| کد خبر: 246035 |

طرح ایجاد یک کریدور جدید بر روی میز چین و آسیای میانه

امکان ایجاد یک کریدور جدید که چین، ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان را به هم پیوند می دهد، موضوع بحث نشست اخیر مسئولان راه آهن کشورهای آسیای میانه بود.

تین نیوز

امکان ایجاد یک کریدور جدید که چین، ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان را به هم پیوند می دهد، موضوع بحث نشست اخیر مسئولان راه آهن کشورهای آسیای میانه بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، در رسانه های محلی به نقل از راه آهن ازبکستان آمده است: طرفین در مورد سازماندهی کریدور جدید چین، ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان و همچنین ایجاد شرایطی با منافع متقابل برای تردد محمولات در طول کریدور با تعرفه های رقابتی گفتگو کردند.

بر اساس این طرح، محمولات در شهر کاشغر چین از طریق جاده به اوش در قرقیزستان منتقل و از آنجا بر روی قطار بارگیری و با عبور از ازبکستان به حیرتان در افغانستان ادامه مسیر می دهد.

کریدورهای ریلی در منطقه آسیای میانه، موضوع جدیدی نیستند. چندین پروژه، مانند خط راه آهن چین، قزاقستان، ازبکستان (CKU) که اخیراً مسیری برای آن پیشنهاد شده است، در حال انجام است.

 افغانستان یکی از کشورهای مورد علاقه در جدول طراحی مسیر کریدورها در آسیا است.

 در حال حاضر نقشه راهی برای تحقق "راه آهن ترانس-افغان" که ازبکستان را به بنادر پاکستان متصل می کند، ترسیم شده است. این یکی از راه های بهبود دسترسی افغانستان و ازبکستان به آبهای آزاد است.

 چندی پیش، وقتی ازبکستان نتوانست دسترسی خود به بنادر هند را از طریق بندر چابهار در ایران محقق سازد، به کریدور ترانس افغان، عبور از خاک پاکستان و بندر کراچی برای رساندن کالاهایش به بندر ناواشیوا در بمبئی هندوستان روی آورد.

همچنین مذاکراتی برای گسترش خط آهن خواف - هرات بین ایران و افغانستان به سمت چین انجام شده است.

 این مسیر از هرات به مرز افغانستان و تاجیکستان ادامه می یابد و پس از عبور از تاجیکستان، از طریق قرقیزستان به چین متصل میشود.

قابل ذکر است که طرح ایجاد کریدورهای مذکور مدت هاست که روی میز بوده اند.

وضعیت کنونی تجارت بین چین و اروپا علاقه به کریدورهای آسیای میانه را احیا کرده است، اما در عین حال به دلیل موانع جغرافیایی و کمبود منابع مالی، تحقق این کریدورها دشوار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    امتداد خط خواف هرات تا مزارشریف و اتصال اش به راه آهن فعلی ازبکستان !! بالاترین استفاده از خط ریلی خواف هرات است !! ایران باید اهرم های بین المللی را در این زمینه به کار بگیرد !! مسیر طولانی نیست !! و اتصال اش تماما برکت است برای منطقه و ایران !!