جای خالی «حمل و نقل فوق سبک» در معابر کلانشهرها
دبیر شورای عالی ترافیک اعلام کرد که جای حملونقل فوقسبک در کلانشهرها خالی است و استفاده از اسکوتر و دوچرخه برقی برای مسیرهای زیر ۹ کیلومتر، بهدلیل کمخطر بودن و نداشتن آلایندگی، میتواند بخش زیادی از رفتوآمد مردم را پوشش دهد.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور با اشاره به جای خالی حمل و نقل فوق سبک در معابر کلان شهرهای کشور گفت: برای مسافت های زیر ۹ کیلومتر استفاده از اسکوتر و دوچرخه برقی مفید خواهد بود و بخش زیادی از رفت و آمد مردم در این چارچوب صورت می گیرد؛ بطوریکه مردم به راحتی می توانند از اسکوتر استفاده کنند چرا که کم خطر و بدون آلایندگی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی شفیعی با اشاره به اینکه سهم موتورسیکلت ها در آلایندگی ها بسیار بالاست و فرسودگی در آن ها زیاد است، اظهار کرد: در این حوزه کمی بی انضباطی اتفاق افتاده است. شهرداری تهران برنامه ریزی کرده است تا موضوع برقی سازی موتورسیکلت ها را دنبال کند. واقعیت این است که این پروژه ابهامات اجرایی زیادی دارد؛ این که قرار است در این وضعیت ناترازی، برق آن را چگونه تأمین کنند؟ به چه صورت برقی سازی کنند و یا اینکه چه تسهیلاتی به موتورسواران تعلق می گیرد که به سراغ استفاده از موتورسیکلت برقی بروند؟. سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.
وی ادامه داد: مدل طراحی شده برای برقی سازی موتورسیکلت ها کارایی لازم را ندارد؛ اگر موتور بخرند و به مالک بدهند ممکن است از آن موتور استفاده آنچنانی نشود، اما مدل موثرتر این است که دولت بخشی از هزینه جا به جایی بار توسط موتورهای برقی را به صورت یارانه متقبل شود. روی جزییات اجرایی این طرح بحث شده است و امیدواریم بشود به نتیجه خوبی رسید. در غیر این صورت ممکن است یک سرمایه گذاری اتفاق بیوفتد و تعدادی موتور بیاید اما کارایی لازم را نداشته باشد.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور عنوان کرد: یکی از برنامه های اصلی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری های کشور از جمله تهران باید توسعه میکروموبیلی (حمل و نقل فوق سبک) باشد؛ ابزارهایی مثل اسکوتر و یا دوچرخه برقی ابزارهای سبک پاک هستند و می توان از آن ها به صورت اشتراکی استفاده کرد و در دنیا به شدت توسعه پیدا کرده اند. در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز این ابزار در حال توسعه است و جایش در تهران خالی است.
وی ادامه داد: شهرداری های همه کلان شهرها باید این مسأله را در اولویت اول خود قرار دهند؛ برای مسافت های زیر ۹ کیلومتر استفاده از این ابزار مفید خواهد بود و بخش زیادی از رفت و آمد مردم در این چارچوب صورت می گیرد. مردم به راحتی می توانند از اسکوتر استفاده کنند چرا که کم خطر و بدون آلایندگی است و از نظر روانشناسی لذت بخش و طبق گزارشات برای درمان اختلالات نیز مفید است.
شفیعی اضافه کرد: نباید از دنیا عقب بمانیم و می توانیم به سمت آن برویم؛ عرض زیادی از معابر را نمی گیرد و به سرعت می توان آن را اجرایی کرد چرا که مانع خاصی پیش روی آن نیست.