| کد خبر: 154134 |

آگاهی بخشی به جامعه به بهای بخشیدن هستی و زندگی

◄ پیام فراموش شده زیارت اربعین!

آنطورکه یادم می آید از همان کودکی به همراه پدر ومادرویابزرگترهایمان به زیارت مشهد ویا سایرامام زادگان که می رفتیم هیچوقت کسی نمی گفت که زیارت یعنی چه!

تین نیوز

وبلاگ فریدون اروجلو-آنطورکه یادم می آید از همان کودکی  به همراه پدر ومادرویابزرگترهایمان به زیارت مشهد ویا سایرامام زادگان که می رفتیم هیچوقت کسی نمی گفت که زیارت یعنی چه! ما بودیم وازدحام،جماعتی که برای رسیدن به شبکه های ضریح امام هشتم از سر وکول هم بالا می رفتند وزنانی که برای ورود به بارگاه حضرتش به جای ادب وخضوع چادر به کمر محکم می کردند که گویی به میدان جنگ و نبرد پای می گذارند! عتبه بوسی  به هر قیمت وخواندن وردی عربی بنام زیارتنامه! که چیزی از متن آنرا متوجه نمی شدیم !کم کم که بزرگتر شدیم آموختیم که این حضور در اماکن وبقاع متبرک الهام بخش است، حرکت زا ست وتجدید میثاق با راه وآرمان جاویدان اسوه های عدل و آزادی  است.

دانستیم که زیارت یعنی حضوری عاشقانه ،توام باشناخت وآگاهی بر مزار کسانی که دوستشان میداریم وبدان ها عشق می ورزیم !به نشانه درس آموزی ،احترام وتبعیت از مواضع ومرام پاک آنان!در واقع زیارت ایستادن در مقابل آئینه تمام قد انسانیت ،کرامت آزادگی وخداخواهی ومبارزه با ظلم وستم است که اثرات تربیتی بسیاری در بر دارد ،که کمترین آن از بین بردن کجی وانحرافات دینی واجتماعی ومبارزه با طاغوت درهرلباس ولو استبدادمذهبی ! ستم وبیدادگری است!

آموختیم که این زیارت نامه ها نیز ذکر معارف وارزشهای اخلاقی ودعائی است برای تشرف باطنی و ایجاد حضور قلب وحاوی سلام ودرود به مدفن امامان وادب وتواضع به پیشگاه این آئینه های الهی با متونی زیباوانشاء دلنشین  وکلام پر بار امامان معصوم علیها سلام !

فردا که سالگشت اربعین حسینی است وهمه ی اربعین این روزها  متاسفانه به حضور فیزیکی وراه پیمایی میلیونی که جنبه های سیاسی آن یر اهداف درس آموزی از مکتب سرخ آن امام همام  پیشی گرفته ! بهتر دیدم به دو نکته از  زیارت والای اربعین  وتفاوت های آن با زیارت عاشورا  را در حد فهم خود اشاره کنم :

1- زیارت عاشورا همانطوریکه می دانیم با این فراز ها شروع می شود «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ»در این زیارت نامه به دلیل گرد و غبار ی که در روزگار وقوع حادثه عاشورا در کربلاکه نتیجه و حاصل فضای مسموم خبری دستگاه مذموم بنی‌امیه بود،زیارت نامه این طور شروع شده  اما در زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با واژه‌هایی چون «اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ، اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ، اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ» بر می‌خوریم، علت اینکه زیارت اربعین مستقیم به سراغ القاب حضرت می‌رود،وکنیه ،لقب ونسبت امام حسین علیه السلام را ذکر نمی کند  این است که در آن شرایط غبار از فضای جامعه رخت بر بسته بود و مظلومیت خاندان حسینی آشکار شده بود.

2- از مهم ترین محورهای زیارت اربعین، بیان فلسفۀ قیام عاشورا است که در یک جملۀ کوتاه تمام مقصود حضرت اباعبدالله(ع) بیان گردیده است. (و بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلاَلَةِ؛)  خداوندا ،او خون پاک قلبش را در راه تو بذل کرد [و جانش را فدا نمود] تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهى نجات داده وبسوی آگاهی رهنمون گردد.

امام صادق(ع) در این فراز به صراحت تمام عرضه می دارد که امام حسین(ع) تمام هستی خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از بند جهالت، تاریکی و گمراهی رها کرده و به سوی نور و کمال هدایت رهنمون کند. این همان هدف نهایی تمام پیامبران (ع) و فرستادگان الهی در طول تاریخ بوده است که در قیام عاشورا به اوج خود رسیدکه کمتر به آن اشاره می شود .

فریدون اروجلو

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.