| کد خبر: 265949 |

◄ پلوس های شکسته و دستاورد کارگروه افزایش سرعت قطار در کاهش سایش چرخ

در بخش های صنعتی و خدماتی ... به ویژه در سازمان های دولتی مانند راه آهن و ... یک درد مشترک وجود دارد که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز هست.

تین نیوز

- اخیرا یکی از بستگان تجربه ای را مربوط به اواسط دهه چهل و زمانی که ایشان هنوز دیپلم نگرفته بود نقل نمودند که به دلیل پندهای ارزشمند، آن را بازنشر می کنم: مرحوم پدر ایشان در آن ایام اولین کامیون کمپرسی شهر را از نوع فورد با موتور بنزینی خریداری نمود و به تدریج تعداد را به پنج دستگاه رساند، این کامیون ها برای جابجایی شن و ماسه از بستر رودخانه برای کارهای ساختمانی بکار گرفته می شد، یکی از دوستان آن مرحوم که نمایندگی موتورهای دیزلی یکی از شرکت های اروپایی را گرفته بود به ایشان پیشنهاد تعویض موتور کامیون از بنزینی به دیزلی را داد که مورد موافقت مرحوم قرار گرفت و جابجایی انجام شد، در ابتدا نتیجه کار بسیار درخشان و رضایت بخش بود اما پس از مدتی اولین پلوس کامیون برید (شکست) و پس از تعمیر با فاصله کوتاهی دومین پلوس، سومین و ... و کار به جایی رسید که آن مرحوم تعدادی پلوس نو برای تعویض در منزل داشت و تعداد زیادی پلوس شکسته هم در منزل انباشته شده بود که نهایتا به توقف آن کامیون منتج و دستگاه فرسوده شد اما احتمال اثر تغییر موتور مورد توجه قرار نگرفت تا زمانی که فرزند آن مرحوم در رشته مکانیک دانشگاه پذیرفته شد و پرسش را مطرح نمود.

 - کارگروه افزایش سرعت قطارهای مسافری بر اساس مصوبه دوم اردیبهشت 1399 هیئت مدیره انجمن صنفی حمل ونقل ریلی تشکیل شد، هدف این کارگروه شناسایی موانع و هماهنگی اجرایی برای افزایش سرعت متوسط قطارهای مسافری بود.

- با افزایش نرخ انفصال واگن های مسافری برایqR  و تیز شدن چرخ، کارگروه افزایش سرعت قطارهای مسافری در جلسات شانزده و هفده در دی و بهمن 1399 به بررسی موضوع مذکور پرداخت و پس از گزارش یکی از شرکت ها در مورد شدت یافتن سایش، تراش و تعویض چرخ تا چندین برابر سال گذشته و دریافت جدول ثبت اندازه qR-Sd-Sh (به ترتیب ارتفاع، ضخامت و تیزی لبه چرخ) در چهار دستگاه واگن از 23 دی تا 2 بهمن، بررسی های بیشتری انجام گرفت که احتمالات زیر را آشکار نمود:

  1. تراش نامتقارن، 2) اختلاف قطر، 3) اختلاف سختی فنرها، 4) اختلاف بار چرخها، 4) پیچیدگی بوژی، 5) موازی نبودن محورها، 6) خرابی کمک فنر (ساییدگی بالشتک های بوژی)، 7) عدم تغییر جهت واگن در مسیرهای پرقوس (خط دوار)، 8) کیفیت خطوط، هندسه، بربلندی ... 9) تاخیر تعمیر اساسی بوژی 10) رعایت نشدن تنظیمات بوژی ها و ...

برای قطعی شدن استنتاج از این احتمالات لازم بود اطلاعات دقیق اندازه گیری چرخ واگن های شرکت های مسافری و حداقل چند واگن نمونه با مسیرهای ثابت با مقادیر کمی اندازه گیری تمامی چرخ ها به اضافه کیلومتراژ واگن، نوع واگن، نوع بوژی، تاریخ تراش چرخ و اطلاعات قبل و بعد از تراش و ... تهیه و پس از دریافت اطلاعات، نتایج حاصله به صورت دقیق تر تحلیل گردد.

با هماهنگی انجام شده اطلاعات کاملتری از سایر شرکت ها دریافت شد، اما غالبا اطلاعات مانند پلوس شکسته کامیون بود، بدین معنی که گزارشات در این حد خلاصه می شد که  « محور شماره ... واگن ... تعویض شد »، بدون اینکه به سمت چرخ و سابقه و دفعات تکرار تعویض محور توجه شود که با مشاهده این موضوع و با تشریح اطلاعات مورد نیاز از جمله ضخامت لبه هر دو چرخ هر چهار محور واگن های خاصی که بیشترین آمار تعویض چرخ را داشتند، آمار مناسب قابل تحلیل به تدریج از سوی برخی مراکز و واحدهای تعمیراتی واگنهای مسافری در شبکه راه آهن گردآوری شد که مبین ساییدگی بسیار شدید یک طرفه در برخی واگن ها بود بگونه ای که تعویض محور موارد حاد به 10 برابر سایر واگنهای مشابه می رسید. با دریافت و تحلیل اطلاعات تعویض چرخ ها (یافتن روند، ترین ها و همبستگی ها) مشخص گردید که در مسیرهای قوس دار، برخی واگن ها از قطار، تعویض محور بسیار کمتری از سایر واگن ها دارند لذا ادعای تاثیر مسیر واگن ها و تردد آنها در مسیرهای کوهستانی و با قوس های تند منتفی شد. همچنین در میان بوژی واگن هایی که تعمیر اساسی نشده بودند، واگن هایی یافت شد که تعویض محور ناچیزی داشتند و بدین ترتیب تاثیر اورهال نشدن بوژی ها در سایش چرخ نیز رد شد و در نهایت با اصلاح تنظیمات بوژی این پدیده مهار شد. 

این تجربه حکایت از یک درد مشترک مهم در بخش های صنعتی و خدماتی ... به ویژه در سازمان های دولتی مانند راه آهن و ... دارد که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز هست و آن بی توجهی به ریشه یابی خرابی ها و نگاه ساده انگارانه به مشکلات است.

 * کارشناس حمل و نقل 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 6 8

    جناب قربانعلی بیک استاد عزیز
    شخصا بشما ارادت دارم و مهمترین ایراد شما این بود که مدتی با باند پورسید آقایی کارکردیدمثل صحابی موسی ابن جعفر که در دستگاه هارون الرشید بود
    اما بعدبتظر شما همه اینها بخاطر سستی مدیران بی لیاقت دوران روحانی نبود که بقول خودشان گشایش ارزی شده بود خطوط جنوب و شمال را اصلاح می کردند و عوض هزار تا داستان دنبال خدمت به مردم عزیز بودند بهتر نبود الان دکتر صالحی با کدام پول این اصلاحات را انجام دهد.....

    • امیرعلی 10 2

      عجیب است این همه اصرار به نشر اکاذیب از سوی هواداران آقای میعاد صالحی.

      آقاجان! شما بروید آمارهای عملکردی دوران آقایان پورسیدآقایی و محمدزاده را ببینید و با آمارهای دوران فاجعه بار دوستتان آقای صالحی مقایسه کنید. راه دوری هم نمی خواهد بروید. سایت راه آهن آمارها را دارد و بارها هم همین تیم نیوز گزارش ها را منتشر کرده است. خواهید دید که با انگ و برچسب سیاسی نمی توانید چهره سازی مثبت از دوست خودتان کنید. دست بردارید از این نمایش ها. والله به قول حضرت علامه حسن زاده آملی ابد در پیش است. به فکر آخرت باشید اگر واقعا اهل حفظ و قرائت قرآن هستید.

    • سعید 8 3

      جناب آقای ناشناس اینجا جای تسویه حساب سیاسی نیست. برو دنبال کارت

  • ناشناس 6 1

    یه بنده خدایی که من نمی شناسمش در مورد مسئله ای نظر فنی داد . که من پسندیدم و در کارم از آن استفاده می کنم . حالا از نظر سیاسی اینوری بود یا اونوری را نمی فهمم چرا مطرح می کنید