| کد خبر: 205046 |

فیل مقدس و مبارزه با فساد

شرایط فعلی اقتصادی در حقیقت رقابت بین فیل و فنجان است، وقتی بازار اینگونه باشد، کشور مستعد فساد است و هیچ عملیات اقتصادی منصفانه نیست. بر این اساس همه جور فسادی در چنین بازاری رخ می‌دهد.

تین نیوز

در حاشیه همایشی تحت عنوان آینده مناطق آزاد در اتاق بازرگانی در ۱۴بهمن خانم خبرنگاری در باره دلیل ابتر بودن جریان مبارزه با فساد از من پرسید. مطالبی را در پاسخ وی گفتم که امروز روزنامه ایران آن را انتشار داده است. دوست داشتید بخوانید:

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی درباره شکل‌گیری فساد و اینکه چرا فساد در کشور گسترده شده است، به «ایران» گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث شده فساد در کشور گسترده شود، عدم وجود نظام رقابت است، وقتی سیستم رقابتی منصفانه در کشور ایجاد نمی‌شود، فساد در آن شکل می‌گیرد. وی در پاسخ به این سؤال که سیستم رقابتی منصفانه چه تعریفی در اقتصاد دارد و منظور چه سیستمی است، افزود: واضح بگویم که با وجود نهادهای غیر دولتی که سهم قابل توجهی از اقتصاد را دارند، اساساً امکان رقابت بین هیچ تولید‌کننده و فعال اقتصادی بخش خصوصی وجود ندارد، حتی به‌صورت نظری هم امکان رقابت نیست.

ریسک‌ها از جیب مردم

آخوندی با بیان اینکه هر کاری هم انجام شود، باز امکان رقابت بین بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی وجود ندارد، گفت: مفهوم رقابت این است که شما هر ریسکی را در هر تصمیم اقتصادی می‌گیرید فردی هزینه این ریسک را بپذیرد، به‌عنوان مثال، بخش خصوصی ریسک فعالیت‌هایش را خودش قبول می‌کند، اما در نهادهای عمومی غیر دولتی چه کسی ریسک را می‌پذیرد؟ همه ریسک به جیب مردم منتقل می‌شود. وی ادامه داد: نهادهای عمومی غیردولتی تلاش می‌کنند که هزینه‌های خود را گردن دیگران بیندازند و این اتفاق به منزله فراهم‌سازی زمینه‌ی فساد است. به‌خاطر نداشتن سیستم رقابتی منصفانه اصل و زمینه پرورش فساد را فراهم می‌شود.

بازیکنان مثل هم باشند

وزیر سابق راه و شهرسازی درباره اینکه چگونه می‌توان با فسادهای شکل گرفته مبارزه کرد، تصریح کرد: اگر کسی در ایران بخواهد با فساد مبارزه کند، اولین کاری که باید انجام دهد، این است که دنبال بازار آزاد رقابتی منصفانه برود، بازار آزاد رقابتی منصفانه این است که همه بازیکنان مثل هم باشند، اینکه یک بازیکن هرکول و دیگری مورچه باشد، فایده ندارد. وی ادامه داد:

شرایط فعلی اقتصادی در حقیقت رقابت بین فیل و فنجان است، وقتی بازار اینگونه باشد، کشور مستعد فساد است و هیچ عملیات اقتصادی منصفانه نیست. بر این اساس همه جور فسادی در چنین بازاری رخ می‌دهد.

رقابت فیل و فنجان

آخوندی درباره اینکه چرا این مفهوم در هیچ دولتی جایگاه نداشته است، گفت: آقایان نمی‌خواهند این بحث را بپذیرند که کشور به سیستم رقابتی منصفانه نیاز دارد. به‌جای آنکه سراغ این امر بروند صحبت‌هایی می‌کنند که کاملاً جنبه شعاری دارد. آنها فقط دنبال کسانی می‌روند که با آن برخورد کنند. وی افزود: اگرکسی بخواهد مشکل فساد را ریشه کن کند، باید داستان رقابت فیل و فنجان را حل کند، البته این امر خیلی سخت است، چرا که خیلی‌ها در آن فیل هزاران منفعت دارند و به‌هیچ وجه حاضر نیستند آن فیل را رها کنند. برای آنها فیل مقدس است و نگهش می‌دارند.

* وزیر سابق راه و شهرسازی

عباس آخوندی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی عباس آخوندی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.