◄ تقی زاده: اول حمل ونقل عمومی، بعد تاکسی برقی
رئیس انجمن حملونقل پاک و پایدار با تأکید بر اولویت تقویت حمل ونقل عمومی نسبت به خرید تاکسی های برقی گفت: تهران با وجود بیشترین سرمایهگذاری در این بخش، تنها پنج درصد به وضعیت مطلوب حمل ونقل عمومی رسیده است و باید پیش از گسترش ناوگان برقی، شاخصهای یکپارچگی را ارتقا داد.

رئیس انجمن حمل ونقل پاک و پایدار و دکترای حمل ونقل و ترافیک، با اشاره به حرکت شهرداری ها به سمت استفاده از تاکسی های برقی برای کاهش آلودگی هوا، تأکید کرد: «استفاده از تاکسی برقی اقدامی مثبت است اما باید در چارچوب یک برنامه جامع و پس از تقویت زیرساخت های حمل ونقل عمومی اجرا شود.»
به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی زاده، وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته پیش از ورود تاکسی برقی، سیستم حمل ونقل عمومی خود را در زمینه پوشش شبکه، تعداد ناوگان، سرفاصله مناسب و یکپارچگی کامل بهبود بخشیده اند، افزود: «کاهش مصرف خودروهای شخصی، افزایش سهم حمل ونقل عمومی و بهینه سازی سفرهای شهری، سریع ترین و کم هزینه ترین مسیر برای رسیدن به هوای پاک است.»
وضعیت نامطلوب حمل ونقل عمومی در کلانشهرها
تقی زاده گفت: «تهران با بیشترین تعداد خطوط مترو و سرمایه گذاری در این حوزه، تنها پنج درصد از یک سیستم حمل ونقل ایده آل را دارد. در شاخص جهانی یکپارچگی شبکه که ۳۸ معیار دارد، تهران حتی با فرض تحقق همه شش شاخص شناخته شده داخلی، فقط ۲.۴ درصد امتیاز می گیرد.» به گفته وی، سایر کلانشهرها از جمله اصفهان، مشهد و تبریز نیز زیر این رقم هستند.
راهبرد پیشنهادی برای آینده
رئیس انجمن حمل ونقل پاک و پایدار تأکید کرد: «باید ابتدا میزان کیفیت سیستم موجود را به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسانیم و سپس به طور گسترده به سمت تاکسی های برقی برویم.» وی همچنین بر لزوم حمایت های دولتی، ارائه تسهیلات ویژه به رانندگان تاکسی های برقی و همکاری همه جانبه نهادها و شهروندان برای دستیابی به یک سیستم پایدار و دوستدار محیط زیست تأکید کرد.