◄ دردسرهای ناتمام برای بوئینگ: خانواده قربانیان سقوط هواپیمای هند شکایت کردند
اداره هوانوردی فدرال آمریکا در سال 2018 اطلاعیه ای منتشر کرده بود که نشان می داد برخی سوئیچ های کنترل سوخت بوئینگ با ویژگی «قفل غیرفعال» نصب شده اند. این ویژگی برای نگه داشتن قطعه در جای خود و اطمینان از جریان سوخت به سمت موتور طراحی شده است.

خانواده مسافرانی که در سقوط هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی هند (ایر ایندیا) در ماه ژوئن جان باختند، شکایتی را در ایالات متحده علیه شرکت هواپیماسازی بوئینگ و همچنین شرکت سازنده قطعات هواپیمای هانی ول ثبت کردند. این درحالی است که گره اعتصاب در بوئینگ آمریکا هر روز کورتر از دیروز می شود.
به گزارش تین نیوز، یورونیوز نوشت: خانواده مسافرانی که در سقوط هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی هند (ایر ایندیا) در ماه ژوئن جان باختند، شکایتی را در ایالات متحده علیه شرکت هواپیماسازی بوئینگ و همچنین شرکت سازنده قطعات هواپیما هانی ول ثبت کردند.
دادخواست مذکور که این دو شرکت را به سهل انگاری متهم می کند، مدعی است نقص در سوئیچ های سوخت عامل سقوطی بوده که حدود 260 کشته برجای گذاشت.
اداره هوانوردی فدرال آمریکا پیش تر اعلام کرده بود که این مکانیزم در هواپیماهای بوئینگ ایمن است.
این حادثه اندکی پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه بین المللی احمدآباد در هند رخ داد. در مجموع 242 نفر از سرنشینان کشته شدند، 19 نفر دیگر روی زمین جان باختند و تنها یک مسافر از حادثه جان سالم به در برد.
گزارش اولیه ای که در ماه ژوئیه توسط دفتر تحقیقات حوادث هوایی هند منتشر شد، نشان داد که سوخت موتورهای این هواپیما اندکی پس از برخاستن قطع شده است.
این گزارش گمانه زنی درباره احتمال برخورد پرندگان را رد کرد و تأکید نمود که هیچ فعالیت پرنده ای در نزدیکی هواپیما ثبت نشده است.
این گزارش همچنین دریافت که ایرایندیا پیش از پرواز، بازرسی های توصیه شده روی سوئیچ های سوخت را انجام نداده بود.
اداره هوانوردی فدرال آمریکا در سال 2018 اطلاعیه ای منتشر کرده بود که نشان می داد برخی سوئیچ های کنترل سوخت بوئینگ با ویژگی «قفل غیرفعال» نصب شده اند. این ویژگی برای نگه داشتن قطعه در جای خود و اطمینان از جریان سوخت به سمت موتور طراحی شده است.
این اطلاعیه پیشنهاد انجام بازرسی را داده بود، اما جنبه الزام آور قانونی نداشت.
دادخواست خانواده های قربانیان ادعا می کند که هر دو شرکت بوئینگ و هانی ول از خطر سقوط آگاه بودند و اقدامات کافی برای جلوگیری از آن انجام نداده اند. در این دادخواست همچنین آمده است که هیچ مدرکی وجود ندارد که این شرکت ها ایرایندیا یا دیگر کاربران محصولاتشان را از لزوم بازرسی سوئیچ ها مطلع کرده باشند یا قطعات جایگزین برای خطوط هوایی ارسال کرده باشند.
در دادخواست افزوده شده که این سوئیچ ها در محلی قرار دارند که به راحتی ممکن است به طور تصادفی ضربه بخورند.
بنجامین میجر از مؤسسه حقوقی لنی یر و یکی از وکلای این خانواده ها، در این باره گفت: شوکه کننده است که هانی ول و بوئینگ هر دو از این خطر آگاه بودند و مطلقا هیچ اقدامی برای جلوگیری از فاجعه اجتناب ناپذیری که در 12 ژوئن رخ داد، انجام ندادند.
گره اعتصاب در بوئینگ آمریکا هر روز کورتر از دیروز
در حالی که چندین هفته است که هزاران نفر از کارگران شرکت بوئینگ در اعتصاب به سر می برند، شرایط برای توافق شرکت با کارگران هر روز پیچیده تر می شود.
رویترز در این باره نوشت: شب گذشته کارگران اعتصاب کننده در بخش صنایع دفاعی شرکت بوئینگ آمریکا به طرح پیشنهادی اتحادیه خود با ۹۰ درصد آرا رأی مثبت دادند.
نکته مهم اینکه حتی پیش از رأی گیری مقامات بوئینگ اعلام کرده بودند که این پیشنهاد را قبول نخواهند کرد.
۴۶ روز است که کارگران بوئینگ در اعتصاب به سر می برند و عملاً تولید جنگنده های اف ۱۵ و اف ۱۸ و بسیاری از دیگر تسلیحات تولیدی این شرکت برای ارتش آمریکا متوقف شده است.
اتحادیه کارگران بوئینگ اعلام کرده که مقامات شرکت می توانند با قبول پیشنهاد آنها برای یک قرار داد ۴ ساله به اعتصاب پایان دهند.
پیش تر دن گیلیان، معاون صنایع دفاعی بوئینگ، گفته بود که این رأی گیری اتلاف وقت است و شرکت این پیشنهاد را رد کرده است .
تعداد کارگران اعتصاب کننده هم اکنون حدود ۳۲۰۰ نفر هستند و به گفته گیلیان پیشنهاد به رأی گذاشته شده امکان واقعی شدن ندارد.
با این حساب هنوز هیچ چشم اندازی برای پایان این اعتصاب متصور نیست چرا که نه کارگران پیشنهاد بوئینگ را می پذیرند و نه شرکت بوئینگ قصد کوتاه آمدن در برابر خواسته اعتصاب کنندگان را دارد.