◄ مزایای ساخت محور ریلی چابهار-سرخس چیست؟
نرخ بازده داخلی (IRR) برای پروژه ریلی چابهار-سرخس بیش از ۲۰ درصد ارزی خواهد بود.
یک کارشناس حملونقل ریلی گفت: نرخ بازده داخلی (IRR) برای پروژه ریلی چابهار-سرخس بیش از ۲۰ درصد ارزی خواهد بود.
به گزارش تیننیوز، سید میثم لاجوری این مطلب را در دفاع از دیدگاهی که ساخت محور ریلی چابهار- سرخس را ضروری میداند بیان کرد و افزود: هزینه لازم برای ساخت محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
وی اظهار کرد: تعرفه حق دسترسی حمل بار ترانزیتی برای این محور، حدود ۵۰ فرانک (معادل تعرفه کنونی حمل بار از بندرعباس به سرخس) به ازای هر تن برآورد شده است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد، اگر زمان ساخت پروژه را چهار سال، مدت بهرهبرداری توسط سرمایه گذار را ۲۰ سال، بار مبنای ترانزیت برای سال اول بهره برداری را ۴ میلیون تن و با رشد سالانه ۵ درصد، در نظر بگیریم، نرخ بازده داخلی (IRR) برای این پروژه بیش از ۲۰ درصد ارزی خواهد بود.
او تاکید کرد: توضیح بیشتر آنکه مدیرعامل شرکت راهآهن در سفر اردیبهشت ماه خود به آسیای میانه گفته است که بیش از ۷ میلیون تن بار در کشورهای محصور در خشکی CIS و وجود دارد که برای دسترسی به آبهای آزاد، نیاز به زیرساخت حملونقلی مناسب دارند. به این رقم، ظرفیت مبادلات هند و افغانستان را نیز میتوان اضافه کرد که اهدای یک میلیون تن گندم هند به افغانستان، تنها یک فقره از تبادلات این 2 کشور است. بنابراین فرض 4 میلیون تن بار ترانزیتی برای سال اول بهره برداری دور از انتظار نیست!
لاجوردی ادامه داد: متاسفانه بهدلیل ضعف در مدیریت بهرهبرداری از شبکه ریلی، نظیر اولویت دادن به قطارهای مسافری و حمل بارهای داخلی فولادی در مرکز کشور و موضوع سیگنالینگ، متاسفانه مسیر بندرعباس به سرخس با بار ترانزیت کمتر از ۲ میلیون تن به حد نهایی خود رسیده است.
به گزارش تیننیوز، این کارشناس گفت: هرچند تنها راهحل افزایش این ظرفیت ساخت خط جدیدی نظیر چابهار سرخس نیست و با هزینه کم میتوان این ظرفیت را افزایش داد اما اینکه بگوییم بهدلیل اینکه این خط موجود است و الان فقط ۲ میلیون تن ترانزیت دارد پس بار وجود ندارد، درست نیست.
لاجوری افزود: حتما درصورت وجود زیرساخت مناسب حمل ظرفیت حمل بار آسیای میانه به آبهای آزاد جهت مبادله و تجارت کالا به جنوب شرق آسیا، هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و قاره آفریقا، بیش از بار کنونی است و درصورتی که خط چابهار سرخس احداث شود و به شیوه درست با اولویت حمل بار ترانزیتی مورد بهرهبرداری قرار گیرد جدای تبادلات هند و افغانستان، تقاضای بار ترانزیتی بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.