| کد خبر: 239334 |

کاهش رشد اقتصادی چین به دلیل قرنطینه‌ ناشی از کووید

برندهای معروفی مانند تویوتا، سامسونگ، فولکس واگن، نایک و آدیداس از جمله شرکت‌ هایی هستند که تولیدشان در چین تحت تاثیر شیوع اومیکرون و قرنطینه‌ هایی که برای مهار این سویه اعمال می‌ شوند، قرار گرفته است.

تین نیوز

امروزه چین را کارخانه جهان می‌ نامند، کشوری که با وجود تعارضات سیاسی و اقتصادی با ایالات متحده، توانسته سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی را در حد اکمل در حوزه‌ های مختلف تولید و خدمات جذب نماید و انتظار می‌رود طی سال های نه چندان دور، به قدرت اول اقتصاد جهان تبدیل شود اما با شیوع بیماری کووید ۱۹ و اعمال قرنطینه های جدی و سختگیرانه در نواحی مختلف چین، تولیدکنندگان بزرگ ناچارند کارخانه‌ هایشان را تعطیل کنند، بنادر مسدود می‌ شوند و نیروی انسانی از دسترس کارفرمایان خارج می‌ شود و این موضوع به مشکلات اقتصاد جهانی و اختلال زنجیره تامین دامن می زند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، در حال حاضر، برندهای معروفی مانند تویوتا، سامسونگ، فولکس واگن، نایک و آدیداس از جمله شرکت‌ هایی هستند که تولیدشان در چین تحت تاثیر شیوع اومیکرون و قرنطینه‌ هایی که برای مهار این سویه اعمال می‌ شوند، قرار گرفته و از همین رو، مدیران اجرایی و تحلیل‌ گران صنعت معتقدند که اختلالات ناشی از ظهور و شیوع سویه‌ های جدید، می تواند جایگاه و عملکرد کارخانه‌ های تولیدی و بنادر تجاری چین را متزلزل کند و رشد اقتصادی آن را تحت تاثیر قرار دهد.

از اواخر دسامبر ۲۰۲۱، مقامات اقداماتی برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ در چندین شهر چین از جمله تیانجین و شن زن انجام شده و احتمال تشدید محدودیت‌ های مربوط به تردد کامیون‌ ها و عملیات انبارهای لجستیکی وجود دارد که باعث بروز اختلالات متناوب در تولید و زنجیره تامین می‌شود.

اقتصاددانان هشدار می‌ دهند که پیامدهای این وضعیت هر بار شدیدتر می‌ شود، زیرا اومیکرون که ماهیتی بسیار مسری‌تر دارد در برخی از مناطق چین شناسایی شده و پکن به هر شکل ممکن به دنبال مهار هر گونه شیوع بیماری قبل از بازی‌های المپیک زمستانی است که قرار است در ۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شود.

فردریک نویمان، رئیس تحقیقات اقتصاد آسیایی در HSBC می‌گوید: ریسک ناشی از سویه میکرون میتواند باعث شود که دوباره زنجیره تامین دچار تنگنا و مشکل شود.

چندین اقتصاددان گفتند که چین ممکن است سیاست قرنطینه خود را دوباره تشدید کند و برخی نیز احتمال یک قرنطینه سراسری را که پس از آپریل ۲۰۲۰ در چین مشاهده نشده بود، مطرح کرده‌ اند.

از همین رو، گلدمن ساکس با توجه به آخرین تحولات مرتبط با شیوع کووید۱۹، پیش بینی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ را از ۴.۸ درصد به ۴.۳ درصد کاهش داده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.