| کد خبر: 92599 |

◄ آشنایی با کادر پرواز

تین‌نیوز| شاید جالب باشد بدانید افرادی که در حین پرواز وظیفه هدایت هواپیما را برعهده دارند عبارتند از خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز هستند که در گذشته به دلیل پیشرفته نبودن هواپیماها نفر چهارمی نیز در کابین پرواز حضور داشت که او را ناوبر یا هدایت‌گر می‌نامیدند.
 
به گزارش تین‌نیوز، خلبان یا سرخلبان؛ وظیفه هدایت و کنترل هواپیما بر عهده این شخص است و او تصمیم گیرندۀ اصلی در مورد امور پروازی است. کمک خلبان فردی که در سمت راست خلبان می‌نشیند، او در این امر خطیر و حساس خلبان را یاری می‌کند، معمولاً در صورت مشاهده کوچکترین تغییر، نقص و ... کمک خلبان، خلبان پرواز را آگاه می‌کند و به دستور خلبان اقدامات لازم توسط کمک خلبان برای رفع نقص یا مرحله‌ای جدید از پرواز صورت می‌گیرد.
 
نفر سوم که مهندس پرواز نامیده می‌شود در پشت کمک خلبان می‌نشیند. مهندس پرواز وظیفه‌ی کنترل قسمت‌های اساسی هواپیما را از نظر فنی اعم از موتور دستگاه‌های ناوبری سیستم‌های خنک کننده،برق هواپیما و تهویه را برعهده دارد که البته امروزه با پیشرفت روزافزون علوم کامپیوتر و ورود آن به صنعت هوانوردی، مهندسین پرواز دیگر شغل خود را از دست داده‌اند و وظیفۀ آنها را کمک خلبان به کمک یک کامپیوتر پیشرفته که جلوی او تعبیه شده برعهده دارد.
 
ناوبر در گذشته به عنوان نفر چهارم کمکی در هواپیما انجام وظیفه می‌کرد اما مدتی است که از Captain (اتاقک خلبان) حذف شده است.

برای پرداختن به شغل خلبانی افراد نیاز به گذراندن دوره‌های ویژه‌ای هستند که با پشت سرگذاشتن امتحانات ورودی و معاینات پزشکی که از اهمیت بسزایی برخوردار است دانشجویان با گذراندن دورۀ P.P.L  که مستلزم دریافت گواهینامه خلبانی شخصی است کار خود را آغاز می‌کنند.

در دوره یاد شده افراد با اصول اولیه پرواز و هواپیما که مدت زمان کلاس‌های آن حدودا 300 ساعت است آشنا می‌گردند و در این دوره آشنایی اولیه با ساختمان هواپیما و موتور و نحوه کارآیی بال‌های هواپیما و قسمت‌های اصلی پرواز آشنا گشته و متعاقب آن آموزش‌های عملی پرواز نیز آغاز می‌گردد و پس از طی دوره مقدماتی دانشجو آشنایی کامل با اصول و مقررات هوانوردی که در غالب انکس‌ها و ضمائم سازمان جهانی هوانوردی ICAO است پیدا می‌کند.

در این ضمائم اصول هوانوردی؛ قوانین پرواز و هواشناسی در پرواز مقررات مربوط به سرویس ترافیک هوایی، نحوه کارآیی هواپیماها، دستورالعمل مربوط به قابلیت پرواز هواپیما به دانشجویان آموزش داده می‌شود. پس از طی این دوره مقدماتی و پس از 20-15 ساعت پرواز دانشجو باید پرواز مستقلی را تحت عنوان پرواز SOLO باید انجام دهد پس از این پرواز دانشجو بایستی سقف پرواز خود را به 50 ساعت رسانیده و برای گذرانیدن اولین امتحان رسمی خود آماده شود.

در طول مدت این 50 ساعت دانشجو باید حدودا 25 ساعت پرواز مستقل (SOLO) انجام داده باشد در صورت پذیرفته شدن در امتحان مربوطه بلافاصله پس از گذرانیدن معاینات و آزمایشات مربوط به دوره بعدی که از آن به C.P.L یا همان گواهینامه خلبانی تجاری یاد می‌شود.

دانشجو دوره بعدی را آغاز می‌کند در این دوره دانشجو موظف به انجام 150 ساعت پرواز می‌باشد که حدودا 75 ساعت از آن باید به صورت مستقل انجام گیرد. قابل توجه است که در این دوره سطح معاینات دانشجو از کلاس II به کلاس I ارتقاء می‌یابد؛ بنابراین درصد سلامتی دانشجو در این دوره نسبت به دوره P.P.L دقیق‌تر سنجیده می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.