| کد خبر: 235120 |

◄ راهکار تقویت اعتماد ملی به سرمایه گذاری در بخش مولد اقتصادی

با وجود تاکید چند باره مسئولان در دولت سابق و با وجود تصویب آیین نامه اجرایی تاسیس صندوق های سهامی عام پروژه محور و وجود ساز و کار تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور در سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین با وجود چراغ سبز مجلس شورای اسلامی برای اجرای چنین شیوه هایی، متاسفانه هنوز هیچ اقدام عملیاتی ای برای ایجاد شرکت پروژه در کشور صورت نپذیرفته است

تین نیوز

هم اکنون نبود بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری مردم در پروژه های مولد اقتصادی، یکی از مسائل و مشکلاتی است که حل آن می تواند به هدایت نقدینگی موجود در کشور کمک شایانی نماید. در شرایط حال حاضر، نه تنها غول نقدینگی به صورت لجام گسیخته ای در حال فربه تر شدن است بلکه راهکاری برای هدایت آن نیز اتخاذ نمی گردد. بنابراین یکی از مهمترین راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور، ایجاد بسترهای مناسب برای هدایت سرمایه های مردمی به پروژه هایی است که خود آنها می توانند به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور عمل نمایند. البته شرط لازم برای ایجاد چنین بسترهایی، وجود تضامین لازم برای سرمایه گذاری مردمی و حفظ و حراست از اعتماد مردم به شیوه های سرمایه گذاری نوین است.

ایجاد بستر مناسب سرمایه گذاری برای هدایت نقدینگی

ایجاد این بسترها در کنار اخذ مالیات های تنظیمی، می تواند مدل سرمایه گذاری مردمی را از بازارهای سوداگرانه‌ ای چون بازار ارز، مسکوکات، مسکن و دیگر بازارهای غیرمولد، به سرمایه گذاری در پروژه هایی معطوف کند که هم کشور به آنها نیاز دارد و هم اجرای آنها می تواند به بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و رونق تولید منجر گردد. یکی از مهمترین بسترهایی که شکل گیری آن می تواند به جذب نقدینگی با حجم بالا و هدایت آن به سمت پروژه های مولد همچون پروژه های زیرساختی نیمه تمام کمک کند، ایجاد و تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. این شیوه که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، می تواند اقلیم تامین مالی بانک محور موجود در کشور را به سمت مردمی تر شدن سوق دهد.

از همین نویسنده:

شرکت سهامی عام پروژه محور؛ راه حل مشکل پروژه های نیمه تمام عمرانی

در 2 سال گذشته و با ورود سرمایه های جدید به بازار بورس، کارشناسان هشدار می داند که سرمایه گذاری های مردمی نباید صرفا به سمت بازار ثانویه بورس هدایت شود؛ چرا که اولا دانش لازم برای ورود به چنین بازار پر ریسکی در اختیار سرمایه گذاران تازه وارد وجود ندارد و ثانیا حجم کوچک بازار منجر به ایجاد حباب قیمتی در سهام های موجود در این بازار می گردد. مع الاسف به این هشدارها اعتنایی نگردید و همین موضوع سبب شد که از مردادماه سال 1399 شاهد ریزش و سقوط شاخص کل بورس باشیم. به طوری که اعتماد مردم و سرمایه گذاران به بازار سرمایه لطمه دید.

شرکت پروژه می توانست بورس را سر پا نگه دارد

این در حالی است که اگر در همان موقعیت، بستری همچون شرکت های سهامی عام پروژه محور برای پذیرش سرمایه های مردمی در قالب بازار اولیه بورس فراهم می شد، نه تنها ایجاد حباب قیمتی را شاهد نبودیم، بلکه سرمایه گذاران به واسطه ریزش بورس آسیب نمی دیدند. شرکت های سهامی عام پروژه محور به واسطه وجود نهادهای ضامن و همچنین عرضه دارایی های واقعی پروژه ها، می توانند یکی از امن ترین شیوه های سرمایه گذاری مردمی عنوان گردند. ضمن آنکه به واسطه ایجاد چنین شرکت هایی می توانست طی 2 سال گذشته تعداد زیادی از پروژه های نیمه تمام زیرساختی به صورت گسترده تامین سرمایه شده و به تکمیل و بهره برداری نزدیک شوند.

ایجاد چنین شرکت هایی می توانست علاوه بر تقویت شیوه های تامین مالی بورس محور، مسیر جایگزینی برای سرمایه گذاری پیش روی مردم قرار دهد تا به این واسطه عملیات هدایت نقدینگی به درستی انجام پذیرد. چرا که شرکت های سرمایه گذاری پروژه محور می توانند حتی با سرمایه های خرد و سرگردان و جمع سپاری آن ها شروع به کار کرده و در فرآیندی کاملا شفاف به تامین مالی پروژه های کلان زیرساختی و توسعه ای بپردازند.

با وجود تاکید چند باره مسئولان در دولت سابق و با وجود تصویب آیین نامه اجرایی تاسیس صندوق های سهامی عام پروژه محور و وجود ساز و کار تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور در سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین با وجود چراغ سبز مجلس شورای اسلامی برای اجرای چنین شیوه هایی، متاسفانه هنوز هیچ اقدام عملیاتی ای برای ایجاد شرکت پروژه در کشور صورت نپذیرفته است که امید می رود در دولت جدید این مسئله با اهتمام و توجه ویژه ای پیگیری شود.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.