| کد خبر: 268018 |

◄ انزوای هر چه بیشتر اسرائیل در حمل و نقل بین الملل

جنگ 7 اکتبر حمل و نقل بین المللی اسرائیل را به طور کامل از بین برده است.

تین نیوز

جنگ 7 اکتبر حمل و نقل بین المللی اسرائیل را به طور کامل از بین برده است. تبعات جنگ اخیر تا سال ها بر ترانزیت خیالی اسرائیلی ها تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، بیش از چهار ماه از حمله حماس به اسرائیل می گذرد و در این مدت علی رغم پیشروی های ارتش اسرائیل در نوار غزه، جایگاه این رژیم در حمل و نقل بین الملل از رونق افتاده است. کارشناسان امر جنگ اخیر را ضربه ای مهلک به حمل و نقل بین المللی اسرائیل در بخش های هوایی، دریایی و زمینی قلمداد می کنند که حتی با فرض تسلط کامل اسرائیل بر غزه تا سال ها گریبان اقتصاد حمل و نقل این رژیم را خواهد گرفت.

لغو پروازها به مقصد اسرائیل

از زمان آغاز درگیری ها تا به امروز، آسمان اسرائیل روز به روز ناامن تر شده است، به طوری که در همان روزهای ابتدایی جنگ، مقامات آلمانی که برای مذاکرات و حل و فصل غائله به تل آویو آمده بودند در لحظه ورود به هواپیما برای بازگشت به آلمان با شنیده شدن صدای آژیر خطر بر روی اپرون فرودگاه دراز کشیده و مستاصل شده بودند. از طرف دیگر، کشورهای معترض به حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، پروازهای خود به سرزمین های اشغالی را به حالت تعویق درآورند. ترکیه نخستین کشوری بود که در این مسیر قدم گذاشت و پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کرد. شرکت های معتبری همچون امارات، لوفتهانزا، ایرفرانس و ایر ایندیا در همان روزهای ابتدایی جنگ پروازها به مقصد اسرائیل را به حالت تعویق در آوردند. همچنین شرکت هواپیمایی ویز ایر مجارستان در آخرین اطلاعیه خود از لغو تمامی پروازها به سرزمین های اشغالی تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی خبر داد. 

شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به علت نسل کشی در غزه

همزمان با شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به دیوان بین المللی لاهه، این رژیم در اقدامی متقابل وزیر خارجه آفریقای جنوبی را تهدید به مرگ کرد. تبادل پیغام های تهدید آمیز بین آفریقای جنوبی که خود زمانی قربانی حکومت آپارتاید بود یک پیام واضح دارد که اسرائیل روز به روز در روابط بین المللی در باتلاق فرو خواهد رفت. خارج از کش مکش های سیاسی صورت گرفته بین آفریقای جنوبی و اسرائیل باید به این نکته توجه داشت که آفریقای جنوبی یکی از اعضای اصلی تشکیل دهنده بریکس و از اقتصادهای نو ظهور به حساب آمده که تاثیرات قابل توجهی در اقتصاد بین الملل ایفا می کند. آفریقای جنوبی در سال های اخیر ضمن گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورهای هند، چین و روسیه، سعی در راه اندازی کریدورهای بین المللی خارج از محدوده کانال سوئز داشته است. نباید فراموش کرد که بریکس یک سازمان مهم تجاری اقتصادی است که اقتصادهای نوظهور دنیا در آن عضو هستند و اختلاف اسرائیل با یکی از موسسان این ائتلاف یعنی آفریقای جنوبی می تواند سبب تنش های آتی با دیگر اعضای بریکس شود. لذا این انتظار می رود که با دامنه دار شدن کش مکش های بین اسرائیل و آفریقای جنوبی، این رژیم در آینده ای نزدیک در روابط تجاری اقتصادی خود در عرصه بین المللی با مشکلات عدیده ای مواجه گردد. 

آینده مبهم کریدور هند خاورمیانه اروپا 

مدتی پیش از حمله 7 اکتبر، قرارداد کریدور جدید از مبدا هند به مقصد اروپا از طریق کشورهای عربی به امضای سران هند، امارات، عربستان سعودی، ایتالیا و چند کشور دیگر رسید. بر این اساس کریدوری جدید در خاورمیانه تشکیل شد که از مبدا بمبئی به بنادر امارات و از آنجا از طریق خط ریلی پرسرعت به عربستان سعودی خواهد رسید. این کریدور در ادامه وارد خاک اسرائیل خواهد شد و از سواحل غربی این کشور راهی سواحل جنوبی اروپا و بالاخص ایتالیا خواهد شد. در همان ساعات ابتدایی اعلام رسمی تشکیل این مسیر جدید ترانزیتی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نطقی آنلاین با ابراز خوشحالی فراوان نسبت به تصمیم هند و عربستان واکنش نشان داد. اما این خوشحالی دوامی نیاورد و در عرض چند هفته، حماس در حمله ای بی سابقه عمق خاک اسرائیل را هدف گرفت و عملا تمام رشته های صهیونیست ها برای ایفای نقش در کریدورهای ترانزیتی بین المللی را پنبه کرد.

اسرائیل، سرزمین ناامنی ها

ناامنی اسرائیل در طول دهه های گذشته همواره موضوع مورد بحث کشورهای جهان به خصوص کشورهای اروپایی بوده است، تا جایی که در مواقعی تیم های ورزشی اروپایی حاضر به سفر به اسرائیل برای شرکت در رقابت ورزشی در این کشور نبوده اند. با وقوع جنگ اخیر نیز یک سوال اساسی در اذهان ایجاد شد که آیا اسرائیل برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی گزینه مناسبی است یا خیر؟ به خصوص آنکه کریدور ترانزیتی جدید قرار است از کشوری عبور کند که هر لحظه ممکن است با موشک و راکت مورد هدف قرار گیرد. در طول چهار ماه اخیر بسیاری از کارشناسان امر در رسانه های سرتاسر جهان این سوال را مطرح کرده اند که آیا اساسا اسرائیل امنیت لازم برای نقش آفرینی در یک کریدور تجاری را دارد یا خیر؟ 

بحران دریای سرخ و منزوی شدن هر چه بیشتر اسرائیل

در طول چهار ماه گذشته، حوثی های یمن حملات مکرری را علیه کشتی های به مقصد اسرائیل انجام داده اند. به طوری که رفته رفته بسیاری از شرکت های بزرگ کشتیرانی فرار را بر قرار ترجیح داده و عطای تجارت با اسرائیل را به لقای آن بخشیده اند. این قضیه نه تنها سبب آسیب جدی به تجارت دریایی اسرائیل در دریای سرخ شده، بلکه وجهه این کشور را نیز به عنوان عامل اصلی ناامنی و آشوب در منطقه و همچنین حکومتی ناتوان در مقابله با تهدیدات مخدوش ساخته است. بحران دریای سرخ علاوه بر اسرائیل اقتصاد مصر و همچنین اروپا را نیز مستقیما هدف قرار داده است، چرا که کانال سوئز به عنوان یک کریدور حیاتی بین المللی در شمال دریای سرخ قرار دارد و با ادامه وضع موجود زندگی اقتصادی صدها میلیون نفر در اروپا و شمال آفریقا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.