| کد خبر: 234239 |

◄ نمایندگان؛ پیگیر راه اندازی قطار پرسرعت تهران-اصفهان-شیراز

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از پیگیری موضوع راه اندازی خط ریلی پرسرعت تهران-اصفهان-شیراز از سوی مجمع نمایندگان استان فارس خبر داد.

تین نیوز

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از پیگیری موضوع راه اندازی خط ریلی پرسرعت تهران-اصفهان-شیراز از سوی مجمع نمایندگان استان فارس خبر داد.

به گزارش تین نیوز، این اظهارات مربوط به بخشی از گزارش خبرگزاری خانه ملت است که 25 مرداد در مورد  نتیجه سرکشی اعضای مجمع نمایندگان استان فارس به حوزه های انتخابیه خود، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، جعفر قادری نماینده مردم شیراز با اشاره به پیگیری برخی پروژه های کلان در جلسات  تعدادی از نمایندگان استان فارس و اصفهان و استانداران 2 استان، عنوان کرد: چند پروژه مهم مشترک در این جلسات دنبال می شود که یکی آزاد راه اصفهان-ایزدخواست است که پروژه اصفهان-شیراز را تکمیل می کند.

وی افزود: پروژه بعدی راه اندازی خط ریلی پرسرعت تهران-اصفهان-شیراز است که در حال پیگیری هستیم.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه با بیان اینکه کمربندی شمال شرق شیراز نیز اخیرا مصوب شده و در حال سرمایه گذاری است، عنوان کرد: در انتظار حضور وزیر راه هستیم تا این پروژه را کلنگ زنی کند همچنین جلساتی برای پیگیری جاده شیراز-عسلویه با 3 هزار میلیارد تومان اعتبار، پیگیری آزادراه شیراز-بوشهر و پیگیری جاده صدرا-شیراز برگزار کرده ایم.

 محمد مهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس نیز گفت: جاده شیراز-عسلویه یک مسیر ترانزیتی است که از فیروزآباد عبور می کند اما از وضعیت ایمنی مناسب برخوردار نیست لذا در این خصوص جلسات متعددی با وزیر راه و معاونان وی داشتیم و قرار است قطعه 2 و 3 پروژه فیروزآباد با حضور پیمانکار اجرا شود که البته نیاز به اعتباراتی دارد که نوبخت در جلسه ای قول آن را داده است.

این گزارش حاکی است علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیگیری ها در حوزه راه عنوان کرد: 480 کیلومتر از آزادراه شیراز-اصفهان به بهره برداری رسیده که مسیر این 2 شهر را 150 کیلومتر کاهش می دهد و 2 ساعت در زمان صرفه جویی می کند و 20 درصد آن باقی مانده است که انجام خواهد شد و امیدواریم در آینده نزدیک با اتصال به بوشهر، مسیری استراتژیک را برای منطقه ایجاد کند.

همچنین سید موسی موسوی نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی از تصویب پروژه 2 هزار و 500 میلیارد تومانی آزادراه لامرد- پارسیان، خبر داد و گفت: همچنین پیگیری، تصویب و آغاز به کار شهر جدید تابناک با گنجایش ۵۴ هزار نفر صورت گرفت.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که به پیش از این سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل به تین نیوز گفته بود: در  پروژه قطار پرسرعت تهران- اصفهان امتداد دادن آن به شیراز و بوشهر منظور نشده و آنچه به سمت شیراز اجرا شده و به سمت بوشهر در دست اجراست راه‌آهن معمولی است و هیچ تناسبی و هماهنگی با راه‌ آهن پرسرعت ندارد.

وی افزوده بود:  امتداد دادن پروژه تهران اصفهان به شیراز و بوشهر خود یک پروژه عظیم است که ابتدا باید در مورد منافع و هزینه‌های آن ارزیابی‌های لازم صورت گیرد.
همچنین سید منصور محمودی در یادداشتی در تین نیوز تاکید کرده است: راه اندازی قطارهای سریع السیر فقط در کشورهای ثروتمند توریستی موفق بوده است. در سال 2018 کشورهای فرانسه، اسپانیا و چین به ترتیب دارای رتبه های اول، دوم و چهارم جهانگردی جهان با 89.4  ، 82.7  و 69.9 میلیون نفر بازدید کننده از کشورشان بوده اند. البته رتبه بندی درآمدی متفاوت است.
وی افزوده است: قبل از دوران کرونا، سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی کشورهای چین و فرانسه از محل درآمدهای توریستی تأمین می شده است به گونه ای که به ترتیب به میزان  277 و 62 میلیارد دلار میلیارد دلار بالغ می گردیده است. روشن است که اگر کشورهای اروپایی و چین به سوی قطارهای سریع السیر روی می آورند، با هدف تأمین رفاه و جذب مالی جهانگردان پولدار است. حتی کشور ترکیه که طی یک دهه ی گذشته به سرمایه گذاری های سنگین در زمینه ی ساخت خطوط پرسرعت پرداخته، با جلب 45.7 میلیون نفر جهانگرد، رتبه ی 6 جهانی را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرده است: حال باید پرسید که قطار پرسرعت ایران برای جلب کدامین جهانگردان در حال ساخته شدن است؟ اصولاً در هدفهای اقتصادی طرح، جذب چه میزان درآمد از محل فروش بلیت به جهانگردان در نظر گرفته شده است؟
 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 8 1

    راه آهن تهران - اصفهان پروژه اي است كه بخاطر سوء مديريت سابق در باتلاق عميق گير كرده و نماينده فارس گمان كرده پروژه اي است كه بتواند ادامه آن را براي فارس درخواست كند. ياد ضرب المثل بوي كباب و داغ كردن الاغ افتادم.

  • ناشناس 4 3

    قطار پرسرعت در کشورهایی با اقتصاد قدرتمند قابل اجراست کلمه توریستی چندان دقیق نیست در مورد کشور ما اتفاقا قطار پرسرعت بسیار لازم و ضروریه چون ما تحریم هوایی هستیم و معلوم نیست تا کی می شود با این وضعیت و ناوگان خسته و پیر هوایی مان یجورایی حمل و نقل کشور را بکشیم و احتمال تحریم های قوی تری علیه بخش هوایی هم هست اما از طرفی اقتصاد ما ابدا توانایی پوشش دهی به چنین پروژه ایی را هم ندارد راه آهن پرسرعت تهران اصفهان شیراز بوشهر حداقل 1.5 میلیارد دلار هزینه می بره تنها راهی که می شود به احداث چنین پروژه ایی امیدوار بود سرمایه گذاری چینه و قراردادن چنین پروژه هایی در آن قرارداد 25 سالس ضمنا هزینه نگهداری و تعمیرات و ... چنین سیستمی هم بسیار سنگینه یک برنامه ریزی بسیار دقیق و حساب شده می خواد که حداکثر بومی سازی و انتقال دانش هم در آن قرارداد لحاظ بشه .

  • ناشناس 2 1

    كميسيون عمران مجلس بعد از چند ماه مذاكره با مقامات مسئول پروژه، دو ماه قبل با نامه از وزير خواست كه طرح راه آهن تهران - اصفهان متوقف شود و اخيرا سازمان برنامه نيز متوقف كردن اين طرح را به صرفه و صلاح دانسته .

  • حامد 0 0

    آقایان نماینده استان فارس اگر شما می توانستید راه آهن شیراز به بوشهر را می ساختید،بی خود برای کشور خرج نتراشید.زمانی که شما خواب بودید نمایندگان استان همدان برای استانشان پروژه های ریلی غیر ضرور بسیار ساختند.و شما چطور نتوانستید سازمان برنامه و بودجه را برای اختصاص پول به راه آهن شیراز به بوشهر توجیه کنید!!!