم در دفاع مقدس داشتیم که اطلاعات عملیات از جمله این نقاط قوت بود.

بنا به مطالب گردآوری شده مورخ 9 بهمن 96 خبرگزاری تسنیم در مورد شهید باقری در جلسه‌ای که در اوایل دفاع مقدس با حضور بنی‌صدر و آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند، در اتاق جنگ لشکر 92 زرهی اهواز برگزار می‌شود حسن باقری هم بر پایه اطلاعاتی که به دست آورده بود، تحلیلی جامع از وضعیت دشمن در آن زمان ارائه می‌دهد که موجب حیرت بنی‌صدر و دلگرمی نماینده امام در شورای عالی دفاع می‌شود.

شهید باقری در ادامه فعالیت خود  با استفاده از همه‌ امکانات به جمع‌آوری اطلاعات، نقشه‌ها و کالک‌های عملیاتی و شناسایی دقیق محورهای عملیات پرداخت و این اسناد را به گزارش‌های سازمان‌یافته تبدیل کرد. در قرارگاه کربلا، اطلاعات کامل و جامعی از موقعیت دشمن، به‌همراه عناصر اطلاعاتی، به تحلیل و ارزیابی دشمن پرداخت و نقشه‌های دقیق مناطق عملیاتی را تهیه کرد. فعالیت‌های او در این زمینه با سازماندهی عناصر اطلاعاتی و برگزاری آموزش مختصری برای آن‌ها، منجر به تقویت واحد اطلاعات‌ عملیات در ستاد عملیات جنوب شد.

دانشجوی 24ساله‌ رشته‌ حقوقی قضایی دانشگاه تهران، با شناخت عمیق از دشمن و چیرگی بر منطقه‌ جغرافیایی جنگ و تغییرات حاصل از آن علاوه بر طراحی و اجرای چندین عملیات‌ مهم، در شکل‌گیری سازمان رزم، برآورد اطلاعات و تهیه‌ طرح عملیات، کادرسازی و تربیت فرماندهان تأثیرگذار و کارآمد نقشی اساسی ایفا کرد.

چندان که خود نیز در این خصوص چنین نگاشته است: این جنگ فرصت‌های طلایی بسیاری را جهت رشد استعدادها به ما داده است. نیروهای ما با توجه به بعد انقلابی‌ای که دارند و چشم‌وگوش بسته تابع قانون‌های ازخارج‌آمده نیستند، می‌توانند از قالب‌های پیش‌ساخته خارج شوند و با فکر سازنده‌ خویش، روش‌هایی را ابداع کنند که دشمن نخواهد توانست به‌سادگی به دفاع در مقابل آن‌ها برخیزد.

مرکز تحقیقات راه‌‌آهن در دهه هفتاد با حمایت‌های مدیریت ارشد علاوه بر نقش آفرینی بالا در اتخاذ تصمیمات بهینه، توانست سهم بالایی در افزایش چشمگیر بهره‌‌وری و ایمنی در سطح ملی و حتی ابعاد جهانی راه‌‌آهن ایفا نماید.

افزایش مرحله دوم کشش لکوموتیوها، افزایش کارایی ماشین‌آلات تعمیرات مکانیزه خط، افزایش کارایی قطارهای خودکشش، افزایش کارایی لکوموتیو، خرید اولین و دومین سیمولاتور لکوموتیو، قرارداد تبدیل لکوموتیو مانوری قدیمی به هیبرید، قرارداد اولین دستگاه جهانی پردازش تصویر اندازه‌‌گیری پروفیل چرخ، نمونه‌سازی دستگاه کنترل اتوماتیک قطار برای جلوگیری از سوانح ناشی از خواب رفتن لکوموتیوران و بومی‌سازی بسیاری از قطعات و تجهیزات پرمصرف. 

یکی از مهمترین آثار مثبت مرکز تحقیقات مشارکت در تصمیمات اساسی بود (با به چالش کشیدن پیشنهادات خرید یا اجرای پروژه توسط سایر ادارات کل) که با مشخصه پیچیدگی راه‌آهن تناسب نداشت و موجب صرف هزینه غیر اثربخش می‌شد که بی‌تردید این نقش مرکز از منظر اغلب مدیران اجرایی خوشایند نبود ولی مدیریت ارشد که آثار این تضارب آرا را در رشد عقلایی سازمان مثبت یافته بود همچنان به حمایت از این مجموعه کارشناسی ادامه می‌داد.

مراکز تحقیقات مانند واحدهای اطلاعات عملیات دفاع مقدس بوده (به‌ویژه اکنون که جنگ ما اقتصادی است) و می‌توانند با شناخت تهدیدها و فرصتهای بیرونی و قوت‌ها و ضعف‌های داخلی راهکارهای مناسب را به مدیران سازمان‌ها پیشنهاد دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.