| کد خبر: 184314 |

◄ چرا در کشتی‌ها از واژه‌های port side و starboard side استفاده می‌شود؟

از آنجا که port side و starboardside هرگز تغییر نمی‌کنند و این واژگان مبهم نبوده و مستقیماً یک مرجع و منبع مشخص برای سمت‌گیری و جهت‌یابی هستند بنابراین، دریانوردان از این واژگان دریایی استفاده می‌کنند.

تین نیوز

چرا در کشتی‌ها از واژه‌های port side و starboard side به جای left & right (چپ و راست) استفاده می‌شود؟

از آنجا که port side و starboardside هرگز تغییر نمی‌کنند و این واژگان مبهم نبوده و مستقیماً یک مرجع و منبع مشخص برای سمت‌گیری و جهت‌یابی هستند بنابراین، دریانوردان از این واژگان دریایی به جای چپ و راست برای جلوگیری از سردرگمی استفاده می‌کنند. هنگامی که در پاشنه رو به قسمت سینه ایستاده‌ایم سمت چپ port و سمت راست starboard است.

در اولین روزهای قایقرانی، قبل از اینکه کشتی‌ها دارای سیستم steering (فرمان، هدایت کردن) باشند، قایق‌ها با استفاده از یک پارو کنترل می‌شدند و بیشتر ملوانان قاعدتاً راست دست بودند و همچنین پاروی هدایت قایق به صورت مستقیم در سمت راست پاشنه قرار می‌گرفت و دریانوردان شروع به خواندن سمت راست کشتی تحت عنوان steering side نمودند و این واژه کم کم با توجه به ترکیب 2 کلمه کهنسال انگلیسی stèor به معنی steer (هدایت کردن) و board که به معنی ساید یک کشتی بود به starboard تغییر کرد.

همانطور که اندازه قایق‌ها به مرور زمان تغییر یافت، پاروی هدایت نیز تغییر پیدا کرد و سمتی که آن وجود نداشت را برای چسبیدن به اسکله مناسب قرار می‌داد که به آن سمت larboard یا loading side می‌گفتند و با توجه که امکان اشتباه شدن این نام با starboard زیاد بود و این سمت همان سمتی بود که در کنار اسکله (port) قرار می‌گرفت و بارگیری از آن طرف صورت می‌پذیرفت به port side تغییر یافت.

photo_2019-03-18_20-44-01

*دریانورد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.