| کد خبر: 248360 |

بندرگاه های شرق هرمزگان نیازمند زیرساخت کشتیرانی و گمرکی

اسکله های شرق هرمزگان می تواند دروازه ای برای صادرات کالاهای ایرانی با دنیا باشد اما نبود زیر ساخت های کشتیرانی و گمرکی عامل عقب ماندگی این ظرفیت از توسعه حوزه بندری و تجارت است.

تین نیوز

اسکله های شرق هرمزگان می تواند دروازه ای برای صادرات کالاهای ایرانی با دنیا باشد اما نبود زیر ساخت های کشتیرانی و گمرکی عامل عقب ماندگی این ظرفیت از توسعه حوزه بندری و تجارت است.

به گزارش تین نیوز، شالوده اصلی و اولیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حفظ روابط دوستانه و تعامل با کشورهای همسایه تنظیم شده است. این رابطه در سال های گذشته با کشورهای همسایه فراز و نشیب های متعددی را پشت سر گذاشت.

رابطه با کشورهای منطقه در دولت سیزدهم وارد مرحله جدیدی شده است. سیاست همسایگی در دولت سیزدهم به یک نگاه راهبردی تبدیل شد. رئیس جمهور در همان روزهای اول فعالیت دولت سیزدهم بر آن تاکید داشته است، تا اینکه از منابع، قابلیت ها و ظرفیت هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد برای تأمین منافع متقابل استفاده شود. یقیناً این رویکرد جدا از اینکه تأثیر راهبردی بر اقتصاد و ثبات امنیت منطقه خواهد داشت، بلکه اثراتی هم برای توسعه منطقه به خصوص مناطق مرزی ایران مانند سیریک، جاسک و میناب به همراه دارد.

مطالبه مردم شرق هرمزگان؛ تعامل بیشتر با کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس

کشورهای حاشیه خلیج فارس از قبیل عمان و امارات متحده عربی به خصوص شهر دبی، یکی از ظرفیت های بزرگ است که در چند قدمی کشور ما ایران به ویژه شهرستان های مرزی میناب، جاسک و سیریک در شرق استان هرمزگان واقع شده است، که این مسیر می تواند، دروازه صادرات ایران به دنیا باشد، و حتی می توان از این مسیر به طور غیرمستقیم و به واسطه موافقت نامه های تجارت آزاد نیز کشور ما بهرمند شود.

بندرگاه های شرق هرمزگان دروازه صادرات کالاهای ایرانی

در این بین باید به این موضوع هم توجه داشت که صادرات کالاهای غیر نفتی و محصولات کشاورزی شهرستان های شرق استان هرمزگان، در بازارهای دبی و کشور عمان از سالهای بسیار دور جایگاه مطلوب و خوبی برخوردار بوده است و چنانچه زمینه ارتباط و تعاملات بین المللی در بنادر و اسکله های موجود در شهرستان های تیاب- میناب، جاسک و سیریک فراهم شود، یقیناً فرصت های قابل توجهی برای بازرگانان ایران و به خصوص این شهرستان ها ایجاد خواهد شد.

نه تنها محصولات معدنی، نفت خام و محصولات کشاورزی، بلکه برای صادرات محصولات با پیچیدگی و سطح فناوری بالاتر که در حال حاضر نیز جز اقلام صادراتی ایران به شمار می روند شرایط خوبی در بازار امارات و عمان وجود دارد.

در صورت رفع کامل محدودیت های تجاری بین شهرستان های مرزی هرمزگان و آغاز صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس می توان، ظرفیت های موجود در اقتصاد امارات و عمان را برای حفظ حیات تجاری به کار گرفت.

هر چند به دلیل تحریم محدودیت هایی ایجاد شده است اما در همین زمان تمایل امارات، قطر و کشور عمان به استراتژی صادرات و واردات این فرصت را به وجود آورده است که تاجران ایرانی کالاهای خود را با حاشیه سود کمتر به امارات صادر کنند و از این طریق تا زمانی که محدودیت های موجود رفع شود، هم سهم خود در بازارهای بین المللی را حفظ می کنند و هم از بنیه تولیدی و صادراتی کشور در مقابل تحریم ها محافظت می کنند.

البته کمبودها و مشکلات زیادی از قبیل زیرساخت بنادر و حمل و نقل کشتیرانی وجود دارد، که با توجه به موقعیت جغرافیایی بندرگاه های شهرستان های شرق استان هرمزگان، می تواند با جذب سرمایه گذاری در این حوزه درآمدهای ارزی خوبی را از مسیر تجارت با کشتی و لنج های تجاری به دست آورد.

تداوم دیپلماسی قوی با عمان می تواند به حجم صادرات و حجم مبادلات بالا کمک کند

حسین رئیسی، نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی دراین باره بیان کرد: در دولت سیزدهم ایران بالاترین حجم مبادلات تجاری را با عمان داشته، و الحمدالله بدون مشکل تبادلات تجاری و ارزی بین این دو کشور انجام گرفته است.

رئیسی بیان کرد: عمان یکی از ظرفیتی بزرگ که در چند قدمی کشور ما به خصوص شهرستان های مرزی شرق استان هرمزگان قرار دارد، که می تواند دروازه صادرات ایران به دنیا باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه، از مسیر عمان، ایران حتی می تواند به طور غیرمستقیم از موافقت نامه های تجارت آزاد نیز بهره مند شود، تصریح کرد: ایران بر اساس موافقت نامه های تجارت آزاد، حجم مبادلات بالای نسبت به سالهای گذشته داشته است.

مسئول مشارکت تجاری مجلس در کشور عمان با اشاره به اینکه، در صورت تداوم دیپلماسی قوی با عمان، می توان به هدف کشورمان که حجم بالای صادرات است برسیم، بیان کرد: در رویکرد جدید به سرمایه گذاری بخش های خصوصی اهمیت زیادی داده شده است و بر همین اساس قرار شده که صدور روادید برای تجار آسان تر شود.

رئیسی با بیان اینکه، در صورت تداوم دیپلماسی قوی با عمان می توان به حجم صادرات و حجم مبادلات بالا دست یافت، گفت: با رویکرد جدیدی که مجلس شورای اسلامی و دولت در پیش رو دارند، به سرمایه گذاری بخش های خصوصی اهمیت زیادی داده شده است.

رئیسی با بیان اینکه، معیشت بخش زیادی از مردم منطقه شرق هرمزگان به فعالیت ملوانی وابسته است، تصریح کرد: با پیگیری های دو ساله موضوع ته لنجی برای ملوانان منطقه حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امر ملوانی از مشاغلی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم این منطقه دارد، افزود: مردم این منطقه از راه ملوانی ارتزاق می کنند که نیاز است مجلس و دولت با حسن نیت و با قانون تسهیل مبادلات مرزی این مشکل نیز مرتفع کنند.

مجتمع بندری شهر بندر سیریک با هدف تسریع در روند صادرات و واردات استقرار یافته است

فرماندار شهرستان سیریک با اذعان به اینکه، تمام دستگاه های مربوطه تلاش برای توسعه صادرات از طریق گمرکات در سیریک دارند، بیان کرد: به زودی ادارات گمرگ و اداره بندر و دریانوردی شهرستان سیریک در محل مجتمع بندری شهر بندر سیریک با هدف تسریع در روند صادرات و تخلیه کالاهای ملوانی استقرار خواهند یافت.

پاکروان با بیان اینکه سیریک از موقعیت استراتژیکی برای رونق اقتصادی برخوردار است گفت: باید با استفاده از توسعه و رونق صادرات کالاهای غیر نفتی و ظرفیت های بخش خصوصی در شهرستان رونق اقتصادی احیا و شکوفا شود.

پاکروان اضافه کرد: نزدیکی بندر سیریک با کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس، برخورداری شهرستان از موقعیت استراتژیکی، وجود دومین اسکله بزرگ استان در سیریک همه اینها در راستای تأمین معیشت مردم منطقه و بالا بردن سطح رفاه مردم از جمله اهداف توسعه است که برای رونق و احیای شهرستان سیریک در نظر گرفته شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مارین نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.