| کد خبر: 196399 |

هند و ایران روند پیشرفت پروژه چابهار را بررسی کردند

ویجی گوخال و سید عباس عراقچی معاونان وزارت امور خارجه هند و ایران روند پیشرفت پروژه‌های مشترک ارتباطی و زیرساختی از جمله راه‌اندازی کامل بندر چابهار را بررسی کردند.

تین نیوز

ویجی گوخال و سید عباس عراقچی معاونان وزارت امور خارجه هند و ایران روند پیشرفت پروژه‌های مشترک ارتباطی و زیرساختی از جمله راه‌اندازی کامل بندر چابهار را بررسی کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، روزنامه  «تایمز او ایندیا» روز سه‌شنبه به نقل از وزارت امور خارجه هند نوشت: این مذاکرات روز دوشنبه در طول دیدار  ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه هند با سیدعباس عراقچی در تهران انجام شد.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه هند به منظور برگزاری شانزدهمین دور مشورت‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور  به ایران سفر کرده است.

وزارت امور خارجه هند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در طول این مذاکرات دو طرف زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه، پروژه‌های ارتباطی و زیرساختی در حال اجرا، از جمله توسعه اسکله شهید بهشتی، بندر چابهار و اجرایی شدن کامل توافقنامه حمل و نقل سه جانبه (پروژه چابهار) میان هند، ایران و افغانستان را بررسی کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف هم‌چنین در خصوص مسایل  منطقه ای و بین‌المللی مورد علاقه به تبادل نظر کردند.

دو کشور توافق کردند تا همکاری‌های دو جانبه در بخش‌های  مختلف را ادامه دهند و در تاریخی نزدیک دور بعدی کمیته مشترک هند و ایران را در سطح وزرای امور خارجه دو کشور در ایران برگزار کنند. هم‌چنین نشست بعدی مشورت‌های سیاسی بین وزارت خانه‌های امور خارجه هند و ایران در زمان مناسب در دهلی نو برگزار خواهد شد.

 قائم مقام وزیر خارجه هند هم‌چنین روز دوشنبه با علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفت وگو کرد.

ویجی گوخال در این دیدار به اهمیت روابط ایران و هند اشاره کرد و گفت: ما برای توسعه همکاری با ایران بسیار اهمیت قایل هستیم.

وی روز یکشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده بود.

بندر چابهار ایران از لحاظ  مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد  و مهم‌ترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و  چین، هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محسور در خشکی گسترش دهد.

فاز نخست این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و هم‌چنین سرمایه‌گذاری 1/5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه‌آهن شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.