| کد خبر: 251289 |

در صورت عدم ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در بازار حمل و نقل کانتینری؛

آغاز شمارش معکوس برای زیان دهی خطوط کشتیرانی

زمانی که برای اولین بار علائمی از کاهش تقاضا پدیدار شد، غریزه حفظ سهم از بازار باعث گردید تا به جای کنترل ظرفیت، کاهش کرایه حمل ها شکل گیرد .

تین نیوز

مجموعه مطالعاتی و مشاوره ای Drewry در آخرین پیش بینی خود در مورد حمل و نقل دریایی کانتینری در جهان می گوید: زمانی که تقاضای بازار برای حمل محمولات کانتینری در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش یافت، خطوط کانتینری نتوانستند نسبت به تغییرات در بازار به سرعت واکنش نشان دهند و به روش های قدیمی خود پناه بردند و به جای تمرکز بر کاهش عرضه، برای حفظ آمار فعالیت خود به هر قیمت تلاش کردند.  

به گزارش تین نیوز ، تحلیلگران Drewry در این گزارش می نویسند: زمانی که برای اولین بار علائمی از کاهش تقاضا پدیدار شد، غریزه حفظ سهم از بازار باعث گردید تا به جای کنترل ظرفیت، کاهش کرایه حمل ها شکل گیرد .

 در پی این کاهش شدید، پیش بینی ها در مورد میزان سودآوری حمل و نقل دریایی کانتینرها می بایست مورد بازنگری قرار گیرد.

دروری (Drewry) می گوید: در طول یک دوره دو ساله فوق العاده که در آن حجم فعالیتها و نرخ کرایه حمل ها به طور همزمان افزایش یافت، این انتظار به وجود آمد که تغییرات ساختاری در بازار حمل و نقل کانتینری محقق شود و ادغام ها و ائتلاف های کارآمد به هدایت بازار به یک سطح با ثبات کمک کند.

دروری مانند بسیاری از تحلیلگران، نسبتا مطمئن بود که خطوط کشتیرانی کانتینری پیش از آنکه بازار بیش از حد از تعادل خارج شود، اقدامات لازم برای کاهش عرضه در مبحث ظرفیت موجود در بازار را انجام دهند.

موسسه Drewery در این خصوص می گوید: فکر می کردیم خطوط به طور فعال ظرفیت را مدیریت خواهند کرد و انتظار داشتیم که ائتلاف های جدید و درس های آموخته شده از قبل، رویکرد شرکت های کشتیرانی کانتینری را به کاهش ظرفیت فعال در بازار تغییر دهد، اما در پایان، به این نتیجه رسیدیم که عادات قدیمی سخت از بین می روند.

دروری با تاکید می گوید که خطوط کشتیرانی در نهایت با رقابت بر سر کرایه حمل ها باعث کاهش هفتگی نرخ ها شده اند و نرخ ها در حال نزدیک شدن به میانگین های پنج ساله ۲۰۱۵ - ۲۰۱۹ هستند. 

در همین حال برخی از شرکت های کشتیرانی به تعلیق سرویس ها روی می آورند و به شیوه های قدیمی خود برای Blanking Individual Sailing باز میگردند تا ظرفیت را مدیریت کنند، اما این کار جواب نمی دهد.

دروری گزارش می دهد که درصد ناوگان غیرفعال از سه ماه پیش بیشتر شده است. علاوه بر این، تنها تعداد اندکی از کشتی ها توسط مالکانشان در حال اسقاط هستند، چرا که خطوط کشتیرانی منتظر هجوم رزرو ظرفیت های موجود در دوره منتهی به تعطیلات سال نوی چینی هستند.

برخی از خطوط کشتیرانی مانند One (ژاپن) اعلام کرده اند که در اواخر ماه جاری و همزمان با تعطیلات سال نو در چین، ظرفیت سرویسهای موجود خود را در برخی از مسیرها تا ۵۰ درصد کاهش می دهند و سپس ظرفیت قابل عرضه در هر مسیر  را بر اساس تقاضا تنظیم خواهند کرد. این در حالی است که برخی از خطوط دیگر به اندازه کافی سریع عمل نکردند تا جلوی کاهش های اجتناب ناپذیر کرایه حمل ها را بگیرند و دروری پیش بینی میکند شمارش معکوس برای زیان دهی شرکت های کشتیرانی در حال آغاز شدن است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه حجم تقاضا برای حمل بار با سرعت نگران کننده ای در حال کاهش است، در نهایت کسب و کار خطوط کشتیرانی با کاهش ظرفیت در سال ۲۰۲۳ شلوغ تر خواهد شد.

بر اساس تخمین دروری، حدود ۶/۷ میلیون تی ای یو قرارداد برای ساخت کشتی در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بسته شده که به تدریج تحویل خواهند شد و اگر طبق محاسبه آلفالاینر که ظرفیت حمل کانتینر با تمام کشتیهای سلولار در سطح جهانی را حدود ۲۶ میلیون تی ای یو در نظر میگیرد، رقم سفارش داده شده و در حال ساخت معادل یک چهارم ظرفیت فعلی جهانی می باشد و با بازگشت به قیمت های رقابتی، خطوط کشتیرانی کانتینری قبل از آنکه بتوانند بازار را دوباره متعادل کنند، متحمل ضرر خواهند شد.

منبع:maritime-executive.com

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.