| کد خبر ۳۱۱۳۱۹
کپی شد

◄ گزارش بهره‌ وری سرمایه مکنزی و تجربه راه‌ آهن سریع‌ السیر پاریس لیون

گزارش بهره وری سرمایه که با هدف تحلیل نقش سرمایه، کارایی استفاده از آن و تاثیر بهره وری سرمایه بر رشد اقتصادی در سه اقتصاد بزرگ جهان ایالات متحده، ژاپن و آلمان تهیه شده است مکمل مجموعه پژوهش های MGI درباره رشد اقتصادی است که پیش تر بر بهره وری نیروی کار و اشتغال تمرکز داشت.

گزارش بهره‌ وری سرمایه مکنزی و تجربه راه‌ آهن سریع‌ السیر پاریس لیون
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: گزارش «بهره وری سرمایه، Capital Productivity» توسط McKinsey Global Institute (1996) با هدف تحلیل نقش سرمایه، کارایی استفاده از آن، و تاثیر بهره وری سرمایه بر رشد اقتصادی در سه اقتصاد بزرگ جهان ایالات متحده، ژاپن و آلمان تهیه شده است. این گزارش مکمل مجموعه پژوهش های MGI درباره رشد اقتصادی است که پیش تر بر بهره وری نیروی کار واشتغال تمرکز داشت. اکنون، با بررسی سرمایه و بهره وری آن، نویسندگان تصویری کامل تر از عوامل بنیادی رشد اقتصادهای بزرگ را ارائه می کنند. 

گزارش توضیح می دهد که GDP سرانه نتیجه ترکیب بهره وری کل عوامل (TFP) و سرانه بهره وری سرمایه است. با توجه به اینکه سرمایه یکی از دو ورودی اصلی تولید است، درک بهره وری سرمایه برای فهم چرایی تفاوت عملکرد اقتصادی کشورها ضروری است. سرمایه، در سطح کلان، شکل ذخیره شده پس انداز است؛ بنابراین بهره وری سرمایه تعیین می کند که پس اندازهای یک کشور با چه اثربخشی تبدیل به ثروت آینده می شوند. از این منظر، بهره وری سرمایه با ثروت آفرینی اقتصاد ارتباط مستقیم دارد. 

مطالعات MGI دو «معمای کلان» را نیز بررسی می کند:

1) چرا استانداردهای زندگی در ژاپن پایین تر از آمریکا است با وجود اینکه ژاپنی ها بیشتر کار می کنند و نرخ سرمایه گذاری بالاتری دارند؟

2) چرا بهره وری نیروی کار آلمان از آمریکا بالاتر نرفته با اینکه آلمان سرمایه بیشتری به ازای هر کارگر دارد؟

پاسخ گزارش این است که ایالات متحده بهره وری سرمایه بسیار بالاتری دارد.

عواملی مانند ساختار رقابتی بازارها، سرعت تعدیل سرمایه، کارایی تخصیص سرمایه در بخش خصوصی، انعطاف پذیری مدیریتی، و کیفیت فرآیندهای عملیاتی، اجازه می دهد سرمایه در آمریکا سریع تر و پربازده تر مورد استفاده قرار گیرد. در مقابل، اقتصادهای ژاپن و آلمان از چالش هایی مانند سرمایه گذاری های کم بازده، صلبیت ساختاری، طول عمر زیاد سرمایه ثابت، و ناکارایی در تخصیص سرمایه رنج می برند. گزارش در نهایت تأکید می کند که رشد پایدار اقتصادی تنها با افزایش حجم سرمایه گذاری حاصل نمی شود؛ بلکه نیازمند بهبود کارایی استفاده از سرمایه و بهره وری آن است موضوعی که برای توان رقابتی اقتصادها حیاتی است. 

1) خبرگزاری فارس (14031225): چین در یک بازه زمانی ۱۹ ساله با سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیارد دلار، ۲۲۰ میلیون شغل جدید ایجاد نمود و ایران با ۲۹۸ میلیارد دلار ۵.۷ میلیون شغل ایجاد کرد، بیشتر در صنایع کم ثمر (بهره وری سرمایه، تین 309748).

2) برای مقایسه نتایج و آثار اقتصادی - اجتماعی سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد کشور جدولی در 1388 تهیه و وظایف و تکالیف دولت مانند اشتغال، سلامتی، توزیع جمعیت، ایمنی، ثبات قیمت و ... به صورت عمودی و برخی راهکارهای تحقق اهداف (سرمایه گذاری) مانند فولاد، پتروشیمی، خودرو، نیروگاه، مسکن، مدرسه، جاده و راه آهن درکنار یکدیگر قرار گرفتند (تین 181015).

3) روزآوری جدول و اولویت بندی تخصیص منابع، نتایج بهتری در اشتغال خواهد داشت که به مسئولان منعکس شد (تین 161745).

4) راه آهن سریع السیر جنوب شرقی فرانسه، اولین خط سریع (LGV) اروپا و پس از ژاپن است که پاریس را به لیون متصل می کند. این پروژه در دو فاز اجرا شد: فاز اول (۱۹۸۱): اتصال سن فلورنتین - لیون با سرعت ۲۷۰ کیلومتر برساعت. فاز دوم (۱۹۸۳): تکمیل مسیر سریع پاریس - سن فلورنتین و اتصال کامل بین پاریس -لیون. قبل از تکمیل فاز دوم، قطارهای سریع TGV از خطوط قدیمی (با سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت) استفاده می کردند و در سن-فلورنتین به خط جدید سریع السیر منتقل می شدند (تین 298094). 5) ویژگی های نهایی پاریس-لیون: کاهش مسافت ۵۱۲ به ۴۲۱ کیلومتر، توازی ۱۴ درصد مسیر با آزادراه، فراز 3.5 درصد (تین  246343). 

6) احداث 20 ساله پاریس-مارسی هم در 5 فاز بود. مرحله بندی به پروژه های زیرساختی بزرگ اجازه می دهد تا به صورت تدریجی ساخته و به گسترش سرمایه گذاری عظیم مورد نیاز کمک و برای مسافران بهره مندی سریع تر را فراهم می کند (تین 240747).

گزینه دیگر راه آهن فرانسه برای احداث خط سریع السیر پاریس - لیون، تکمیل و افتتاح یک مرحله ای مسیر 421 کیلومتری بود که ظاهرا فقط دو سال دیرتر مورد بهره برداری قرار می گرفت ولی این رویکرد در مسیر 800 کیلومتری پاریس - مارسی با کاهش بهره وری سرمایه می توانست این پروژه را دستخوش بحران های مالی و اجرایی نماید، این منطق در راه آهن سریع السیر کره (تین 236073) و راه آهن سریع السیر پاریس- لندن و ... هم بکار رفت و نتایج درخشان راه آهن سریع السیر چین در همین راستاست (تین 310182). 

گزارهنمای گویا ، گزارش مکنزی، بهره‌ وری سرمایه و تجربه راه‌ آهن سریع‌ السیر پاریس لیون

تهیه با NotebookLM

۲۹ دقیقه ۶ مگ

گزارهنما، گزارش مکنزی، بهره‌ وری سرمایه و تجربه راه‌ آهن سریع‌ السیر پاریس لیون

تهیه با NotebookLM

۱۲ مگ

گفتگو، گزارش مکنزی، بهره‌ وری سرمایه و تجربه راه‌ آهن سریع‌ السیر پاریس لیون

تهیه با NotebookLM

۱۸ دقیقه، ۳۳ مگ

Capital productivity, McKinsey 1996

گزارش مکنزی، بهره وری سرمایه

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.