| کد خبر: 197712 |

◄ بازی سه سر باخت قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی

معافیت تاکسی‌های اینترنتی از پرداخت مالیات ارزش افزوده اشتباه سیاستی بسیار بزرگی است، به این سمت نباید رفت.

تین نیوز

«معاون شهردار تهران گفت: تاکسی‌های اینترنتی اگر بخواهند به بهانه قانون جدید قیمت‌ها را افزایش دهند با آنها برخورد می‌کنیم. علی پیرحسین‌‌لو با اشاره به این‌که در حال حاضر نگران سواستفاده از موقعیت جدید به دلیل ابلاغ شیوه‌نامه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی و افزایش نرخ کرایه آنها هستیم، گفت: تاکسی‌های اینترنتی اگر بخواهند به بهانه قانون جدید قیمت‌ها را افزایش دهند با آنها برخورد می‌کنیم» (1).

قبلاً اشاره داشتم که شیوه ورود نهاد نظارتی بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی که قرار است شهرداری و وزارت کشور باشند در خصوص نحوه دریافت کارمزد اشکال جدی دارد و شهرداری و سایر ذی‌نفعان صرفاً باید سهم‌شان را از محل مالیات ارزش افزوده دریافت کنند و گرفتن کارمزد از درآمد شرکت‌ها غیر قانونی و زمینه‌ساز شمردن جیب فعالان اقتصادی و باز شدن مدخلی برای مداخله در امور اقتصادی بخش غیردولتی است. حالا این مقام مسئول در شهرداری تهران از برخورد با شرکت‌ها در صورت افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهد.

من اگر بخواهم به مدیریت یک سازمان تحت مدیریت شهرداری تهران نمره بدهم مطمئناً تاکسیرانی تهران در طول همه این سال‌ها ضعیف‌ترین نمره را خواهد گرفت. شما هیچ نظم و قاعده و علائمی از پیشرفت در عملکرد تاکسیرانی نمی‌توانید ببینید. سال‌هاست حتی از نصب یک تاکسی متر در داخل تاکسی‌ها ناتوانند. کیفیت خدمات تاکسی‌ها که بماند در حد بسیار پایین است. بخش قابل توجهی از تاکسی‌های اصلی زرد رنگ هم که فقط دنبال مسافر دربست هستند. وضعیت معیشت و بیمه رانندگان هم که همواره مسئله‌ای حل ناشدنی مانده است.

خب حالا چطور باید بخش خصوصی که در طراحی و راه‌اندازی یک کسب و کار فناورانه با وجود همه مشکلاتی که داشته است بسیار موفق عمل کرده، بیاید اختیاراتش را بدهد دست یک سازمان ناتوان از امورات خودش. اصلاً مداخله در قیمت‌گذاری تاکسی اینترنتی چه ربطی به نهاد عمومی و حاکمیتی دارد؟

انتظار می‌رود معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تا دیر نشده جلوی این بدعت ناپسند را بگیرند. اولین اقدام مهم این است که مالیات ارزش افزوده برای تاکسی اینترنتی در لایحه تحت بررسی در مجلس لحاظ گردد و از محل سهم 9 درصدی ارزش افزوده و سایر منابع در اختیار توسعه سریع حمل و نقل عمومی را سرلوحه کار خود قرار دهند. معافیت تاکسی‌های اینترنتی از پرداخت مالیات ارزش افزوده اشتباه سیاستی بسیار بزرگی است، به این سمت نباید رفت.

ورود به حوزه قیمت‌گذاری بازی سه سر باخت برای مردم، کسب و کارها و شهرداری خواهد بود. باید از تجربیات ناموفق در قیمت‌گذاری مداخله‌گرایانه و انجمادی دولت در سایر حوزه‌ها درس گرفت. راه‌آهن مسافری بین‌شهری یک نمونه ناکارآمد از مداخله دولت در قیمت‌گذاری است. شهرداری بهتر از دولت نخواهد بود.

* این یادداشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

مجید بابایی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.