| کد خبر: 68272 |

مشکلات اهالی لب خط زیر سایه نگاه سلیقه‌ای مسئولان

تین نیوز | گویا قرار نیست ماجرای ۱۲۰۰متر خطوط ریلی باقیمانده روی زمین در محله خلیج‌فارس شمالی تهران پایان یابد؛ چراکه نهادهای مسئول با وجود وعده و وعیدهای داده شده، سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد، قطار مسئولیت را از روی ریل خود خارج کرده و به روی ریل نهاد دیگری ببرند و همچنان به‌خاطر عبور روزانه حدود ۱۴قطار هم خانه و هم دل ساکنان هر روز می‌لرزد.

 محله آنها كه در جنوب بزرگراه فتح (جاده قدیم كرج) قرار دارد، با وجود این خطوط ریلی‌ و البته فنس‌ها و بلوك‌های بتنی آسیب‌دیده اطراف‌شان، تا حدی ناامن هم شده است. آنها كه با وعده رئیس‌جمهور پیشین امیدوار شده بودند محله‌شان با به زیرزمین رفتن خطوط راه‌آهن، رنگ آرامش به‌خود ببیند، حالا شاهد وعده‌های جدیدی هستند كه به گفته یكی از دبیران شورایاری محله خلیج‌فارس با وعده‌های قبلی، زمین تا آسمان فرق می‌كند. فیض‌الله وطنی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «نیكزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، در جمع مردم محل قول داد كه خطوط ریلی بعد از پل كن تا ایستگاه نیك‌پسندی راه‌آهن (ایستگاه نزدیك تقاطع بزرگراه‌های آزادگان و فتح) تا قبل از پایان كار دولت به زیرزمین برود اما این كار انجام نشد.»

البته شركت راه‌آهن در دولت فعلی یك‌بار تصمیم به چنین كاری گرفت. یعنی پیمانكاری براساس یك‌طرح، زمین را حفاری كرد و با كوبیدن 200شمع، كار را تا حدودی پیش برد اما یكباره جلوی ادامه كار گرفته شد و گودبرداری انجام شده سریعا با خاك پوشانده شد. شركت راه‌آهن نیز این اقدام را به فعالیت بدون‌ تصویب پیمانكار ربط داد. اگرچه طبق اسناد موجود و صحبت‌های نمایندگان مجلس برای به زیررفتن این 1200متر خط ریلی بررسی‌ مطالعاتی لازم صورت گرفته است. به‌طور نمونه سیدمهدی هاشمی، رئیس كمیسیون عمران مجلس به همشهری می‌گوید: «طرح زیرزمینی شدن خطوط ریلی محله سینا و خلیج‌فارس همانند كاری كه در منطقه 17و منطقه 18تا قبل از پل كن انجام شده، دارای پیوست‌های مطالعاتی اجرایی است و انجام نشدن كار دلایل دیگری دارد.»

این در حالی است كه شركت راه‌آهن در پاسخ به مطالب پیشین همشهری در این رابطه مدعی شده كه این طرح توجیه فنی و اقتصادی و زمانی لازم را ندارد. اهالی محل اما در واكنش به این ادعای راه‌آهن، به وعده وزیر راه و شهرسازی دولت دهم اشاره می‌كنند. آن زمان كه نیكزاد در میان‌شان گفت: «برای این كار نمایندگانی را مشخص كرده‌ایم و انجامش قطعی قطعی قطعی است.»

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید كه این كار شدنی است و شركت راه‌آهن نباید روی بررسی مطالعاتی مشاور تعیین شده تصمیم‌گیری كند. حسین طلا تأكید می‌كند اگر مشاور هم مشاوره غلط داده است باید پاسخگو باشد. وی غالب شدن نگاه سیاسی را در انجام نشدن این طرح دخیل می‌داند. وی كه به همراه سیدمهدی هاشمی و سیدبهلول حسینی، دیگر نمایندگان مجلس این روزها علل ماجرا را بررسی می‌كنند، مشكلات اقتصادی دولت را هم یكی دیگر از دلایل می‌داند. این نماینده مردم تهران در مجلس البته اظهار امیدواری می‌كند كه اعتبار لازم برای اجرای این طرح در لایحه بودجه سال95 آورده شود.

با وجود این شركت راه‌آهن نیز موضوع را از زاویه دیگری دیده و با ارسال نامه‌ای بیشترین اشكال را رعایت نشدن حریم ریلی هنگام ساخت‌وساز عنوان كرده است. این در حالی است كه مدیریت شهری بارها اعلام كرده آمادگی لازم را برای بهبود وضعیت رفاهی و خدماتی منطقه با رویكرد فضای سبز پس از به زیرزمین رفتن خطوط ریلی دارد. بخش‌های مهم نامه‌ای كه راه‌آهن به همشهری ارسال كرده را می‌توانید در زیر بخوانید.

در ادامه نیز سؤالات اهالی لب خط از شركت راه‌آهن كه مدت‌هاست بی‌پاسخ مانده را می‌خوانید:
1- بر كسی پوشیده نیست رعایت حریم راه‌آهن نقش ویژه‌ای در ایجاد امنیت در سیر و حركت قطار از یك سو و شهروندان ساكن و فعال در حاشیه آن دارد، لذا تشریح حریم و تشویق مردم به رعایت حرمت آن بر همه مسئولان و متخصصان ذیربط ضروری است و نباید اذهان عمومی را در جهت پیشبرد مقاصد سیاسی از مسائل قانونی و تخصصی منحرف كرد.

2- طبق قانون حریم راه‌آهن از هر خط، 17متر می‌باشد كه مسیری به عرض 34 متر را شامل می‌گردد. این محدوده متعلق به راه‌آهن است و هر گونه دخل و تصرف افراد و نهادهای دیگر در آن غیرقانونی است. علاوه بر این حریم از هر سمت محدوده‌ای به عرض 100متر نیز جزو حریم استحفاظی راه‌آهن محسوب می‌گردد و هر گونه ساخت و ساز، دیواركشی و احداث تأسیسات می‌بایست با مجوز وزارت راه و شهرسازی باشد. بدین‌ترتیب مسیری به عرض مجموع 200متر محدوده قانونی راه‌آهن محسوب می‌گردد.
3- داحداث زیرگذر یا روگذر استاندارد برای عبور از زیر یا روی خط راه‌آهن، همچنین تأ‌مین شرایط ایمن و امن برای عابران پیاده به عهده شهرداری است و انتساب آن به راه‌آهن نوعی فرافكنی و فرار به جلو محسوب می‌گردد.

سوالات بی‌جواب اهالی
چرا با وجود اینكه راه‌آهن مدعی است حریم خطوط در ساخت خانه‌های ما رعایت نشده اما بازهم مشغول احداث خطوط جدیدی شده كه قرار است قطارهایی با سرعت بیش از 180كیلومتر بر ساعت از روی آنها عبور كند؟ آیا راه‌آهن خروج احتمالی این قطارهای پرسرعت از ریل را درنظر گرفته است؟
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی فعلی در مجلس اعلام كرد كه پروژه‌های نیمه‌تمام دولت قبل را به اتمام می‌رسانند. آیا این 1200متر خط راه‌آهن روی زمین جزو پروژه‌های نیمه‌تمام دولت پیشین به‌حساب نمی‌آید؟

چرا پول بیت‌المال باید خرج 200شمع‌گذاری شده و یكباره روی آنها پوشانده شود؟
مگر راه‌آهن پس از سیلاب آخر تیرماه وعده نداد كه نسبت به احداث پل عابر روگذر، تأمین روشنایی و سایر تمهیدات لازم اقدام خواهد كرد. پس چرا هنوز این وعده‌های جزئی هم اجرایی نشده است؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.