| کد خبر: 250648 |

گفتگوی قزاقستان، پاکستان در مورد مسیر ریلی ترانس-افغانستان

سریک جومانگارین، وزیر بازرگانی قزاقستان با شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان برای بحث در مورد مشارکت در ساخت خط آهن ترانس-افغانستان دیدار کرد.

تین نیوز

سریک جومانگارین، وزیر بازرگانی قزاقستان با شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان برای بحث در مورد مشارکت در ساخت خط آهن ترانس-افغانستان دیدار کرد.

به گزارش تین نیوز ، این پروژه شامل مسیرهایی می شود که از قزاقستان، ازبکستان و افغانستان به سمت جنوب می روند و در نهایت از طریق شبکه راه آهن پاکستان به بنادر جنوبی پاکستان در سواحل اقیانوس هند متصل میشوند و از آنجا می توان کالاها را در سراسر خاورمیانه، شرق آفریقا، هند و سایر نقاط جنوب آسیا حمل کرد.

چنین طرحی به قزاقستان این امکان را می دهد تا خود را از طریق پاکستان به بنادر اقیانوسی و بازارهای جدید برساند.

جومانگارین گفت که قزاقستان علاقه مند به اجرای موفقیت آمیز این پروژه است و امکانات مختلفی را برای مشارکت خود در آن در نظر می گیرد.

همکاری در این زمینه پتانسیل ترانزیتی قزاقستان و پاکستان را افزایش داده و راه های جدیدی را برای همکاری های بیشتر دوجانبه باز خواهد کرد.

شهباز شریف گفت که قزاقستان از استفاده از بنادر پاکستان برای صادرات کالا به کشورهای جنوب شرق آسیا استقبال می کند.

از حدود یک سال پیش که نیروهای ایالات متحده از افغانستان خارج شدند، بحث های مربوط به ساخت راه آهن ترانس - افغان در جریان بوده است. 

این پروژه می تواند بخشی از کریدور اقتصادی چین - پاکستان (CPEC) محسوب شود که عملا شمال و جنوب پاکستان را از طریق بزرگراه و راه آهن از بنادر جنوبی گوادر و کراچی به اسلام آباد متصل میکند.

چین هم در اندیشه توسعه بزرگراه ها و خطوط ریلی از طریق افغانستان است. 

مسلما تکمیل این راه ها دشوارترین بخش کار است چرا که این امر به یک دولت با ثبات در افغانستان نیاز دارد.

با تکمیل این مسیر، بسیاری از تاجران آسیای مرکزی می توانند پول زیادی به دست آورند و دولت های منطقه نیز به جای تامین نیازهای نظامی و امنیتی، بیشتر بر تجارت و اتصال متقابل تمرکز کنند.

این که مذاکرات در سطح وزیران در بالاترین سطوح برگزار می شود، نشان دهنده آن است که اگر بتوان مسئله افغانستان را حل کرد، اجرای پروژه ترانس- افغان شدنی است.

پیشتر مقامات قزاقستان امکانات بندرعباس و چابهار ایران را نیز برای ایجاد پایانه های لجستیکی مورد بررسی قرار داده بودند اما از پیشرفت کار در این خصوص اطلاعاتی در دسترس نیست.

منبع:

www.silkroadbriefing.com

www.pmo.ir

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اگر ریل چابهار زاهدان بیرجند سرخس هر چه زودتر افتتاح شود کریدور ترانس افغانستان کلا بی معنی می شه چون هم 1000 کیلومتر دورتره هم از دل 2 کشور ناامن می گذره که احداث ریل در یکی از این 2 کشور یعنی افغانستان تقریبا محال است چون در این کشور , حکومت مرکزی وجود دارد و سگ می زنه گربه می رقصه ! تو خود پاکستان هم , هر دولتی که سر کار می آد خودشو آماده می کنه برای ترور , کودتا , پاپوش و ... ! چون قدرت در پاکستان اساسا دست دولت این کشور نیست ! بهتره ما هر چه زودتر ریل بیرجند یونسی + ریل میلک زاهدان + خاش چابهار را تکمیل کنیم که بتوانیم بهترین سرویس ها را بدیم بعدا قطعه زاهدان بیرجند را بسازیم .