| کد خبر: 49808 |

هجوم ماسه بادی شوره گز نفس قطار زاهدان - تهران را به تنگ آورد

تین نیوز | هجوم شدید ماسه بادی مشکل جدی برای رفت و آمد قطارهای مسیر زاهدان- تهران در محدوده 70 کیلومتری شورگز در حوزه سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است.
 
بسیاری از مسافران خطوط ریلی زاهدان - تهران همواره از سرعت کم قطار در برخی محدوده ها که باعث طولانی تر شدن زمان تردد در این مسیر می شود گلایه دارند.
 
مسوولان دست اندرکار علت این مشکل را نداشتن استحکام لازم در خطوط ریلی در محدوده شورگز عنوان کردند.
 
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: در حدود 70 کیلومتر از خطوط ریلی محدوده شورگز با مشکل هجوم ماسه بادی رو به رو است که تقریبا در 10 کیلومتر آن شدت ماسه بادی بیشتر از سایر نقاط است.
 
سید مصطفی داودی افزود: به سبب هجوم ماسه بادی بر روی خطوط ریلی در این محدوده لوکوموتیو رانان به ناچار برای ایمنی بیشتر مسافران، سرعت قطارها را کاهش می دهند.
 
وی ادامه داد: سرعت قطار در حالت عادی باید 120 کیلومتر بر ساعت باشد که اکنون با توجه به این مشکل سرعت قطار در محدوده شورگز 70 کیلومتر است و زمان طی مسیر تا تهران را به 23 ساعت افزایش داده است.
 
وی گفت: ساخت خط ریلی زاهدان - تهران را شرکتی به اسم مادر تخصصی احداث پروژه های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برعهده داشت که در زمان تحویل این خط در سال 90 نیز نامه نگاری های فراوانی با این شرکت انجام شد که باید در این محدوده تمهیداتی برای مقابله با هجوم ماسه بادی اندیشیده شود اما متاسفانه این کار انجام نشده است.
 
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور افزود: حدود سه سال است از معاونت ساخت این پروژه پیگیر رفع نواقص هستیم اما تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است و مجبور شدیم این مساله را مجددا در شورای اداری استان مطرح کنیم.
 
وی اضافه کرد: در نهایت نامه ای با امضای استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر درخواست رفع نواقص خطوط ریلی در محدوده شوره گز به وزیر راه و شهرسازی ارسال شد.
 
داودی گفت: با رفع نواقص در محدوده های ماسه گیر، سرعت قطارها در این مسیر افزایش پیدا خواهد کرد.
 
برای زیرسازی خطوط ریلی از روش ریختن بالاست (دانه های سنگی) به طول 30 سانتی متر استفاده می شود، کار این بالاست ها دادن حالت فنری به خطوط در زمان حرکت قطارها است.
 
وی اظهار داشت: در محدوده شورگز به مرور ماسه بادی ها با نفوذ در لابه لای بالاست ها حالت فنریت را از ریل ها گرفته است و چنانچه سرعت قطار زیاد باشد احتمال بروز خطر برای مسافران و قطار زیاد خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: کار ساخت ریل بر اساس استاندارد معمول انجام شده بود اما حرکت ماسه بادی ها و نفوذ آنها در بالاستها مشکل ساز شده است و با توجه به این شرایط برای آسایش مسافران در داخل قطار باید سرعت در این محدوده کم شود.
 
مدیرکل راه آهن جنوب شرق با اشاره به راهکارهای پیش بینی شده برای حل این مشکل اظهار داشت: با امضای قرار داد با مشاور، کار نصب تراورس چوبی در 1،5 کیلومتر از محدوده شورگز که در معرض وزش شدید ماسه بادی قرار دارد از چند روز پیش آغاز شده است.
 
تراورس تکیه گاه بتونی یا چوبی است که ریل ها بر روی آن بسته می شود و از نفوذ ماسه بادی به داخل بالانسها جلوگیری و مانع هجوم ماسه ها می شود.
 
وی ادامه داد: با اتمام عملیات مطالعاتی این پروژه، تهیه 10 هزار اصله تراورس چوبی و شناسایی محدوده های مورد نظر، از سه روز گذشته کار نصب تراورس ها آغاز شده و تلاش داریم تا دو ماه آینده پایان یابد.
 
داودی کاشت نهال را از دیگر اقدامات موثر برای جلوگیری از هجوم ماسه بادی در محدوده ریلی دانست و افزود: کار مطالعاتی این طرح نیز انجام و با مشاور فعال در حوزه بیابانزدایی قرار داد امضا شده و مشاور در مرحله شناسایی گونه های گیاهی مقاوم با شرایط منطقه است تا از سه ماهه دوم سالجاری این طرح در مناطق مناسب اجرایی شود.
 
وی گفت: برای برخی قسمت های خط ریلی در محدوده شورگز با توجه به حجم بالای ماسه بادی نیاز به ساخت تونل های مصنوعی است که به دلیل هزینه سنگین از معاونت ساخت پروژه در خواست اجرای آن انجام شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
 
روزانه 900 مسافر به صورت رفت و برگشت با هشت واگن در خط ریلی زاهدان-تهران تردد می کنند.
 
زاهدان در فاصله 1600کیلومتری تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.