| کد خبر: 237051 |

◄ پیشنهاد ساخت کریدور ریلی ساری – رشت به جای آزادراه غرب مازندران

با توجه به همجواری استان های مازندران و گیلان و موقعیت آنها در شبکه حمل و نقل کشور، یکی از گزینه های جدی قابل اجرا، کریدور ریلی ساری - رشت به عنوان رابط 2 مرکز استانی مهم در نوار ساحلی دریای خزر و ایجاد پیوستگی در شبکه ریلی شمال کشور بوده که برابری حقوق شهروندی، عدالت اجتماعی، توسعه حمل و نقل همگانی و رشد هوشمند شهری را به دنبال خواهد داشت.

تین نیوز

در عصر حاضر که باید در مسیر توسعه پایدار و حمل و نقل پاک گام های اساسی و مهمی برداشته شود، باز هم اخباری مبنی بر توسعه زیرساخت های جاده ای که قربانی می گیرند، شنیده می شود. انتظار می رفت کنسرسیومی سرمایه گذاری برای ساخت کریدور ریلی ساری – رشت ایجاد شود که ساکنان نوار ساحلی دریای خزر نیز از این شیوه حمل و نقل عمومی بهره مند شده تا برای انجام سفرهای کاری، تحصیلی، درمانی، گردشگری، بازرگانی و ... به اجبار از خودرو استفاده نکنند.

رشد جمعیت و افزایش ارتباطات و سفرها منجر به افزایش تقاضا برای توسعه زیرساخت های جابجایی گردیده است. حمل و نقل ریلی و توسعه این بخش مهم و حیاتی در استان ها و مناطق کشور تا رسیدن به ترافیک ایمن، آرام و محیط زیستی پاک، یکی از نیازهای ضروری جامعه امروزی به شمار می رود. چرا که وظیفه متولیان بخش حمل و نقل ایجاد تسهیلات برای جابجایی انسان هاست و نه خودروها.

از آنجایی که تاکید بر توسعه شهری و منطقه‌ ای مبتنی بر حمل و نقل همگانی، در اسناد توسعه ملی و منطقه‌ ای (فرابخشی و بخشی) و طرح‌ های توسعه عمران ملی، منطقه‌ای و محلی در دستورکار قرار گرفته است،  امید آن می رود، حرکت به سوی پایدارسازی توسعه‌ های سرزمینی، حرکت به سوی برابری حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی، دستیابی آسان‌تر افراد به فرصت‌های شغلی و امکانات اقتصادی، رویکرد رشد هوشمند شهری،  چیدمان هدفمند کاربری‌ ها با محوریت حمل و نقل همگانی، توسعه انسان - محور و حمل و نقل غیر موتوری و حفظ سرمایه‌ ها و منابع زیست محیطی را دنبال کند. شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل همگانی باید رویکرد اساسی کشور در برنامه ریزی شهری و منطقه‌ ای باشد. هدف کلان توسعه شهری و منطقه‌ای مبتنی بر حمل و نقل همگانی، تاکید بر ایجاد یکپارچگی میان «توسعه شهری و منطقه‌ای» با «حمل و نقل همگانی» است که منجر به ارتقای قابلیت زیست پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان می‌ شود.  

از همین نویسنده:

با توجه به همجواری استان های مازندران و گیلان و موقعیت آنها در شبکه حمل و نقل کشور، یکی از گزینه های جدی قابل اجرا، کریدور ریلی ساری - رشت  به عنوان رابط 2 مرکز استانی مهم در نوار ساحلی دریای خزر و ایجاد پیوستگی در شبکه ریلی شمال کشور بوده که برابری حقوق شهروندی، عدالت اجتماعی، توسعه حمل و نقل همگانی و رشد هوشمند شهری را به دنبال خواهد داشت. کریدوری که با توجه به مزایای سفر ریلی نسبت به سایر شیوه ها، محرومیت جمعیت زیادی از مردم 2 استان مازندران و گیلان از خطوط راه آهن و قرارگیری این 2 استان در مسیر سفرهای زیارتی، توریستی، کاری، درمانی، بازرگانی، تفریحی، آموزشی و اجتماعی با توسعه شیوه های سفر در شبکه حمل و نقل منطقه، نقش بسیار موثر و تعیین کننده ای را در مدیریت شیوه های سفر منطقه ایفا خواهد نمود.

از جمله اهداف و مزایای این کریدور می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • کاهش قابل توجه زمان سفر نسبت به سفر جاده ای
  • افزایش ایمنی حمل و نقل با کاهش ریسک مخاطرات و تصادفات جاده ای (خسارتی، جرحی و فوتی)
  • رفع محرومیت سفر ریلی منطقه مورد هدف با ایجاد دسترسی آسان به خطوط راه آهن
  • اشتغال زایی دایمی مستقیم و غیر مستقیم
  • پیشگیری از افزایش آلودگی های زیست محیطی ناشی از حمل و نقل با کاهش خودرو محوری و توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر
  • توسعه بازرگانی و مبادلات تجاری و نیز مدیریت توریسم و صنعت گردشگری منطقه ساحل دریای خزر
  • نیاز به حریم کمتر، مصرف انرژی کمتر، ظرفیت بالای جابجایی بار و مسافر، راحتی سفر
  • ایجاد پیوستگی مناسب بین خطوط شبکه ریلی نیمه شمالی کشور
  • توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در سطح شهری و فراشهری
photo_2021-11-14_10-06-30
کریدور ریلی گیلان و مازندران

 

*کارشناس و مشاور حمل و نقل و ترافیک

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.