| کد خبر: 258668 |

◄ سیر تحول بیمه در جهان / بخش سوم

امروزه موسسه لویدز لندن از نظر تشکیلات به سه قسمت مجزا از یکدیگر تقسیم می شود : قسمت اطلاعات ، نمایندگان لویدز و سرانجام بیمه گران.

تین نیوز

لویدز لندن

در سده هفدهم، قهوه خانه های لندن محل ملاقات ادیبان، تجار و دلالان بود. در این قرن ، قهوه خانه ها نقش مهمی در زندگی اجتماعی مردم انگلستان بازی می کردند‌. در قهوه خانه های لندن اخبار مهم روز رد و بدل می شد و مسائل اقتصادی و سیاسی نیز مورد بحث قرار می گرفت‌. همچنین معاملات بزرگ و حتی حراجها در قهوه خانه ها انجام می شد‌. همان طور که گفتیم یکی از این قهوه خانه ها متعلق به «ادوارد لوید» در «تاور استریت» بود که موقعیت مناسبی از نظر نزدیکی به اداره نیروی دریایی داشت‌. در سال 1691 «ادوارد لوید»از تاور استریت به محلی که نبش خیابان « لمبارد» و کوچه «آپ چرچ» قرار داشت نقل مکان کرد‌. در نزدیکی این محل سایر قهوه خانه های معروف آن زمان لندن نیز قرار داشتند و بیمه گران دلالان سفته بازان انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی ،یهودی و دیگر تجار و نجیب زادگان به قهوه خانه های مزبور رفت و آمد می کردند‌. از سال 1697 تا اویل سال 1967، لوید به انتشار روزنامه ای پرداخت به نام اخبار لویدز که در آن اخباری از نقاط مختلف جهان که مورد توجه عموم بود و اخباری که مورد توجه خاص مشتریان وی قرارداشت ، درج می شد‌. به هر حال در حدود بیست سال پس از انتشار نشریه لویدز، قهوه خانه مزبور مهمترین مرکز معاملات بیمه ای شده بود‌. در سال 1760 نشریه دیگری موسوم به نشریه کشتیرانی و حمل و نقل کالاها منتشر شد‌. تا سال 1760، قهوه خانه لوید مهمترین مرکز برای بیمه کردن خطرهای دریایی بود‌. عملیات بیمه گران لویدز حدود 154 سال در گوشه غربی طبقه دوم عمارت بورس لندن ادامه داشت و پس از متجاوز از یک قرن و نیم فعالیت به عمارت اختصاصی لویدز منتقل شد.

امروزه موسسه لویدز لندن از نظر تشکیلات به سه قسمت مجزا از یکدیگر تقسیم می شود : قسمت اطلاعات ، نمایندگان لویدز و سرانجام بیمه گران.

قسمت اول ، قسمت اطلاعات است که مرتبا آخرین اطلاعات تلگراف ها و اخبار مربوط به حرکت کشتی ها و خسارت های وارده به آنها را جمع آوری و در تالار لویدز اعلام می کند‌. همچنین اطلاعات مزبور را برای اعضا یا کسانی که مشترک هستند می فرستد. در این قسمت ، خسارت ها و تلفات عمده در کتاب خسارت لویدز و در مجله دریایی و تجارتی لویدز که مرتبا منتشر می شوند ، درج می گردد قسمت اطلاعات در نشریه روزانه دیگری که به اندکس روزانه موسوم است ، نام و محل کشتی ها را در نقاط مختلف جهان درج و به اطلاع عموم می رساند‌.

قسمت دوم ، از سازمان موسسه لویدز ، نمایندگان لویدز هستند نمایندگان لویدز را آژانس های لویدز در نقاط مختلف جهان خصوصا در بندرهای مهم تشکیل می دهند. آنها مرتبا اخبار مربوط به ورود و خروج کشتی ها را به موسسه لویدز اطلاع می دهند و به کشتی های تجاری راهنمایی های لازم را می نمایند‌. نمایندگان مزبور موظفند از اموال بیمه شده که دچار خسارت و زیان شده اند بازدید کنند ، زیان وارده و ارزش بازیافتی ها را تعیین و صورت مجلس مربوط را تنظیم و گواهی کنند. گواهی نمایندگان لویدز در مورد خسارت وارده به اموال مورد بیمه برای بیشتر شرکت ها و موسسه های بیمه که در محل وقوع حادثه و اقامت نمایندگان مزبور نماینده یا شعبه ندارند ، سندیت دارد و معتبر است‌.

قسمت سوم از ارکان موسسه لویدز ، بیمه گران لویدز هستند‌. معاملات بیمه در موسسه لویدز را اعضا به طور مستقل انجام می دهند و لویدز در اینجا فقط واسطه عمل است‌.

بیمه گران لویدز به دو طبقه تقسیم می شوند:

 طبقه نخست کسانی هستند که معاملات بیمه را انجام می دهند و طبقه دوم کسانی که سرمایه خود را در موسسه به جریان می گذارند و از منافع آن استفاده می کنند کسانی که به عملیات بیمه گری اشتغال دارند باید متناسب با تعهداتی که قبول می کنند مبلغی به عنوان ودیعه به خزانه داری لویدز بسپارند. بیمه گران به گروه های مختلف تقسیم شده اند و در ظهر بیمه نامه های صادره هر گروه، نام اعضای آن گروه و میزان تعهداتشان نوشته شده است‌.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه بیمه و سیر تحول آن در جهان/ بخش دوم

بیمه گذار می تواند تا میزان تعهد هر عضو برای جبران خسارت به طور نسبی به او مراجعه کند‌. حق بیمه های دریافتی را ، گروه های مختلف به حساب مالی واریز می کنند و خسارت ها نیز از همان حساب پرداخت می شود‌. گرچه هر گروه مستقلا عملیات بیمه گری را انجام می دهد ولی محاسبات و حسابرسی عملیات بیمه گران ، تنظیم ترازنامه آخر سال ، میزان ذخایر فنی ، میزان سود حاصل و غیره زیر نظر کمیته ای که از اعضا انتخاب می شود و همچنین حسابداران متخصص لویدز انجام می گردد. هر یک از اعضای بیمه گر لویدز از سود حاصل برای روز مبادا مبلغی به صندوق کمیته به عنوان سرمایه ذخیره پرداخت می کند که چنانچه یکی از اعضا ورشکست شود از این محل بر اساس حکم محاکم قضایی انگلستان بدهی های او جبران گردد.

ادامه دارد‌...

* کارشناس بیمه

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.