بازدید سایت : ۱۶۵۷۱
| کد خبر ۴۶۳۶۱
کپی شد

نگاهی به سوانح هوایی ایران در سال ۹۳

امنیت سفر همواره یکی از دغدغه های مسافران است اما این دغدغه با بروز سوانح هوایی بیشتر شده و تبدیل به نگرانی می شود، این در حالی است که هر سال حوادث هوایی بسیاری روی می دهد که طی آن افراد زیادی، جان شان را از دست می دهند.

نگاهی به سوانح هوایی ایران در سال ۹۳
|

سال 93 در حالی رو به پایان است که با نگاهی به فهرست سوانح هوایی، چنین به نظر می رسد که مردم ایران، یکی از پر سانحه ترین سال ها را تجربه کردند.

به گزارش تین نیوز، امنیت سفر همواره یکی از دغدغه های مسافران است اما این دغدغه با بروز سوانح هوایی بیشتر شده و تبدیل به نگرانی می شود، این در حالی است که هر سال حوادث هوایی بسیاری روی می دهد که طی آن افراد زیادی، جان شان را از دست می دهند.

با نگاهی به فهرست سوانح هوایی، شاید بتوان گفت امسال یکی از پر سانحه ترین سال ها برای صنعت هوانوردی کشور بود. کارشناسان معتقدند امروزه هواپیماها بسیار پیشرفته و از تعداد زیادی بخش های پیچیده تشکیل شده اند؛ طبیعی است با پیچیده ترشدن یک ساختار، احتمال معیوب شدن و از کار افتادن آن نیز بیشتر شود. اما درمجموع، کارشناسان، نقص فنی و خطای انسانی را از مهم ترین دلایل سقوط هواپیماها ذکر می کنند.

ناگفته نماند که همه حوادث هوایی امسال تلخ و ناگوار نبودند، و در برخی موارد، خلبان با تکیه بر تجربه و مهارت خود، هواپیما را سالم به زمین نشاند، البته در موارد دیگر هم هنوز دلایل بروز سانحه (ایران 140) در هاله ای از ابهام است، و ردپای تخلف برخی از مسئولان به چشم می خورد.

در ادامه فهرست مهمترین سوانح هوایی ایران در سال 93 را مرور می کنیم:

  • ۷ اسفند ۱۳۹۳: یک فروند بالگرد متعلق به "شرکت پنها" که برای امداد رسانی به پرواز در آمده بود، به دلیل وضعیت نامساعد جوی با دیواره کوه برخورد و منفجر می شود.
  • ۵ اسفند ۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع TB و متعلق به شرکت پارسیس در فرودگاه پیام کرج به دلیل باز نشدن چرخ ها و در حالی که خلبانان در حال انجام مانور های مربوطه برای باز کردن چرخها با استفاده از نیروی گرانش بودند و ارتفاع بسیار کمی با زمین داشتند، به دلیل از دست دادن موتور دچار سانحه شده و سقوط کرد. متاسفانه در این سانحه، یکی از خلبانان جان خود را از دست داد.
  • ۹ دی ۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع TECNAM به علامت ثبت EP-SCN و متعلق به شرکت پارسیس در حوالی فرودگاه زنجان به دلیل از دست دادن موتور با مهارت خلبانان عبدالهی و جهاد در جاده روستای سارم سقلو فرود اضطراری کردند در این سانحه هیچ آسیبی به هواپیما و دو خلبان آن وارد نشد.
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۳: در سانحه هوایی روز شنبه نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۳ هفت تن از مسئولان و کادر پروازی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مسیر عزیمت به منطقه مرزی و عملیاتی شرق کشور کشته شدند.
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۳: در ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه ۱۹ مرداد یک فرورند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر(هواپیمایی هسا) که حامل ۴۸ مسافر و خدمه بود، از تهران به مقصد طبس، از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند، در بلوار شیشه مینا واقع در غرب تهران سقوط کرد. در این حادثه ۳۸ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.
  • ۲۴ تیر۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای اف-۴ نیروی هوایی ارتش ایران دقایقی پس از پرواز از پایگاه هوایی شهید دوران در شیراز، منطقه دریاچه بختگان سقوط کرد که در پی آن دو خلبان این هواپیما کشته شدند.
  • ۶ خرداد۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای آنتونوف متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرواز آموزشی، هنگام فرود در فرودگاه یزد به دلیل نقص فنی دچار آتش سوزی شد. در پی این سانحه با تلاش عوامل امداد و گروه های آتش نشانی نسبت به خاموش کردن آتش اقدام شد. در این سانحه خوشبختانه هیچ گونه آسیبی به کادر پرواز و سرنشینان هواپیما وارد نشد.
  • 20 اردیبهشت ۱۳۹۳: هواپیمای فوکر ۱۰۰ پرواز شماره ۸۰۵۳ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از مشهد عازم فرودگاه بین المللی زاهدان بود، در ساعت ۱۳٫۱۰ دقیقه روز ۲۰ اردیبهشت به دلیل عدم باز شدن چرخ سمت چپ عقب درخواست فرود اضطراری کرد و به ناچار با وجود یک چرخ بسته به حالت اضطرار در باند فرودگاه بین المللی زاهدان فرود آمد و با وجود اینکه این هواپیما از باند پرواز خارج و لاستیک آن دچار ترکیدگی شد اما همه ۱۱۳ مسافر این پرواز جان سالم به در بردند. در این حادثه تنها ۹ تن آسیب دیدند.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • حسین پاسخ

    پس کی قرار دلیلی سقوط ایران‌۱۴۰ که تقصیر فرودگاه بوده اعلام شه؟؟

  • حقگو پاسخ

    موتور TV۳-۱۱۷ که تقصیر نداشته؟ وزن ۱۱۳۰۰ کیلوئی طرح که تو محصول شده ۱۳۶۰۰ کیلو بی تقصیر بوده؟ بیچاره خلبان که ۱۷ بار مطابق رکورد FDRپدال چپ را فشار داده طیاره خارج ازکنترل رفته به راست هم که هیچی! نشاندهنده کابین خلبان دور موتور را تا اواخر لحظه برخورد به غلط نشان نداده بماند! ملخ Featherنشده بماند! موتور تایید دمای بهره برداری و عملی بالای ۳۰ درجه را از یاک ارماک ندارد بماند! صدها میلیون رشوه هسا در اعترافات آقایان … پرونده کیفری معاون دستگیر شده … در تایید فرم Nو P موتور و بدنه انتونف بماند که کم کم به مرور زمان شده وام خود اشتغالی ان هم فقط به مدیران …! پروژه شیده و بنیان دیزل هم که بماند! بابت تایید انتونف عضویت در هیئت مدیره ایرتور اقای.. و اقای… بماند! فقط بچسب به تقصیر برج مراقبت چون سناریوی اشتباه خلبان با هوشیاری دادگاه به در بسته خورد!

  • حسین پاسخ

    تقصیر فرودگاه نیس که وزن و دما رو اشتباه حساب کرده؟ تقصیر فرودگاه نیس که باد ۱۰ناتی مخالف رو اعلام نکرده؟

  • کاردان پاسخ

    آقای حق گو اگر وزن ۱۱۳۰۰ کیلویی طرح تو محصول شده ۱۳۶۰۰ چرا این حرف حق را همان قریب ده سال پیش نزدید که آقای شهبازی که الان بررسی سانحه را بعهده دارد آنزمان مسئول بررسی طراحی و ساخت این هواپیما بود ولی حالا حق گو شدید. اگر خلبان ۱۷ بار مطابق رکورد FDR پدال فشار داده باید گفت: یا پدال ایراد داشته یا مسیر ی که سبب حرکت RUDDER میشود و یا خلبان به اشتباه اینکار را کرده است زیرا همه خلبانان میدانند و در سیمولاتور آموزش میبینند که هرگز نباید پدال را مرتبا " فشار داد و پا را برداشت زیرا این امر شرایط هواپیما را در آسمان بهم میریزد و باعثگردش شدید هواپیما میشود و کنترل هواپیما را مشکل میسازد. لذا باید بطور مداوم پدال را نگاهداشته و با تغییر میزان قدرت موتور دیگر اندکی فشار را روی پدال کم و یا زیاد کرد.

  • حقگو پاسخ

    با تشکر از مرقومه جناب کاردان بنده نمیدانم که چه کسی در چه سالی مسئول دایره طراحی و ساخت یا آن مجموعه بوده اند فقط میدانم اگر این هواپیمای مورد حمایت شما قابلیت بهره برداری به شکلی منطقی را دارا بود نیازی به تاسیس شرکت هسا ایرلاین یا سپاهان جهت ثبت و بهره برداری از آن نبود. تمام خریداران بالقوه پس از خروج محصول از مجموعه مونتاژ کننده پس از بررسی آن نسبت به لغو قرارداد اقدام عاجل نموده و این مساله در مدارک شرکتهای ایرتور، سفیران، کیش ایر و آسمان وجود دارد

  • بهزاد پاسخ

    تین نیوز سلام لطفا چاپ کن ااقای حق گو منتظر تخلفات خود در فالکن. کاسپین. انتونوف. پنها. تارا. نوید…باش

  • پاسخ

    کاردان عزیزم تا حالا کجا بودی که ما از فیض وجود شما متنعم شده و از اطلاعات شما استفاده کنیم. منتظر حضور سبزتان هستیم