| کد خبر: 258688 |

ایجاد مسیر حمل و نقلی بین روسیه و قرقیزستان

روسیه و قرقیزستان از طریق ازبکستان، ترکمنستان و دریای خزر مسیر جدید حمل و نقلی ایجاد میکنند.

تین نیوز

به زودی مسیر حمل و نقل جدید بین قرقیزستان و روسیه از طریق دریای خزر گشوده می شود. 

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر دانش،  این مسیر پس از عبور از ازبکستان و ترکمنستان از دریای خزر می گذرد و بندر ترکمن باشی و بندر علیا در منطقه آستاراخان روسیه را به هم متصل می کند.

 این مسیر به دو دلیل جالب است: قزاقستان را دور می زند و برای صادرات مجدد محمولاتی که از چین به قرقیزستان می آیند به روسیه استفاده می شود.

 به گزارش خبرگزاری Trend، این مسیر از سمت روسیه آماده راه اندازی است. ایگور بابوشکین، فرماندار محلی منطقه آستاراخان نیز در جریان مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ اظهار داشت که شرکت های کشتیرانی روس آماده شروع فعالیت در این زمینه هستند. وی همچنین کشتی سازی را از اولویت های اصلی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل دریای خزر عنوان کرد. 

 به گفته بابوشکین، این مسیر به رشد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) هم کمک می کند و در عین حال هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

مسیر جدید بین قرقیزستان - روسیه از طریق ازبکستان و ترکمنستان متصل خواهد شد. اینکه آیا از ریل در این مورد استفاده خواهد شد یا خیر هنوز مشخص نیست. با این حال، پیش از این سابقه ارسال محموله های چینی از طریق جاده کاشغر (چین) به اوش (قرقیزستان) و سپس حمل ریلی، از طریق ازبکستان به افغانستان وجود دارد. راهکاری مشابه در این مورد برای رسیدن به بندر ترکمن باشی نیز قابل اجراست.

 اما سئوال اینجاست که چرا از جاده ناهموار و توسعه نیافته استفاده کنیم در حالی که همین مسیر می تواند از طریق قزاقستان کار کند؟ 

در این مورد می توان گفت که گذرگاه های مرزی قزاقستان و چین و شبکه قزاقستان در حال حاضر بسیار شلوغ هستند و نمی توانند حجم بیشتری را تحمل کنند. با این حال، به نظر می رسد چیزی بیشتر در مورد ماهیت عملکردی این مسیر وجود دارد.

خبرگزاری Trend به نقل از دانیار امانگلدیف، وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان، گفت که از مسیر جدید برای صادرات مجدد محمولات چینی به مقصد استفاده می شود زیرا چینی ها با مشکلات ترانزیت از طریق قزاقستان مواجه هستند.

قزاقستان در تلاش است تا به تحریم های غرب علیه روسیه پایبند باشد. روسیه را تحریم نکرده اند اما به عنوان مثال از تحریم های اتحادیه اروپا علیه مسکو پیروی می کنند و اجازه ترانزیت کالاهای تحریم شده از طریق خاک خود را نمی دهد. این ممکن است چالش های حمل و نقل ذکر شده در بالا را توضیح دهد. همچنین می تواند توضیح دهد که چرا محصولات از طریق قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان به روسیه راه پیدا می کنند زیرا هیچ یک از این کشورها محدودیت های مشابهی را اعمال نکرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.