| کد خبر: 267397 |

◄ قصد مدیر عامل راه آهن از ارایه تعریف تقطیع شده از قطار کامل چیست؟

قصد مدیرعامل راه آهن از ارائه تعریف تقطیع شده از قطار کامل چیست؟ چرا کلمه لوکوموتیو از این تعریف حذف شده است؟

تین نیوز

الف) مدیر عامل راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی با مالکان لوکوموتیو با اشاره به اینکه قطار کامل قطاری است که تمام واگن هایش برای یک شرکت باشد، ادامه داد: طبق قانون برنامه هفتم توسعه، تا پایان سال دوم اجرای این قانون، بایستی قطارها به صورت کامل اعزام شوند که اکنون این کار را انجام شده است و تمامی قطارها باید به صورت کامل سیر کنند. [i]

ب) طبق ماده( 2-3-13 ) مقررات عمومی حرکت راه آهن[ii] ، قطار کامل به قطاری اتلاق می شود که لوکوموتیو و واگن های آن متعلق به شرکت های خصوصی باشد.

قصد مدیرعامل راه آهن از ارائه تعریف تقطیع شده از "قطار کامل" چیست؟ چرا کلمه " لوکوموتیو" از این تعریف حذف شده است؟

در کشف انگیزه این اقدام ، لازم به ذکر است که اولا) سال هاست که راه آهن از واگذاری لوکوموتیو ها طفره می رود .

ثانیا) اگر قصد داریم از تصدی گری راه آهن کم کنیم باید قطار کامل را جوری تعریف کنیم که اختیارات ( و متناسب با آن مسئولیت ها) ی شرکت های خصوصی توسعه پیدا کند و سیر و حرکت از انحصار راه آهن خارج شود. آنچه راه آهن تا کنون در مقابل آن مقاومت کرده است.

نهایتا) در تلاش برای یک تعریف جامع و مانع از قطار کامل می توانیم بگوییم قطار کامل به قطاری اتلاق می شود که سیر و حرکتش در اختیار شرکت مالک باشد[iii]. مالک قطار ( یا بهتر است بگوئیم مدیر قطار) شرکتی است که هم لوکوموتیو تامین می کند ( الزاما مالک آن نیست) و هم واگن را تامین می کند ( الزاما مالک آن نیست) و هم رئیس قطار و هم لوکوموتیو ران و هم مامور فنی قطار را می گمارد و با رعایت مقررات عمومی سیر و حرکت، خود ، قطار را راهبری می کند و اختیار سرعت و زمان سیر و مسئولیت ایمنی قطار و ایمنی و سلامت بار و سلامت زیر ساختی که از آن استفاده می کند با خودش است. نقش راه آهن به ارائه زیر ساخت سالم، ( خط و علائم ) و خدمات ایستگاهی و مانور محدود است و ظرفیت شبکه را به مدیر قطارها اجاره می دهد و البته بابت حق دسترسی ، مالک قطار را شارژ می کند.

به نظر می رسد تعریف مدیر عامل راه آهن از قطار کامل با این سو گیری انجام شده که سیر و حرکت قطارها همچنان در اختیار راه آهن باقی بماند و همچنان از واگذاری لوکوموتیو ها شانه خالی کند. 

مراجع و پاورقی ها 

[i] تین نیوز / " وصول مطالبات مالکین لوکوموتیو " /  ۴۰۲/۱۱/۰۲ /  کد خبر: 267321  

[ii] نسخه سال 1392.  

[iii] بدیهی ست که لوکوموتیو و واگن های چنین قطاری متعلق به شرکت های خصوصی ست و ناقض ماده ( 2-3-13 ) مقررات عمومی حرکت نیست.

 

* کارشناس حمل و نقل

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 4

    احسنت.
    تعریفی ناقص، حاصل ترکیب علم ناقص و اختیار کامل.
    یک ترکیب انفجاری.

  • امیرعلی 2 0

    تلاش جناب قصابیان برای حقنه مفهوم مورد نظر خود به تعریف قطار کامل!!!

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟