نتیجه وابستگی ایران به ترکیه در ترانزیت جاده ای:
◄ عوارض عبور از خاک ترکیه برای ناوگان ایرانی 30 میلیون تومان شد+ سند
شماری از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا از پرداخت مبالغ هنگفتی بابت عبور از خاک ترکیه به گمرک این کشور خبر دادند.
شماری از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا از پرداخت مبالغ هنگفتی بابت عبور از خاک ترکیه به گمرک این کشور خبر دادند.
به گزارش تین نیوز ، رانندگان ترانزیت در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کردند: به ازای هرچند کیلومتری که از خاک ترکیه عبور کنند مجبور به پرداخت تن کیلومتر آن هم نه به لیر بلکه به یورو هستند و هرچقدر طول مسیر و میزان تردد بیشتر باشد این مبلغ نیز افزایش می یابد.
بیشتر بخوانید:
اعتراض شدید رانندگان و کامیونداران به شایعه افزایش 30 درصدی کرایه حمل کالا
به گفته رانندگان ترانزیت، برای مثال یک کامیون ایرانی برای رفتن به بلغارستان و در هنگام خروج از خاک ترکیه باید برای رفت و برگشت 520 تا 530 یورو هزینه پرداخت کند که چیزی معادل 28 تا 30 میلیون تومان است.
* دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم مرتبط با رانندگان کامیون و ترانزیت در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.
آنان در عین حال به خبرنگار ما می گویند با توجه به وابستگی ایران به ترکیه برای رسیدن به مرزهای اروپا ، کاری از دست مسئولان ایرانی بر نمی آید و در نهایت مجبور به پذیرش این شرایط هستند.
آنان تاکید می کنند برخلاف ایران، ترکیه در طی سال های گذشته وابستگی خود به ایران برای فعالیت های ترانزیتی را کاهش داد اما ایران هیچ مسیر دیگری برای رسیدن به اروپا به جز مسیر ترکیه ندارد.
بیشتر بخوانید: اقدام جدید ترکیه علیه حمل و نقل بین المللی ایران+ سند
این رانندگان همچنین به شرایط سخت اخذ ویزا برای رانندگان ایرانی اشاره و عنوان کردند که تنها سفارتی که برای رانندگان ایرانی ویزا صادر می کند سفارت ایتالیا است که آن هم معمولا در ماه به 65 راننده وقت می دهد که معمولا نیمی از این رانندگان هم موفق به دریافت ویزا نمی شوند.
یکی دیگر از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای ترانزیت کالا نیز در گفت و گو با خبرنگار ما عملکرد ترکیه در جهت اخذ مبالغی از ناوگان ایرانی را اقدامی تلافی جویانه تلقی و عنوان کرد که چون ایران از ناوگان ترکیه ای که وارد کشور می شوند به دلیل ارزانی سوخت به ازای هر لیتر 30 سنت دلار هزینه می گیرد، کشور ترکیه چند ماه پیش به این موضوع اعتراض و اعلام کرد که یا باید به ناوگان ترکیه ای هم به قیمت ناوگان ایرانی سوخت داده شود یا این که ما هم از ناوگان ایرانی هزینه دریافت می کنیم.
به گفته وی، ترکیه موضوع اخذ مابه التفاوت سوخت از ناوگان خود را بهانه کرده و از ناوگان ایرانی که وارد ترکیه می شود در خروجی از ترکیه مبالغی به یورو بسته به کیلومتر جاده دریافت می کند. دریافت این مبلغ هم فقط از ناوگان ایرانی بوده و بدین ترتیب برای هر ناوگان ایرانی که از خاک ترکیه تردد می کند در مرز خروجی مسافتی که در این کشور طی کرده محاسبه شده و به ازای آن هزینه پرداخت می کند.


دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.