مثلث مرگ در جاده های فارس؛ ۱۶ کشته و بیش از ۵۰ مصدوم در یک هفته
از مرگ پنج پزشک در محور فسا–داراب تا تصادف های خونین در سپیدان، استهبان، مرودشت و نی ریز؛ گزارش ها نشان می دهد که بیشتر این حوادث ناشی از خطای انسانی، سرعت بالا و ضعف زیرساختی بوده اند.

در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه، استان فارس شاهد وقوع چندین تصادف مرگبار بود که جان ۱۶ نفر را گرفت و بیش از ۵۰ نفر را مجروح کرد؛ حوادثی که بار دیگر زنگ خطر ایمنی جاده ها، کیفیت خودروها و رفتار رانندگان را به صدا درآورد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، استان فارس با وجود گسترده ترین شبکه های جاده ای کشور در صدر استان های حادثه خیز از نظر تصادفات رانندگی قرار دارد. مسیرهای طولانی، جاده های کوهستانی، سرعت های بالا و خطای انسانی، ترکیبی مرگبار را شکل داده که جان شهروندان و مسافران را در این استان تهدید می کند.
در هفته منتهی به ۲۵ مهرماه ۱۴۰۴، چندین سانحه رانندگی در محورهای مختلف استان فارس رخ داد که تلفات سنگینی به دنبال داشت. در ادامه، مهم ترین این حوادث را می خوانید:
۲۲ مهرماه در محور فسا – داراب، برخورد دو خودروی سواری با یک دستگاه کامیون منجر به مرگ پنج نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی فسا شد؛ حادثه ای تلخ که جامعه درمانی استان را در اندوه فرو برد.
محور سپیدان – شیراز نیز شاهد حادثه ای مرگبار بود؛ ۲۴ مهرماه سانحه ای میان دو خودرو پژو ۲۰۶ و پژو پارس رخ داد که در آن پنج نفر جان باختند و سه نفر مصدوم شدند. شدت برخورد به حدی بود که عملیات رهاسازی اجساد ساعت ها به طول انجامید.
در محور استهبان – نی ریز نیز صبح جمعه ۲۵ مهرماه، تصادف شدید یک دستگاه پژو ۴۰۵ با وانت نیسان در کیلومتر ۲۰ جاده قدیم، دو کشته و شش مصدوم برجای گذاشت.
در محور مرودشت – درودزن، برخورد سه خودرو باعث کشته شدن سه نفر و مجروحیت یک نفر شد. همچنین در محور بابامیدان – یاسوج، تصادف میان خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و Z۳۰۰ به مرگ یک نفر و مصدومیت ده نفر انجامید.
در محور کازرون – قائمیه نیز برخورد دو دستگاه پراید پنج مصدوم برجای گذاشت و در محور آباده طشک – نی ریز، برخورد یک پراید با کامیون موجب آسیب دیدگی پنج نفر شد.
کارشناسان، سرعت غیرمجاز، سبقت های نابجا، بی توجهی به علائم هشداردهنده و خستگی رانندگان را مهم ترین عوامل این حوادث عنوان کرده اند.
تصادفات ناشی از خطای انسانی، شرایط جاده ها و وضعیت فنی خودروهاست
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به تصادفات اخیر در استان گفت: تصادف و سانحه جاده ای تلخ و ناگوار است هر چند پدیده جدیدی نیست، در فارس هم متاسفانه با توجه به طول راه ها و شرایط جغرافیایی، تعداد تصادفات و تلفات متناسب با سهم استان از شبکه حمل و نقل کشور است.
محمود رضایی کوچی در گفت و گو افزود: وقوع تصادفات در نقاط خاص، اهمیت بررسی و اصلاح آن محل ها را نشان می دهد و تصادف به معنای حادثه آنی است و اگر پیش بینی قطعی برای زمان و مکان آن امکان پذیر بود، می توانست مانع وقوع آن شد.
رضایی کوچی ادامه داد: بررسی های راهداری نشان می دهد تصادفاتی در محورهای مختلف استان رخ داده است که عمدتاً شامل خودروهای سواری و وانت نیسان بوده و سرعت بالا و عدم رعایت فاصله از عوامل اصلی این حوادث بوده است.
وی افزود: کمیسیون ایمنی راه ها موضوع را بررسی خواهد کرد و همه عوامل موثر در تصادفات از جمله خطای انسانی، شرایط جاده و سرعت خودروها کنترل می شود تا از وقوع حوادث جلوگیری شود؛ همچنین علت وقوع حوادث پس از کارشناسی دقیق اطلاع رسانی خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار فارس با اشاره به اهمیت طراحی و عرض جاده ها گفت: خود جاده به تنهایی عامل تصادف نیست و اقدامات عمرانی مانند تعریض مسیرها، ایجاد خطوط جداکننده رفت و برگشت و کنترل سرعت، نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد. همچنین رعایت سرعت مجاز و قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان می تواند ریسک تصادف را به حداقل برساند.
رضایی کوچی تصریح کرد: بسیاری از تصادفات اخیر در محورهای فرعی و روستایی رخ داده و برخی نیز در شهرها، از جمله شیراز، اتفاق افتاده است. بخشی از تلفات شهرها مربوط به عابران پیاده و موتورسواران است که اغلب از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی استفاده نمی کنند.
وی همچنین به اقدامات عمرانی در استان اشاره کرد و گفت: طول جاده های فارس حدود ۲۳ هزار کیلومتر است و پروژه های بزرگی از جمله ساخت بزرگراه ها و تونل ها در مسیرهای مختلف استان در حال اجرا است. این پروژه ها شامل مسیرهای شیراز به فیروزآباد، لار و جهرم، داراب و سایر محورهای ارتباطی با استان های مجاور است که با تکمیل آن ها، زمان سفر کاهش یافته و ایمنی افزایش می یابد.
رضایی کوچی با اشاره به اهمیت کنترل شرایط جاده ها، مدیریت سرعت و رعایت قوانین تاکید کرد و افزود: اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: ترکیب اقدامات فنی، عمرانی و فرهنگی رانندگی و نظارت دقیق می تواند میزان تصادفات و تلفات را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و مسئولان استان تمام تلاش خود را برای ایمن سازی راه ها و کاهش حوادث انجام می دهند.
معاون عمرانی استاندار فارس به تشریح وضعیت جاده ها و پروژه های در حال اجرا پرداخت و گفت: استان فارس به لحاظ اعتبار عمرانی خاص جاده ها و حجم عملیات راهسازی و راهداری در صدر استانهای کشور است و بزرگراه ها و تونل های متعددی در مسیرهای مختلف اجرا کرده است. محورهایی مانند شیراز به فیروزآباد، لار و جهرم، داراب و مسیرهای ارتباطی با استان های همجوار، در حال توسعه هستند.
وی یادآور شد: سرعت نامناسب، عدم رعایت فاصله، خطای انسانی و عدم استفاده از تجهیزات ایمنی از عوامل اصلی حوادث هستند. حتی در جاده های با عرض مناسب و سرعت مجاز، خطای انسانی می تواند باعث تصادف شود و بنابراین اقدامات عمرانی و ایجاد جداسازهای فیزیکی می تواند از تبدیل خطای انسانی به حادثه جلوگیری کند.
رضایی کوچی با اشاره به حوادث اخیر که منجر به فوت چندین پزشک و کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی فسا شد ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان و خانواده های آنها، تصریح کرد: این حوادث تلخ و ناگوار است و مسئولان باید با اقدامات فوری و پیشگیرانه مانع تکرار آن شوند.
وی تصریح کرد: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، کنترل سرعت و طراحی مناسب جاده ها نقش کلیدی در کاهش تصادفات دارد و استان فارس با اولویت بندی پروژه های عمرانی و ایمنی تلاش می کند تلفات جاده ای را کاهش دهد.
معاون عمرانی استاندار فارس گفت: با تکمیل پروژه های بزرگراهی و تونلی، افزایش جداسازی مسیر رفت و برگشت و رعایت استانداردهای ایمنی، زمان سفر کاهش می یابد و ایمنی در مسیرها افزایش پیدا می کند و مسئولان استان تمام تلاش خود را برای حفظ جان شهروندان به کار می گیرند.
خودروها در تصادفات اخیر به طور کامل مچاله شدند
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به افزایش تصادفات جاده ای در استان فارس گفت: متأسفانه آمار تصادفات در فارس پایین نیست و دلایل متعددی در بروز این حوادث نقش دارد که از مهم ترین آن ها می توان به استاندارد نبودن جاده های مواصلاتی و کیفیت پایین خودروها اشاره کرد.
سیداسماعیل حسینی افزود: متأسفانه جاده های استان فارس از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیستند و از سوی دیگر، کیفیت خودروهای داخلی نیز در سطح مطلوبی قرار ندارد. در بسیاری از تصادفات اخیر، خودروها به طور کامل از بین رفته اند که نشان دهنده پایین بودن سطح ایمنی ساخت آن هاست.
به گفته حسینی، کیفیت خودرو باید به گونه ای باشد که در صورت بروز خطای انسانی، میزان آسیب به حداقل برسد، نه اینکه کل وسیله نقلیه مچاله شود.
نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به وضعیت صنعت خودروسازی کشور گفت: مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مصوباتی داشته تا امکان واردات خودروهای باکیفیت تر فراهم شود. متأسفانه انحصاری که طی دهه های گذشته در بازار خودرو وجود داشته، مانع شکل گیری فضای رقابتی شده و در نتیجه، کیفیت خودروهای داخلی به سطح استانداردهای جهانی نرسیده است.
حسینی افزود: رقابت سالم در صنعت خودروسازی می تواند موجب ارتقای کیفیت، افزایش ایمنی و در نهایت کاهش تلفات جاده ای شود.
وی همچنین بر ضرورت دقت و جدیت پلیس در برخورد با رانندگان متخلف تأکید کرد و گفت: تخلفاتی که منجر به جرم و حوادث رانندگی می شوند باید با حساسیت بیشتری پیگیری شوند. پلیس می تواند با رصد رانندگانی که سابقه تخلف دارند و یا رفتار پرخطر از خود نشان می دهند، از بروز بسیاری از حوادث پیشگیری کند.
نماینده شیراز و زرقان در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار کیفیت جاده و خودرو، مهم ترین عامل تأثیرگذار، آمادگی و تمرکز رانندگان در حین رانندگی است. راننده باید شش دانگ حواسش به جاده باشد. رعایت سرعت مطمئنه، پرهیز از حواس پرتی و رعایت اصول رانندگی می تواند بخش قابل توجهی از نواقص جاده و خودرو را جبران کند.
عضو هیأت رئیسه و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه موضوع تصادفات چندوجهی است و نمی توان تنها یک عامل را مقصر دانست، گفت: هم اکنون نمایندگان فارس پیگیر بهبود وضعیت جاده ها هستند و مسئولان اجرایی استان و شهرستان ها نیز باید فعال تر پای کار بیایند تا بتوان در حد مقدورات، کیفیت مسیرها را ارتقا داد.
حسینی درباره وضعیت جاده سیخ دارنگون نیز گفت: شخصاً در این مدت پیگیری های متعددی در سطح ملی و استانی داشته ام و جلسات مختلفی با مدیرکل راهداری کشور و استان برگزار شده است. بخش هایی از پروژه پیشرفت خوبی داشته اما در برخی نقاط، به ویژه در گردنه سینه سفید، به دلیل رانش زمین پیشرفت کند بوده است. از ابتدا برای این محور عرض زیادی حدود ۲۴ متر تعریف شده بود که تأمین بودجه آن دشوار بود و در ادامه ناچار شدند عرض مسیر را کاهش دهند تا پروژه به تدریج تکمیل شود.
وی تأکید کرد: مسئولان اجرایی استان و شهرستان باید در انتخاب پیمانکاران و نظارت بر اجرای پروژه ها فعال تر و حساس تر عمل کنند تا روند کار تسریع شود.
خطای انسانی عامل اصلی حوادث جاده ای و فوت پزشکان در فارس
رئیس سازمان اورژانس استان فارس نیز در گزارشی از وضعیت تصادفات جاده ای استان گفت: امسال تعداد مأموریت ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و بیشترین دلیل این حوادث، خطای انسانی رانندگان بوده است، همزمانی چند تصادف اخیر در فارس نشان دهنده این است که عوامل انسانی نقش برجسته ای در وقوع حواث دارند.
مسعود عابد در گفت و گو با ایلنا با اشاره به حادثه فسا – داراب توضیح داد: در این تصادف انحراف خودرو رخ داده و راننده عامل اصلی بوده است، اما به طور کلی در اکثر تصادفات استان، خطای انسانی بیشترین نقش را ایفا کرده است.
وی افزود: موضوع جاده های ناایمن و کیفیت خودروها نیز در بروز حوادث مؤثر است، اما حیطه بررسی سازمان اورژانس بیشتر خدمت رسانی پس از حادثه است و تمرکز بر کاهش فوت و جراحات ناشی از تصادفات است.
رئیس سازمان اورژانس فارس با تأکید بر اهمیت جان مردم گفت: ما همیشه به دنبال این هستیم که پس از وقوع حادثه، سریع ترین و مؤثرترین خدمت رسانی را انجام دهیم.
وی افزود: وقتی همکاری بین سازمان های راهداری، پلیس، اورژانس و هلال احمر وجود داشته باشد، توانسته ایم در برخی مسیرها میزان مرگ و میر ناشی از شدت تصادفات را کاهش دهیم.
وی به حادثه فیروزآباد نیز اشاره کرد و گفت: در این تصادف عوامل متعددی دخیل بودند؛ از جمله خطای انسانی راننده، مسائل فنی خودرو و مشکلات ترابری. با وجود این، اقدامات پویشی که امسال اجرا شد، توانست در کاهش تعداد فوتی ها و شدت تصادفات مؤثر باشد.
عابد در ادامه افزود: برخی اقدامات موفق بوده و برخی نقاط نیز مغفول مانده اند، اما روند کلی نشان می دهد که این پویش اثرگذاری مثبتی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: جان انسان ها با ارزش ترین دارایی ماست و حوادث جاده ای باعث رنج شدید مردم و مسئولان می شود، اما تلاش ها برای کاهش تلفات ادامه دارد.
رئیس سازمان اورژانس فارس در پایان تأکید کرد: با وجود نقص سیستم های جاده ای و مشکلات خودروها، اورژانس و سازمان های همکار تلاش می کنند با هماهنگی و خدمت رسانی سریع، اثرات جانبی این حوادث را به حداقل برسانند و میزان فوتی ها کاهش یابد.