| کد خبر: 240801 |

◄ آزادراه‌های لرستان در پیچ و خم حوادث

ایمنی و راحتی سفر یکی از اصلی‌ترین اهداف احداث آزادراه است که باتوجه به شرایط توپوگرافی، جغرافیای کوهستانی و قرارگرفتن لرستان در مسیر جاده سراسری شمال به جنوب کشور، ایجاد این مسیرهای ترانزیتی اهمیت دوچندانی دارد.

تین نیوز

مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور در ورودی لرستان از محل شهرستان بروجرد و در خروجی از مسیر پلدختر می گذرد که به همین منظور ۲ آزادراه بزرگ و مهم خرم آباد - پل زال و خرم آباد - بروجرد در این استان احداث شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آزادراه خرم آباد - پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر واقع در محور سراسری شمال به جنوب و در مسیر  بندر امام خمینی (ره) یکی از شاهراه‌های ترانزیتی استان و کشور محسوب می شود که سال ۸۹ با هزینه حدود هفت هزار و۵۰۰ میلیارد ریال ساخته شد.

تغییر مسیر از جاده قدیم و باریک خرم آباد - پلدختر، کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی چشمگیر سالانه۴۰۰ میلیارد ریال مصرف سوخت ‌(در زمان افتتاح) کاهش ۶۰ کیلومتری طول آزادراه نسبت به مسیر فعلی، کاهش چشمگیر بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئنه از جمله ویژگی های این محور است.

آزادراه خرم آباد - بروجرد نیز مردادماه امسال به بهره برداری رسید که برای این طرح به طول ۶۷ کیلومتر بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و ارزش روز آن به حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

روانسازی تردد ۲۰ هزار وسیله نقلیه در روز، صرفه‌جویی سالانه ۷۳ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل، کاهش ۶۰ دقیقه‌ای زمان سفر، کاهش سالانه ۱۹۶ هزار تن انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش زمان سفر و تصادفات و جلوگیری از تداخل تردد شهری و برون شهری در محور خرم‌آباد - اراک از مزایای این طرح ملی عنوان شده است.

نبود ایمنی فنی در ۲ شاهراه ترانزیتی لرستان

با وجود هزینه های بالای راهسازی در لرستان به دلیل کوهستانی بودن شرایط و ضرورت احداث تونل در آزادراه ها، اما ایمنی مورد نظر در بخش هایی از این مسیرها تاحدودی مغفول مانده و همین امر هم منجر به بروز حوادث متعددی در شاهراه های ترانزیتی استان شده است.

آزادراه خرم آباد - پل زال که در مسیر پلدختر به سمت اندیمشک واقع شده هر ساله در مواقع بارندگی و فصل سرد ، با حوادث متعدد مواجه است و به دلیل ریزش کوه و یا آبگرفتگی تونل ها، امکان تردد خودرو ندارد و مسدود می شود.

این انسداد در حالیست که تنها مسیر جایگزین این آزادراه که جاده قدیم خرم آباد - پلدختر است در میان کوه و کنار رودخانه کشکان قرار دارد که قبل از سیل سال ۹۸ به دلیل عرض کم و شرایط جغرافیایی، ایمنی بالایی نداشت و پس از سیل نیز در نقاطی دچار آسیب جدی شده است و تردد خودروها به ویژه وسایل نقلیه سنگین در این محور بدون شک خطرناک و حادثه آفرین است و به همین دلیل خودروهای سنگینی که در مسیر بندر امام خمینی تردد دارند، کمتر از جاده قدیم استقبال می کنند.

با وجود این شرایط، تنها راه ایمن و مطمن خودروها در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب از آزادراه خرم آباد - پل زال می گذرد که در فصول بارندگی مسدود می شود و این انسداد حتی تا یک هفته هم به طول می کشد و راه زمینی لرستان و خوزستان قطع می شود.

ریزش کوه در این مسیر به اندازه ای جدی است که امسال یک نیروی راهداری بر اثر ریزش کوه و سقوط در روخانه جان باخت و پیکر وی پس از ۱۷ روز توسط یک ماهیگیر در سد کرخه خوزستان پیدا شد.

شیب نسبتا بالای این آزادراه از دیگر مشکلاتی است که ایمنی این مسیر را تحت شعاع قرار می دهد به نحوی که دی ماه امسال نقص فنی تریلر در محل عوارضی آزادراه موجب مرگ متصدی عوارضی شد.

به گفته کارشناسان، عوارضی آزادراه خرم آباد - پل زال در انتهای مسیر جنوب به شمال این آزاد راه و در منطقه ای شیب دار واقع شده که پیش از این نیز شاهد چنین حوادثی بوده است بنابراین جانمایی نه چندان مناسب عوارضی، موجب بروز حوادث شده است و هیچ ضمانتی وجود ندارد که این دست اتفاقات ناخوشایند تکرار نشود.  

آزادراه ۶ هزار میلیارد تومانی بدون مرکز پلیس راه و هلال احمر            

آزادراه تازه تاسیس خرم آباد - بروجرد که گفته می شود ارزش روز آن ۶ هزار میلیارد تومان است، تابستان امسال با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی افتتاح شد و در همان روز نخست افتتاح، حادثه رانندگی در این مسیر، تردیدهایی در خصوص ایمنی آن ایجاد کرد چراکه به گفته کارشناسان، شاید اگر روشنایی این محور استاندارد و کافی بود تصادف روز نخست با چند کشته رخ نمی داد.

از طرفی این محور همچنان فاقد پایگاه اورژانس جاده ای، هلال احمر و مرکز استقرار پلیس راه است و در حالیکه زمان طلایی برای رسیدگی به تصادفات و مداوای مجروحان وجود دارد، اما بدون شک فقدان این پایگاه ها موجب طولانی شدن روند امداد و نجات در تصادف ها می شود.

اعتراض فعالان اجتماعی و رسانه ها به استاندارد نبودن کامل آزادراه خرم آباد - بروجرد در زمان افتتاح نیز تاثیری نداشت و اعلام شد موارد ایمنی این مسیر به زودی محقق می شود اما مسیر ترانزیتی ۶ هزار میلیارد تومانی همچنان فاقد ایمنی کامل و مستعد حوادث ناگوار است.

باوجود تازه ساخت بودن مسیر، اما آسفالت مسیر در بسیاری از نقاط این آزادراه ته تنها کیفیت کمی دارد بلکه بسیار غیرفنی و بدون کیفیت است و سفر در محورهای قدیمی و حتی روستایی را تداعی می کند، از طرفی روشنایی این مسیر نیز جای سوال دارد و همچنان مطالبه عمومی و رسانه های لرستان است.

جانمایی عوارضی این آزادراه نیز جای سوال دارد به نحوی که پنجم اسفندماه جاری نیز یک دستگاه تریلر به دلیل سرعت غیر مجاز و بریده شدن ترمز با باجه عوارضی این آزاد راه برخورد کرد و منجر به مرگ ۲ نفر از باجه داران این عوارضی شد.

بهرام ستاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نیز روز بعد از حادثه به رسانه ها اعلام کرد پس از حضور در محل حادثه متوجه شدیم جانمایی نامناسب گیت (باجه) عوارضی قابل تامل است، چراکه این عوارضی در محلی  با شیب هشت تا ۱۰ درصد قرارگرفته وکنترل سرعت زیاد خودروهای سنگین در این شرایط سخت است که این امر منجر به حادثه می‌شود.

ضرورت تدوین طرح های راهسازی با نظر کارشناسان ترافیک

سرهنگ مرتضی چغلوند کارشناس حوادث ترافیکی و راهنمایی و رانندگی نیز می گوید: لرستان توپوگرافی خاصی دارد و به همین منظور طرح های راهسازی و عام المنفعه مانند راهسازی که در آن اجرا می شود باید از قبل با نظر کارشناسان تدوین و پیش بینی شود.

مرتضی چغلوند افزود: حضور میدانی و اظهار نظر کارشناسان ترافیکی قبل از اجرای طرح ها بسیار مهم و ضروری است تا جانمایی ها با نظر تخصصی و فنی آنها صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی نقاط آزادراهی در لرستان باید اصلاح شود ادامه داد: بدون شک  شیب تند، موجب بروز حوادث و نقص در سیستم ترمز کامیون ها می شود که با توجه به اینکه در آزادراه خرم آباد – بروجرد از فاصله ۹۰۰ متری تا باجه عوارضی، به صورت سرازیری است موجب بروز حوادث می شود.

وی اظهار داشت: در حادثه ماه جاری و جان باختن ۲ کارمند عوارضی، شاید اگرسرازیری منتهی به باجه نبود، راننده با ورود به مسیر مستقیم و بدون برخورد، موفق به کنترل خودرو می شد اما فاصله نزدیک شیب با باجه عوارضی، امکان هرگونه اقدام را از راننده می گیرد.

 وی پیشنهاد کرد: باجه های عوارضی باید جابجاشوند و در غیراینصورت نسبت به الکترونیکی کردن گیت ها به منظور حفظ جان کارمندان آزادراه اقدام شود.

به گفته سرهنگ چغلوند ریزش کوه، نبود روشنایی مناسب، عدم تخلیه به موقع دود در تونل ها و دسترسی غیرمجاز بومیان محلی از جمله نواقص جدی در ۲ آزادراه لرستان است که بدون شک در سال های آینده نیز در صورت عدم اصلاح، موجب حوادث دیگری نیز خواهد شد.

وی اضافه کرد: تخلیه دود خودرو در تونل های آزادراهی لرستان مناسب نیست و در زمان بارندگی در فرایندی مانند "لوله بخاری" آب وارد چرخ خودرو می شود و لیز می خورد .

 تاکید پلیس راه بر تغییر جانمایی باجه های عوارضی

سرهنگ محمد زارعی رییس پلیس راه لرستان نیز در این خصوص می گوید:  در آزادراه خرم آباد - بروجرد از تونل نمک تا عوارضی، حدود ۱۱ کیلومتر شیب تند نامناسب وجود دارد که پس از اتمام این شیب، بعد از طی حدود ۹۰۰ متر به باجه های عوارضی منتهی می‌شود که این فاصله از لحاظ عملکردی، نامناسب و غیر ایمن است.

وی عنوان کرد: برابر سوابق، در چند ماهه گذشته هنگام افتتاح این آزاد راه موارد مشابهی را هم داشتیم و متاسفانه در آن حوادث نیز چند نفر از هموطنان جان باختند.

وی با تاکید بر ضرورت جانمایی درست باجه های عوارضی در این مسیر گفت: با توجه به اقداماتی که انجام گرفته، معاون عمرانی و مدیر کل دفتر فنی استانداری لرستان در محل حضور پیدا کردند و مقرر شد یک تیم کارشناسی متشکل از پلیس راه، دفتر فنی معاونت عمرانی، راهداری و مسوولان آزاد راه نسبت به بررسی تخصصی و کارشناسی درمورد اقدام کنند و در سریعترین زمان ممکن نسبت به جابجایی محل باجه های عوارضی اقدام شود.

این درحالیست که به دلیل حساسیت موضوع و حفظ جان شهروندان، راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان اعلام کرد تردد خودروهای سنگین در محور آزادراهی خرم آباد - بروجرد تا اطلاع ثانوی ممنوع است اما در عمل اتفاقی رخ نداد و وسایل نقلیه سنگین در پیچ و خم های این آزادراه با بستر آسفالتی نه چندان نامناسب همچنان حضور دارند و هیچ دستگاهی پاسخگوی این امر نیست.

ایمن سازی آزادراه خرم‌آباد - پل زال در دستور کار قرار گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: آزادراه خرم‌آباد- پل زال نواقصی دارد که با توجه به موقعیت این محور، اصلاح و ایمن سازی این موارد باید در دستور کار قرار گیرد.

احمدرضا دالوند با تاکید بر اینکه آزادراه‌های استان به ویژه در مسیر خرم‌آباد - پل زال دارای نواقصی هستند تصریح کرد: مشکلات آزادراه خرم‌آباد به پل‌زال باید رفع شود تا با هر بارندگی شاهد انسداد این مسیر مهم و حیاتی کشور نباشیم.

وی تاکید کرد: نقاط حادثه‌خیز آزادراه‌های لرستان باید هرچه سریع‌تر شناسایی و با اولویت بندی،اصلاح شود تا آسیب مالی، جرحی و تلفات جانی در این محورهای سراسری به حداقل برسد و این زیرساخت ها به نقطه قوتی برای توسعه استان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه جاده‌ها در برخی از مسیرها روشنایی مناسبی ندارند اظهار داشت: همچنین باید فضای مناسبی در مسیر آزادراه خرم‌آباد- بروجرد- اراک برای استقرار پلیس‌راه، هلال‌احمر و مراکز خدماتی و رفاهی در نظر گرفته شود.

دالوند گفت: آزادراه‌ها شاهراه‌ اصلی حمل و نقل جاده‌ای در کشور و مهمترین زیرساخت‌های توسعه لرستان محسوب می‌شوند بنابراین  ایمن سازی این ۲ مسیر و رفع نواقص موجود بسیار ضروری است و باید در دستور کار دستگاه های مرتبط قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.