| کد خبر: 259963 |

◄ بیمه تکمیلی رانندگان کامیون از مسیر اصلی منحرف شده است

در مصوبه ۲۲۳ آمده است که شورای امنیت ملی با تعیین ضرب الاجل تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ شورای عالی ترابری را مکلف به ایجاد ساز و کار برای بیمه تکمیلی رانندگان کرده بود.

تین نیوز

ابطال بند یک مصوبه ۲۲۳ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری  به این معنی است که  تداوم بیمه تکمیلی رانندگان طبق روال قبل تا پایان سال ۱۴۰۱ و تخصیص حق بیمه از منابع داخلی شرکت ها خلاف قانون تشخیص داده شده است.

 

ر این رابطه کسر نیم درصد از کرایه حمل کالا برای این منظور  ( که متعلق به راننده وکامیوندار است)  نیز  هیچ محمل قانونی نداشته است.

از طرفی اگر سازمان راهداری ادعا کند که این نیم درصد را در سیستم محاسبه کرایه ابتدا به کرایه اضافه کرده ایم و از جیب راننده نبوده است ، باز هم دچار دو موضوع نقض قانون خواهیم بود.

اول اینکه اگر  نیم درصد مندرج در بارنامه را با فرض اینکه ابتدا با نیت  تامین حق بیمه تکمیلی رانندگان به کرایه اضافه کرده باشند، مسلما اجحاف به حق صاحب کالا بوده است و تعیین  کرایه حمل موضوع مصوبه ۲۰۹  و گنجاندن حق بیمه تکمیلی رانندگان از جیب صاحبان کالا و عموم مصرف کنندگان خدمات حمل فاقد وجاهت قانونی است.

و دوم اینکه اگر ادعا شود که این نیم درصد توسط راننده کامیون تامین می شده است، آنگاه نه سازمان راهداری و نه تشکل صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل اجازه نداشته اند این مبالغ را به نیابت از صاحب کامیون ( مستحق ومالک کرایه) بردارند و راننده رابیمه تکمیلی کنند.

در مصوبه ۲۲۳ آمده است که شورای امنیت ملی با تعیین ضرب الاجل تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ شورای عالی ترابری را مکلف به ایجاد ساز و کار برای بیمه تکمیلی رانندگان کرده بود.

یعنی سه ماه قبل از خاتمه سال ۱۴۰۱ می بایستی شیوه نامه و دستورالعمل و نحوه بیمه دست جمعی تکمیلی رانندگان ، تامین منابع ، نحوه وصول ، تعیین تکلیف مانده وجوه مصرف نشده و ده ها مورد مرتبط با اجرایی شدن بیمه تکمیلی رانندگان را بررسی و به تصویب می رساندند.

ظاهرا عموم رانندگان کشور باید برای داشتن متولی دولتی این شغل رخت عزا به تن کنند.

فعالان صنفی  قبل از مصوبه مذکور (۲۲۳) پیشنهاد تعیین بانک عامل و تخصیص حساب تمرکز وجوه در حساب های غیر قابل برداشت در بانک مربوطه و حساب های ریز زیر گروه در همان بانک با کد ملی هر راننده که حمل کننده بار و دارای بارنامه است و به استناد صدور بارنامه از کرایه حمل صاحب کامیون حق بیمه کسر می نمایند و نیز نحوه وصول حق بیمه تکمیلی و استرداد مانده وجوه مصرف نشده این وجوه به حساب راننده و یا شیوه پرداخت هزینه های اجرای طرح از محل تنخواه گردان در اختیار مجری و ده ها مورد دیگر را با انتشار مقاله ای در تین نیوز به مسئولین مربوطه گوشزد نموده بودند.

لینک زیر آدرس انتشار مقاله در ماه های قبل از خاتمه مهلت تعیین شده یعنی ( دی ماه ۱۴۰۱) توسط شورای امنیت برای حل این معضل  است.

کاش  سازمان راهداری و شورای عالی هماهنگی ترابری در طول این هشت ماهی که از تعیین ضرب الاجل مربوطه گذشته است از این تشکلات صنفی  سه گانه ( رانندگان ، کامیونداران و شرکت ها) که البته همگی مدعی قیومیت رانندگان کامیون هستند ، میخواست تا طرح های اجرایی پیشنهادی خود را ارائه کنند.

بررسی سوابق چهار سال گذشته در خصوص هشدار های تداوم این گونه قراردادهای بیمه تکمیلی که یک مقاله  در ۱۸/ ۵/ ۱۳۹۷ خطاب  به مسئولان در خصوص قرار داد شرکت آتیه سازان حافظ در تین نیوز  منتشر شد، نشان می دهد که از همان روز اول تمام موارد توسط فعالان صنفی پیش بینی و هشدار داده شده است.

این موارد اگر مد نظر قرار می گرفت، امروز بعد از مرگ سهراب دنبال نوش دارو نبودند.

 ادعای اینکه حسابرسی  وجوهات  بیمه تکمیلی توسط کمیته های فرعی شورای عالی ترابری در دستور کار قرار دارد، مصداق همان نوش دارو بعد مرگ سهراب است.

چهار سال با بی تدبیری دست گروه ها و افراد خاصی را برای هر گونه وصول وجوه غیر قانونی و یا خدای ناکرده سوء استفاده از این وجوه باز گذارده ایم و بعد از چهار سال حالا می خواهیم گردش مالی آن را حسابرسی کنیم و مدیران وقت آن را که معلوم نیست اصلا قابل دسترس باشند بازخواست کنیم؟!

 اول از دستگاه دولتی متولی شروع کنید و سوال کنید که آیا عدم تدوین دستور العمل نحوه اجرای بیمه تکمیلی رانندگان در سازمان راهداری  که به استناد  نامه شورای امنیت ملی  می بایستی تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ تدوین می شد ترک فعل مدیران  دستگاه اجرایی مربوطه نیست؟

 

برای دریافت فایل ضمیمه اینجا کلیک کنید.

 

* فعال بخش حمل و نقل جاده ای

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حاج محمود 0 0

    چرا باید دولت نصبه حق بیمه رانندگانه قدیمی را بده و هر کی از سال ۹۵ به بعد آمده باید همه حق بیمه را خودش بده

  • حمید صالحی 2 0

    بیمه تکمیلی از راننده واز روی بار نامه می گیرند و با بیمه ای قرار داد می بندند که مشکل دار است وما هردرمانگاه ومراکز پزشکی مراجعه می کنیم می گویند بیمه شما پول پرداخت نکرده و هیچ خدماتی نمی دهند یعنی هیچ وپوچ

  • رضا 3 0

    ما رانندگان قشر فراموش شده جامعه هستیم با اینکه قسمت مهمی ازچرخ اقتصاد بدست راننده میچرخد،فردا به خاطر قصورات دولت و اداره راه اگر دست از کار بکشیم ،میگویند آب در آسیاب دشمن ریختید،شما که متولی این کار هستید چرا هیچ وقت به تعهدات خود عمل نمیکنید

  • سهراب 2 0

    فعلا که بر دار. در. رو هست کسی هم پیگیری نمیتونه بکنه مال مفت ودل بی رحم از جیب راننده امرار معاش میکنن
    حرومتون باشه که تاوانشو خواهید داد
    دزدهای کثیف
    خواهشمندم این مطالب رو نشر بدین شاید یه شیرحلال خورده بداد ما راننده‌ها برسه
    حق نگهدارتون

  • ناشناس 4 0

    هی
    بدترین و سخت ترین شغل، والله رانندگی با کامیونه
    میگید نه، برید تو خونتون،،5ساعت بدون اینکه تکون بخورید، بشینید
    اگه تونستید

    راننده کامیون هر سی روز ماه، شغلش اینه
    تازه با100درصد هوشیاری
    بالاترین اجحافم در حقشون میشه

    هرشغلی در ایران زحمتش بیشتر، درآمدش کمتر
    شغل فقط دلالی

  • محمد 2 0

    سلام
    ما راننده کمپرسی داخل شهر کارمی کنیم کارمان خاک برداری ماسه گندم یا معدن برای تمدید کارت هوشمند باید ٢٤برنامه یا مسافت ١٠٠٠٠ داشته باشیم حالا ماچطور برنامه بنویسم وبرای کجا چطور ١٠٠٠٠ کیلومتر برنامه را پر کنیم!!!!!تکلیف ماچیست چه کار کنیم این درخواست رو رسانه کنیدتا ببینیم کسی جواب گو هست

  • بهزادرحیمی 0 0

    بیمه تکمیلی مسخره بازیه راننده بیمه هست اول مشخص کنید چه خدماتی بابت پرداخت حقه بیمه به رانندگان داده میشه عمری راننده هستم هرجا برای معاینه یا مریضی میرم میگن برای راننده ازادحساب میشه ضمنا فرق راننده جدید وقدیم چیه که ازیک شغل ۲نمونه حقه بیمه دریافت میشه

  • علی 1 0

    فقط شده بزن بدزد بخور و در رو ولی انگار این بلا افتاده به جان حمل و نقل والا من با 26سال سابقه نمی‌دونم شکایت این قوم ظالم را به کی بکنم

  • ناشناس 2 0

    آیا حق بیمه ایی که از رانندگان میگیرندوبعدازسی سال پرداخت بیمه این حقوق بی ارزش حالابامشکل هزینه بیمه تکمیلی چرا

  • محمد 2 0

    سلام بیمه البرز که حق راننده ها را خورد من شخصا هر چی فاکتور دادم هیچ واریز نکرد هر چی هم پیگیری کردم زیر بار نرفتن. همیشه در حق راننده ظلم میشود. به خاطر اینکه وقت کار اداری را نداره

  • مهدی داورزنی 2 0

    سلام پایانه مشهد کمیسیون خیلی زیادمیگیرندوکسی نیست که به این مسئله رسیدگی کندنصف کرایه بیشتریعنی بالاتر از پنجاه درصد خون رانندگان رومثل خفاش میخورند

  • ج 0 0

    سلام برلی خودروهای سنگین در کل کشور خوبه جاده جدا استاندارد همراه با امکانات رفاهی تفریحی در مسیر ایجاد شه عبور خودروهای سنگین در جادها با خودروهای سبک میتونه خطرناک باشه همجوره بهشون رسیدگی بشه جادها توسعه ومکانها بهم نزدیک شن و اتوبان‌ها توسعه پیدا کنه کاشت درختان مثمر غیر مثمر در همه کم آب توسعه پیدا کنه که فواید زیادی داره

  • ایرج 9 5

    الان قرارداد بیمه تکمیلی با کدام بیمه هست مثل اینکه قراردادبا بیمه دانا تمام شده

  • ظفرعظیمی مهر 1 0

    سلام .آزموده را آزمودن خطاست وهیچ پولی نباید به عنوان امانت دراختیار شرکتهای حمل ونقل قرارگیرد چون شرکتهای حمل ونقل امانت دار نیستند و به امانت خیانت میکنند مثال دهه هفتاد تا هشتاد که هشت سال سنوات وحق بیمه تامین اجتماعی را بالا کشیدند و رانندگان دهه هفتاد باید ۳۸ سال کارکنند تا بازنشست شوند پس چرا پولهای کلان را در اختیار شرکتهای خیانت به امانت بگذارید پول رانندگان باید دراختیار خزانه یا یک صندوق متعلق به رانندگان واریز شود از پرداخت پول به عنوان امانت به شرکتهای حمل ونقل پرهیز کنید هشدار هشدار پول رانندگان در خطر است.

  • مجید 0 0

    سلام
    واقعا متاسفم برای تمام رانندگان که مظلومترین قشر مشاغل هستند چون هر لحظه با جان خود بازی میکنن تا چرخ حمل و نقل بچرخد در صورتی بیشترین سود به جیب باربری ها و ....میرورد و متاسفانه الان یه هفته از انفصال قرارداد بیمه تکمیلی دانا در همدان گذشته ولی هنوز جایگزینی برای آن مشخص نشده در صورتی که درصدی که برای بیمه تکمیلی اختصاص دارد از کرایه رانندگان کسر میشود در حالی که ایشان هیچ خدمات درمانی از طریق بیمه تکمیلی دریافت نمیکنند خواهش میکنم به هر ارگانی مربوط است رسیدگی کنید

  • حاج صمد فکوری 2 1

    رانندگی واقعا شغل سختیه چرا به فکر ما نیستین

  • حمیدرضا 2 1

    سلام کسی از دوستان اطلاع داره بیمه تکمیلی رفته با کدوم بیمه

    • ناشناس 0 0

      هنوز تمدید نکردن مشخص نیست

  • علی 0 0

    چرا صنف رانندگان جوابگو نیست یک‌ماه گذشته وخبری از قرارداد جدید بیمه تکمیلی نیست..مثل همه تکمیلیها که به درد بخور نبود همون هم قطع شده ..جوابگو باشی جرا قطع شده کی وصل میشه