| کد خبر: 236548 |

◄ آنچه کامیونداران برای پیوستن به شرکت های تعاونی باید بدانند

اخیراً در فضای مجازی گروهی به دنبال تبلیغ برای جذب کامیون و عضو شدن در شرکت های تعاونی حمل و نقل هستند.۷

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا گفت: اخیراً در فضای مجازی گروهی به دنبال تبلیغ برای جذب کامیون و عضو شدن در شرکت های تعاونی حمل و نقل هستند.

به گزارش تین نیوز، محسن متقین به خبرنگار ما گفت: این عده با دادن وعده ها  وحرفهای دلنشین خبر از به دست گرفتن کارها و انسجام و سازماندهی کامیون در شرکت تعاونی حمل و نقل گسترده می‌ دهند و با به رخ کشیدن روابط شان با بعضی مسئولان و آوردن نام آن ها می خواهند از کامیون داران پلی برای حفظ احتمالی منافع گروهی خاص ایجاد نمایند.

از همین نویسنده:

سیاست گذاری بخش حمل و نقل جاده ای به عهده کدام دستگاه اجرایی است؟

وی عنوان کرد: حال  آن که به نظر می رسد کامیونداران برای عضویت در شرکت های تعاونی  باید نکات کلیدی را در نظر داشته باشند:

۱- تشکیل شرکت تعاونی و ثبت یک  شخصیت حقوقی به نام (شرکت تعاونی حمل و نقل) کار پیچیده و سختی نیست هر ۲۱ نفر از رانندگان دارای کامیون می‌توانند در هر شهری شرکت تعاونی مربوطه را تاسیس کنند.

۲ - ثبت و ایجاد شرکت تعاونی به معنای داشتن پروانه فعالیت نیست، یک شرکت تعاونی ثبت شده برای اینکه بتواند پروانه فعالیت در بخش داخلی (صدور بارنامه) یا بخش بین المللی (صدور سی ام  ار) داشته باشد، باید کلیه ضوابط حاکم بر اخذ پروانه از سازمان راهداری را رعایت نماید تا بتواند پروانه فعالیت بگیرد.

۳_, برای عضویت در یک شرکت تعاونی حمل و نقل اگر شرکت از قبل تشکیل شده باشد ابتدا باید سرمایه ثبت شده آن و نیز آخرین وضعیت سهام یعنی تعداد سهام و ارزش دفتری هر سهم را بدانید که این امر از اداره تعاون شهرستان محل ثبت شرکت قابل استعلام است.

۴-اعضای جدید بایستی از ارزش روز دارایی شرکت با خبر باشند و این امر با ارزش گذاری سهام شرکت توسط کارشناس رسمی دادگستری میسر می باشد.

۵- برگه سهام هر شرکت باید به صراحت سرمایه شرکت و تعداد کل سهام شرکت و ارزش هر سهم و نیز تعداد سهام دارنده این برگه بر روی آن ثبت شده باشد.

 دقت فرمایید سرمایه یک شرکت تعاونی نمی تواند( نامحدود) باشد.

۶- در شرکت تعاونی در هنگام تاسیس همه افراد دارای سهم مساوی هستند ولی به مرور زمان و با تصویب مجمع عمومی یا با افزایش سرمایه و یا واگذاری سهام به افراد جدید ممکن است افراد دارای سهام متفاوتی باشند، ولی در هنگام خرید سهام کامیوندار و راننده بایستی اساسنامه شرکت تعاونی را در خصوص حداقل سهامی که بایستی توسط هر سهامدار خریداری  شود را مطالعه نمایند.

یادمان باشد در قانون تعاون پیش‌ بینی لازم برای اینکه سرمایه شرکت تعاونی در دست یک نفر نباشد شده است، لذا در هر صورت هیچ کس حق ندارد بیش از ۳۰ درصد سهام شرکت را به خود اختصاص دهد.

۷- در مجامع عمومی شرکت های تعاونی هریک از سهامداران (با داشتن حداقل سهام که در اساسنامه آمده است) فقط یک رای دارد و برخلاف شرکت های (سهامی) که 2 یا سه نفر با بیش از ۵۱ درصد سهام در انتخاب هیئت مدیره نقش اساسی را دارند، نخواهد بود.

۸- اتحادیه‌ های شرکت‌های تعاونی حمل و نقل استانی حتی اتحادیه سراسری شرکت‌ های تعاونی بار کشور به دلیل اینکه از تعداد محدودی شرکت عضو تشکیل شده است و نیز اختیار دارد که عضویت شرکتی را نپذیرد، نمی تواند نماینده شرکت های تعاونی حمل و نقل کشور باشد و مسئولان مربوطه نباید تحت تأثیر نام این تشکل قرار گیرند.

۹- شرکت های تعاونی حمل و نقل کالا به صورت هوشمند سراسری  بر اساس دستورالعمل های تدوین شده سازمان راهداری تشکیل می شود و می بایستی حداقل ۳۰ درصد یک بازارگاه را در مالکیت خود داشته باشد تا بتواند پروانه فعالیت اخذ نماید.

متقین تاکید کرد: لازم است رانندگان و کامیونداران کشور  با ارتقای هر چه بیشتر دانش خود و تحقیق و مطالعه در خصوص قوانین و دستورالعمل های مرتبط با صنف و شغل خود مانع سوء استفاده این گروه از  افرادی باشند که به مال و دسترنج آنها طمع می ورزند.

به گزارش تین نیوز، وی گفت: چنانچه شرکت تعاونی خاصی ادعا کند که می تواند به صورت انحصاری سالن اعلام بار مجازی را در کل کشور داشته باشد و همگی موظف گردند از یک  بازارگاه خاص در آینده بار بگیرند، ادعایی کاملاً خلاف واقع است.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا،‌ بیان کرد: باید دانست در حال حاضر بازارگاه های مختلفی وجود دارد و نیز می تواند تعداد بیشتری از آنها در آینده شکل بگیرد و شرکت ها حسب بازاریابی و عضویت کامیونداران در این شرکت ها خواهند توانست سهم خودرا در بازار داشته باشد.

متقین تاکید کرد: کلام آخر این است که حرف اول و آخر در شرکت های تعاونی حمل و نقل کالا را (کامیونداران خودمالکی) می‌زنند که سرمایه آنها یعنی کشنده و و نیمه یدک مربوطه در حال حاضر چندین میلیارد تومان ارزش دارد، بنابراین نباید خیلی تحت تاثیر این گونه تبلیغات قرار گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ساسان فرهادی 0 0

    درود حمل ونقل ایران