| کد خبر: 161820 |

◄ بهره‌وری خدمات دریایی دریانوردان چگونه افزایش می‌یابد؟

متاسفانه در هنرستان‌های دریایی به‌علت ضعف مالی قادر به جذب اساتید دریایی مجرب نیستند، که شرکت‌های کشتیرانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری آن را تقویت نمایند.

تین نیوز

منصور جوادپور* : راهکارهایی که می‌توان مدت زمان بهره‌وری خدمات دریایی دریانوردان را افزایش داد در قالب پیشنهادهایی ارائه می‌شود.

ابتدا از خاطره‌ای واقعی شروع می‌کنم و سپس با مقایسه شرایط موجود در کشور پیشنهادی عملی را ارائه می‌دهم.

زمانی‌که جوان بودم و تازه به عنوان افسر سوم عرشه به استخدام رسمی کشتیرانی در آمده بودم، بر روی یک ناوگان تجاری شرکت در بندر آنتورپ بلژیک بودم که باچند تن از افسران هلندی کشتی مقابل آشنا شدم و جالب آن بود که افسر اول آن کشتی 23 سال داشت و من با سمت افسر سوم 24 سال داشتم.

مواردی که باعث شده بود که آنها در زمان کوتاه‌تری به این سمت دست یابند. شروع دریانوردی در سن 16 سالگی، مدت زمان آموزشی کوتاه تر، نبود مانعی چون خدمت سربازی به وسعت و طویلی کشورمان و عدم محدودیت و دسترسی به منابع به زبان خود و آشنایی کامل به زبان انگلیسی بود.

با بررسی موارد اشاره شده این نتیجه حاصل می‌شود که باید نگاه ویژه‌ای به هنرستان‌های دریایی داشت و از این سرمایه‌گذاری تا کنون به هدر رفته استفاده بهتری برد. لذا در پایین‌ترین مقطع افسری عرشه و موتور با ایجاد شرایط ذیل می‌توان تربیت و آموزش هنرجویان را آغاز نمود.

1-تسلط به زبان انگلیسی قبل از شروع آموزش دریانوردی

باید بپذیریم که زبان بین‌المللی دریایی انگلیسی است و غالب منابع درسی به این زبان است.از طرفی آموزش متوسطه در ایران به تنهایی نتوانسته است چه قبل و چه بعد از انقلاب آموزش زبان خارجه را به نحو مطلوب ارائه دهد.

2-از بین بردن مانع خدمت سربازی

مشکل سربازی همواره سد راهی برای تقلیل سن دریانورد مجرب بوده است. البته این موضوع در برهه‌ای از زمان با عنوان بند 9 نظام وظیفه با داشتن تعهد خدمت 10 ساله در شرکت‌های کشتیرانی برداشته شده بود. لذا پیشنهاد می‌شود این امر مجددا برای هنرجویان هنرستان‌های دریایی با سپردن تعهد خدمت در شرکت‌های کشتیرانی مجددا منظور و مورد استفاده قرار گیرد.

3-مراکز مجهز و با موقعیتی مناسب

نیاز به مراکز آموزشی پرتوان و مجهز در بنادر شمالی و یا جنوبی کشور. هنرستان‌های دریایی در جنوب و شمال کشور (دو مرکز در شمال و چهار مرکز در جنوب )دارای فضای آموزشی و کارگاههای مجهز هستند اما متاسفانه بدون خوابگاه که با تکمیل آن شرایط مطلوب‌تر خواهد شد.

4-استفاده از اساتید مجرب دریایی

بهره‌مندی از اساتید مجرب دریایی در انتقال مطالب آموزشی بسیار موثر واقع می‌شود. اما متاسفانه در هنرستان‌های دریایی به‌علت ضعف مالی قادر به جذب اساتید دریایی مجرب نیستند، که شرکت‌های کشتیرانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری آن را تقویت نمایند.

5-خرید کشتی آموزشی در شمال و جنوب و یا تقبل کارورزی آنان در شناورهای تجاری به عنوان کدت نه کدت ملوان و اگر شناورها تهیه شد، سپردن تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری در قالب اجاره کامل توسط شرکت‌های کشتیرانی. 

دوره‌های تکمیلی برای مدارج بالاتر می‌تواند در آموزشگاه ‌های تخصصی شرکت ‌ای کشتیرانی جمهوری اسلامی و ملی نفتکش صورت پذیرد.

* دریانورد بازنشسته و مدرس علوم دریایی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.