واگن ملی؛ از صرفه جویی ۷۰۰ هزار یورویی تا ایجاد ۱۲ هزار شغل در صنعت ریلی
قطار ملی مترو با داخلی سازی ۸۵ درصد قطعات، ۱۲ هزار شغل ایجاد کرده و برای هر واگن ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.
پروژه «قطار ملی مترو» با داخلی سازی بیش از ۸۵ درصد قطعات، علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، برای هر واگن حدود ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشته و تاکنون زمینه ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی در کشور را فراهم کرده است.
به گزارش تین نیوز، پنج سال پس از آغاز پروژه ساخت قطار ملی مترو در شرایط تحریم، امروز سه رام از این قطارها آماده بهره برداری شده اند. این طرح با همکاری ۲۵ شرکت دانش بنیان و چهار شرکت بزرگ صنعتی، توانسته زنجیره تولید را از طراحی تا اجرا در داخل کشور شکل دهد و بیش از ۸۵ درصد داخلی سازی را محقق کند.
بر اساس قرارداد اولیه، تولید ۱۵ رام قطار ملی در دستور کار قرار دارد. تاکنون سه رام زودتر از موعد آماده تحویل شده و دو رام دیگر نیز در آستانه رونمایی هستند. این اقدام فشار بر ناوگان متروی تهران را کاهش خواهد داد؛ چرا که در پنج سال اخیر تنها دو رام جدید به شبکه افزوده شده بود.
از منظر اقتصادی، تولید داخلی هر واگن حدود ۶۰۰ هزار یورو هزینه دارد، در حالی که واردات مشابه آن بیش از ۱.۳ میلیون یورو برآورد می شود. این تفاوت به معنای صرفه جویی ۷۰۰ هزار یورو برای هر واگن است که در قرارداد ۱۵ رام، حجم عظیمی از منابع ارزی کشور را حفظ می کند.
تهران برای پاسخگویی به نیاز جمعیت میلیونی خود به ۲۵۰۰ واگن مترو نیاز دارد، در حالی که اکنون تنها ۱۰۰۰ دستگاه فعال است. در سطح ملی نیز نیاز به ۸ هزار واگن برآورد شده که نیمی از آن سهم تهران خواهد بود. در کنار تولید داخلی، قرارداد واردات ۷۹۱ واگن از چین نیز در حال اجراست تا ترکیبی از تولید ملی و واردات، کمبود ناوگان را جبران کند.
این پروژه علاوه بر تأمین ناوگان، به ایجاد ۱۲ هزار شغل مستقیم در صنایع مادر از جمله قطعه سازی، الکترونیک و خدمات مهندسی منجر شده است. همچنین مشارکت شرکت های دانش بنیان، زمینه صادرات دانش فنی و محصولات ایرانی به بازارهای منطقه ای را فراهم کرده است.
به گفته مسئولان، احیای قرارداد ۲ هزار دستگاه واگن پس از هفت سال توقف، همراه با تولید داخلی، یک جهش تاریخی در توسعه زیرساخت های حمل ونقل شهری محسوب می شود.
قطار ملی مترو، نماد خودکفایی و توان مهندسی ایران در شرایط تحریم است. این پروژه علاوه بر کاهش هزینه ها و صرفه جویی ارزی، اشتغال زایی گسترده ای ایجاد کرده و می تواند آینده حمل ونقل عمومی تهران و دیگر کلان شهرها را بر پایه تولید ملی رقم بزند.