| کد خبر: 249507 |

آنکتاد:

لزوم سرمایه گذاری برای تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار حمل و نقل و زنجیره تامین دریایی

آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد - UNCTAD) خواستار افزایش سرمایه گذاری در زنجیره های تامین دریایی برای جلوگیری از بروز بحران های آتی شده و بر ضرورت تلاش برای ثبات بازار تاکید کرده است.

تین نیوز

آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد - UNCTAD) خواستار افزایش سرمایه گذاری در زنجیره های تامین دریایی برای جلوگیری از بروز بحران های آتی شده و بر ضرورت تلاش برای ثبات بازار تاکید کرده است.

به گزارش تین نیوز ، آنکتاد در گزارش سالانه خود با عنوان «بررسی حمل ونقل دریایی ۲۰۲۲» بر عدم تطابق بین تقاضا و عرضه ظرفیت لجستیک دریایی در طی دو سال گذشته تأکید می کند. بحرانی که به نوبه خود منجر به افزایش کرایه حمل ونقل ، تراکم بنادر و پایانه ها و وقفه های نفسگیر در زنجیره های تامین جهانی شده است.

ربکا گرینسپن، دبیر کل آنکتاد در این باره گفته: ما باید از بحران زنجیره تامین فعلی درس بگیریم و برای چالش ها و وقایع آینده بهتر آماده شویم. این شامل تقویت زیرساخت های بین وجهی، نوسازی ناوگان و بهبود عملکرد بنادر و تسهیل تجارت است و ما نباید کاستن از الودگی ناشی از انتشار کربن از کارکرد موتور کشتی ها را به تأخیر بیندازیم.

محدودیت های عرضه، همراه با افزایش تقاضا برای جابجایی کالاهای مصرفی و تجارت الکترونیک، نرخ حمل و نقل کانتینری را به پنج برابر سطح قبل از بروز همه گیری در سال ۲۰۲۱ رساند و این ارقام در اوایل سال ۲۰۲۲ به اوج تاریخی خود رسید و قیمت ها را برای مصرف کنندگان به شدت افزایش داد.

با وجود کاهش نسبی کرایه حمل ها از اواسط سال ۲۰۲۲، آنکتاد از کشورها خواسته تا تغییرات بالقوه در تقاضای حمل و نقل را که ممکن است در آینده بر سطح کرایه حمل ها تاثیر بگذارند، ارزیابی کنند و اقدامات خود مبتنی بر تقویت اتصال بنادر با پس کرانه ها، گسترش فضای ذخیره سازی و انبارداری کالا و کانتینر، به حداقل رساندن کمبود نیروی کار و افزایش تجهیزات را مد نظر داشته باشند.

آنکتاد همچنین می گوید که دیجیتالی شدن کارها در خط مقدم افزایش انعطاف پذیری در سراسر زنجیره تامین قرار دارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل آنکتاد، ادغام ظرفیت های حمل خطوط کشتیرانی منجر به کاهش رقابت و محدود شدن عرضه می گردد و می تواند منجر به سوء استفاده از قدرت در بازار و بالا رفتن نرخ ها و قیمت های برای مصرف کنندگان شود.

بزرگتر شدن اندازه کشتی ها نیز باعث نگرانی است.

بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲، اندازه بزرگ ترین کشتی های کانتینری جهان از ۹۳۸۰ تی ای یو به ۲۳۹۹۲ تی ای یو رسیده یعنی بیش از دو برابر شده است.

بنابراین کشتی ها سریعتر از حجم محموله هایی که باید آنها را پر کنند،  رشد کرده اند.

گزارش آنکتاد می گوید که بخش کشتیرانی کانتینری با یکپارچگی از طریق ادغام و تملک متحول شده است.

شرکت های حمل و نقل نیز یکپارچه سازی را با سرمایه گذاری در ترمینال ها و سایر خدمات لجستیکی دنبال کرده اند.

بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲، بیست شرکت کشتیرانی برتر جهان سهم خود را از ظرفیت حمل کانتینر از ۴۸ درصد به ۹۱ درصد افزایش داده اند و به طور مشخص در طول پنج سال گذشته، چهار شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا، سهم بازار خود را به نحوی افزایش داده اند تا بیش از نیمی از ظرفیت جهانی را کنترل کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: آسام دیلی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.