| کد خبر: 259346 |

◄ ایران و روسیه؛ رفاقت یا رقابت؟

تعریف مسیر جدید ترانزیتی برای مبادلات تجاری هند و روسیه، در جهت دور زدن ایران نیست.

تین نیوز

گرچه شماری از فعالان حوزه ترانزیت تحرکات اخیر ترانزیتی بین روسیه و هند را زنگ خطری برای موقعیت ایران قلمداد کرده و از احتمال دور زدن قلمروی ترانزیتی ایران توسط این دو کشور ابراز نگرانی می کنند اما برخی کارشناسان نیز می گویند تعریف مسیر جدید ترانزیتی برای مبادلات تجاری هند و روسیه، در جهت دور زدن ایران نیست.

به گزارش تین نیوز، بهرام امیر احمدیان کارشناس ترانزیت در این زمینه گفت: بین شرق روسیه و غرب آن حدود 10 هزار کیلومتر فاصله است.

وی در جمع متخصصان تین نیوز، افزود: چون صادرات مواد خام از جمله آهن، سنگ معدن، چوب، خمیر کاغذ، نفت خام و مواد شیمیایی عمدتا از بخش آسیایی روسیه صادر می شود برای هندوستان گذر از دریای عرب و آندامان و تنگه مالاکا و دریای چین جنوبی و رسیدن به دریای آخوتسک و بندر ولادی وستوک روسیه ، نزدیکتر از گذر از کانال سوئز یا مسیر کریدور شمال جنوب است.

او عنوان کرد: در مسیر بالا تنها یک بار بارگیری و تخلیه صورت می گیرد و حجم زیادی با کشتی های باری فله بر یا کانتینر بر انجام می شود در حالی که در کریدور شمال جنوب حمل و نقل ترکیبی دریایی زمینی و تخلیه و بارگیری چند باره هم صورت می گیرد و برگشت کانتینر خالی هم مسئله مهمی است.

بهرام امیراحمدیان ادامه داد: دیگر این که ناوگان ایالات متحده در مسیر انتخابی جدید برای هند که با آمریکا و ژاپن و استرالیا و بریتانیا در چارچوب استراتژی Indo-Pacific  با هم همکاری دارند، مشکلی ایجاد نمی کند.

وی تاکید کرد: اینکه گفته شود روسیه و هند ایران را دور زده اند معقول به نظر نمی رسد. جریان کالا و سرمایه یک امر اقتصادی است و دوستی و رفاقت معنا ندارد.

امیر احمدیان گفت: ایران در روابط خارجی خود احساسی برخورد می کند که درست نیست. سرمایه و کالا در مسیری جریان می یابد که ثبات و آرامش، دوام داشته و در تجزیه و تحلیل هزینه - فایده محاسبه سود و زیان انجام شده باشد.

او افزود: بنگاه‌های اقتصادی سیاسی نیستند. سیاست را دولت ها در نظر می گیرند و بخش خصوصی را در انجام امور پشتیبانی می کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.