| کد خبر: 137563 |

◄ تخلفات رانندگی خلاف قانون و شرع اما درحال انجام

وبلاگ حسین قاسمی نژاد-خداوند در قرآن در سوره آل عمران آیه 137 می فرمایند: قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسیرُوا فِی اْلأَرْضِ. (پیش از شما سنت‌هایى بوده است، پس بر روى زمین بگردید و بنگرید... ، بنابراین سفر یکی از اجزائ لاینفک زندگی بشریت می باشد و خداوند به انسانها امر فرموده تا سفر نمایند و آیات و نشانه های او را از نزدیک رویت کنند.

تین نیوز
وبلاگ حسین قاسمی نژاد-خداوند در قرآن در سوره آل عمران آیه 137 می فرمایند: قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسیرُوا فِی اْلأَرْضِ. (پیش از شما سنت‌هایى بوده است، پس بر روى زمین بگردید و بنگرید... ، بنابراین سفر یکی از اجزائ لاینفک زندگی بشریت می باشد  و خداوند به انسانها امر فرموده تا سفر نمایند و آیات و نشانه های او را از نزدیک رویت کنند.
 
زندگی امروزی بدون حمل و نقل برای انسانی که اجتماعی زندگی می کند میسر نمی باشد . امروزه ترابری ایمن، منظم ،سریع و ارزان از جمله لوازم پیشرفت جوامع تلقی می گردد . بسیارند کسانی که در جامعه و امور زندگی به نظم و انضباط اهمیت نداده و به این موضوع توجه چندانی ندارند که این عدم رعایت نظم، خصوصاً نظم عمومی و پیـامـدهای ناشی از اجرا نکردن یا درست اجرا‌‌نکردن آن مسائلی را به جامعه تحمیل می‌کند که رفع بسیاری از آنها متضمن صرف هزینه‌های گزاف است.امروزه جوامع بشری چالش بزرگی در رابطه با همین موضوع دارند که باعث عدم رعایت حقوق دیگران و عدالت خواهی نیز می شود.
 
در این بین یکی از مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار است بحث تصادفات می باشد که در کشور ما  سالانه حدود 16 هزار نفر از هموطنان را به کام مرگ می کشاند. برخلاف تصور، تصادفات، ناشی از بدشانسی یا تقدیر نیست بلکه زنجیره ای از عوامل در رخداد یک حادثه اثربخش است که با کنترل و رعایت آن می توان از بروز حادثه جلوگیری و یا خسارت آن را به حداقل کاهش داد. انسان بعنوان تاثیرگذارترین عامل در تصادفات نقش بسزایی در پدید آمدن آن دارد که از دلایل اصلی آن می توان به ضعف فرهنگ ترافیکی اشاره کرد.
 
اهمیت بالای موضوع سرپیچی از قوانین و تاثیر منفی آن در جامعه موجب شدمراجع تقلید نسبت به این موضوع اعلام نظر و با مردم اتمام حجت فقهی نمایند بطوریکه بر اساس فتوای مراجع تقلید، تخلفات رانندگی حرام و سرپیچی از قوانین ر رعایت نکردن آن درجمهوری اسلامی ایران به فتوای بسیاری از فقها اشکال شرعی دارد. مخالفت با قوانین و مقررات و دستورهای دولت اسلامی (که به طور مستقیم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته و یا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شده اند) برای هیچ کس جائز نیست.
 
-آیت الله ناصر مکارم شیرازی: تخلف از قوانین جمهوری اسلامی که قوانین راهنمایی و رانندگی هم جزئی از آنها هستند از نظر شرعی حرام است.
- مقام معظم رهبری:کسی حق عمل نکردن به قوانین و مقررات حاکم بر ادارات و ... ندارد.
- آیت الله صافی: عمل بر خلاف مقرّرات مشروع نظام اسلامى بطور کلى جایز نیست.
آیت الله بهجت: عمل بر خلاف مقررات را جایز نمی دانند.
آیه اللّه  سیستانى: مخالفت با قوانینى که نظم اجتماعى را بر هم مى زند یا حداقل یک مجتهد جامع شرایط آن را تصویب کرده، جایز نیست
 
قوانین در جامعه دینی تعریفی فراتر از قوانین در سایر جوامع دارند و بازدارندگی و اثربخشی آنها به دلیل وجود روح فقهی  بر قوانین اجتماعی و فرهنگی از گستردگی بیشتری برخوردار است.قوانینی که زندگی اجتماعی افراد را نظم می‌دهند و از طرفی حکم شرعی تلقی می‌شوند زیرا به تأیید فقهای شورای نگهبان رسیده‌اند.
 
نکته حائز اهمیت این می باشد که بارزترین جلوه فرهنگی در جوامع، کیفیت اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است و مسئله اینجاست که در حال حاضر نحوه اجرای این قوانین در کشور ما در شأن یک جامعه اسلامی نیست.
 
با ذکر موارد مذکور می توان گفت با توسعه و پیچیده شدن روابط بشری، جامعه نیز به شدت نیازمند رویکردهای «فرهنگی» و به عبارت دیگر «فرهنگ سازی» است که در کشور ما اقدام چندان جامعی در این مورد انجام نشده است.توسعه رفتارهای مثبت، پرهیز از خشونت،  توجه به حقوق دیگران، توجه به بهداشت روانی و سلامت عمومی، رعایت قوانین شهروندی، توجه به مسائل شهری از قبیل ترافیک ،حمل و نقل، و هزاران هزار موضوع دیگر در حوزه فرهنگ عمومی و شهری قرار دارند و بی توجهی به هر یک از این موارد می تواند آثار زیانباری را بر توسعه شهری برجای گذارد.  به همین جهت  شاهد تخلفات متعدد رانندگی و مرگ هموطنان بر اثر تصادفات رانندگی هستیم.به راستی چرا همچنان هر ساعت در کشورمان 2 نفر بر اثر تصادفات کشته می شوند؟
آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده ایم که چرا؟
آیا بطور جد وارد این موضوع شده ایم؟
 
مقام معظم رهبری در سال 91 به موضوع آسیب شناسی سبک زندگی پرداخته و به ذکر این سوال که ((چرا در زمینه فرهنگ رانندگی مردمان منضبطی  بطور کامل نیستیم ؟)) توجه ویژه خود نسبت به این موضوع را نشان داده اند. تاکیدات رهبری نشان می دهد که همچنان در رعایت فرهنگ ترافیک دارای مشکلاتی می باشیم .فرهنگ ترافیکی یک فرهنگ همه گیر و موثر در جامعه کنونی است.و باید برای کاهش آمار تصادفات رفتارهای ترافیکی را اصلاح کنیم.
 
بدون شک برنامه ریزی با رویکرد اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی و مهارت های گروههای مختلف مردم در زمینه مسایل ایمنی ترافیک و تصادفات و تمرکز بر روی پیامد و نتایج ناگوار ناشی از حوادث ترافیکی به نحوی که در جهت تغییر عادت های نادرست رانندگی و ناشایست نشان دادن تخلفات و سرپیچی از قوانین و مقررات هدف گذاری شود می تواند اثرگذار باشد.همچنین  آموزش رفتارهای درست در رانندگی و عبور و مرور عابران پیاده ، آموزش کودکان و والدین و همچنین اصلاح روشهای آموزش و آزمون رانندگی ، تقویت و بهبود نظام کنترل و نظارت بر حمل و نقل تاثیر به سزایی در نحوه رانندگی و واکنش مردم به مسایل ترافیکی و خطرهای مربوط به آن داشته و میتواند رفتارهای ناایمن رانندگان را کنترل نموده و بسیاری از تصادفات و تلفات شدید را کاهش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس قربانعلی بیک 0 0

    ضمن تشکر از این مطلب بسیار با ارزش و مفید.
    فرهنگ رانندگی را اکتسابی است و قانونگذار، مجری و تحلیلگران در این فرهنگ موثرند.
    اما آیا هیچ یک از عزیزان قانونگذار، مجری یا تحلیلگر به اشکالات و ضعف خود توجه مینمایند و آیا اصلا مرجعی برای این موارد وجود دارد.
    در روز 29 اردیبهشت امسال در یکی از جادههای شما کشور در مسیر برگشت به تهران برای چند دهمین بار طی چند سال گذشته با دو تابلو راهنمایی متناقض (سرعت مجاز 50 و 85) مواجه شدم که اینبار عکس آنرا گرفتم و برای چند تن از مسئولین و رسانه ها ارسال کردم.
    برای موارد مشابه دیگر نیز همینگونه اقدام شد اما متاسفانه بی نتیجه.
    در آیه 187 سوره بقره به یکی از اصول قانونگذاری که ظاهرا سنت خداوندی است اشاره میکند که به نظر میرسد ما خود را فراتر از آن میدانیم.
    برخی قواعد دیگر قانونگذاری در مقاله 26 دیماه 94 آورده شده است.