| کد خبر: 130543 |

◄ ضرب‌المثل استعماری ضد پیشرفت و اشتغال

تین نیوز
وبلاگ عباس قربانعلی بیک-یکی از مهمترین اهداف استعمار دور کردن موضوعات اصلی و اهم از محدوده تمرکز افکار و اندیشه مردم کشورها و تشویق آنها به توجه و تمرکز بر موضوعات فرعی و غیر مهم و حتی مهم در مقابل اهم است که با این کار سه هدف حاصل می‌شود، اول اینکه منابع مالی که مانند خون در اقتصاد کشور محسوب می‌شود از دست کشورها خارج می‌شود دوم اینکه این منابع با ترفندهای ماهرانه به کشورهای استعمارگر سرازیر می‌شود و سوم اینکه ناامیدی، رخوت و ترس در اندیشمندان، مدیران و مردم آن کشور ریشه می‌زند.
یکی از نمونه‌های قابل توجه در این زمینه حکایت جاسوس انگلیسی​ مامور در ایران است که در اوایل اکتشاف نفت در ایران کار خود را آغاز کرد و بعد از سالها حضور و مطالعه در ایران برای شناسایی فرهنگ و باورهای مردم، سعی فراوان در انحراف افکار مردم از این ثروت بزرگ خدادادی نمود.
جیکاک مامور سازمان جاسوسی انگلیس ،MI6، در دوره جنگ جهانی دوم و بعد از آن در ایران بود و با حضور طولانی در مناطق جنوبی کشور و جلب اعتماد مردم بومی به سید جیکاک معروف شده بود می‌گفت مردمی که محبت علی ،ع، را در دل دارند با نفت چکار دارند.
شاید در این ایام جاسوسانی مانند همفر و جیکاک در میان مردم با ارتباط و هدایت مستقیم افکار کمتر یافت شوند ولی با شناخت خوبی که از فرهنگ و افکار و حساسیت‌های مردم و اقشار مختلف بدست آورده‌اند و با اشراف بر فضای مجازی و رسانه‌های جهانی آنرا تعمیق می‌نمایند بدنبال منافذی برای اثرگذاری بهتر،  عمیق‌تر و ارزانتر بر تصمیمات مسئولین و مردم هستند.
یکی از این منافذ ضرب‌المثل‌ها هستند که با نفوذ در جان و باور مردم می‌تواند ابزاری نرم برای استعمارگران باشد.
ضرب‌المثل انگلیسی ما نمی‌خواهیم چرخ را دوباره اختراع کنیم هر چند در نگاه اول منطقی و موجه بنظر می‌رسد ولی در باطن آن حیله ظریفی نهفته که به تدریج به اینجا می‌انجامد که اگر محصولی را در سطح وسیعی خریداری کردید در مورد آن سوالی مطرح نکنید و به مخترع و سازنده آن اعتماد مطلق کنید و آن محصول را مشابه فرهنگ مردم کشور سازنده استفاده کنند.
در حالی که قرآن کریم نه فقط دانشمندان بلکه افراد عادی را هم مکررا به تفکر در مظاهرخلقت از جمله خورشید و ماه، آسمان، ستارگان و حیواناتی چون شتر دعوت می‌نماید، نگاه فوق افراد جامعه را به تقلید کورکورانه از سازندگان خارجی دعوت می‌کند.
تاثیر این تفکر را در تولید چند ده ساله پیکان، پراید و ... در بخش خودروسازی می‌توان دید و اینکه کیفیت سالهای نهایی این محصولات از کیفیت اولیه آنها غالبا پایین‌تر است.
پاسخ این ضرب‌المثل برای سوالاتی مانند نوع، قطر،  عرض، جنس و ...چرخ برای کاربردهای خاص اینستکه بدون تفکر و بررسی و تحقیق از ما تقلید کنید.
از دیگر آثار این ضرب‌المثل اینکه توان علمی و فکری دانشگاهیان را بجای استفاده در حل مشکلات کشور غالبا به سمت ناشناخته‌های جهانی با نفع مستقیم کشورهای استعمارگر سوق میدهد و ایشان را از بخشهای اجرایی و حل مسائل ظاهراً ساده ولی چندبعدی دور می‌نماید در حالی که بیشترین سهم اشتغال و اقتصاد کشور در این بخش‌ها است.
برای نمونه می‌توان به حادثه اخیر معدن زغالسنگ استان گلستان در ۱۳ اردیبهشت اشاره نمود که با ریشه‌یابی آن می‌توان به وجود ریشه‌های تفکر پیکان سازی و تکرار روشهای قدیمی پی‌برد چرا که روشهای جدید پرهزینه است و متاسفانه اغلب ما هم باور و حوصله بررسی و پژوهش برای یافتن روشهای متناسب و اقتصادی با شرایط معادن ایران را نداریم.
به عنوان نمونه دیگر می‌توان به استفاده از استاندارد ۴۰ ساله طراحی خطوط راه‌آهن که در سال ۱۳۵۴ توسط مشاور دانمارکی تدوین گردید اشاره نمود در حالی که این استاندارد با وجود مترقی بودن در زمان نگارش اکنون فاصله زیادی با نیاز و ظرفیت روز فناوری ایران و جهان دارد و همین امر سبب اتلاف منابع از یک سو و بی اعتمادی مردم از سوی دیگر میگردد چراکه رویکرد آن‌زمان برای جلب بار و مسافر امروز مناسب نیست و همین امر منتج به کاهش شدید سهم ریلی در هر دو بخش بار و مسافر طی سه دهه گذشته شده است.
برای کاهش آسیب‌پذیری کشور از این خطرات، سیاستهای استعماری​ در تمام نقاط دنیا باید مانند بیماری‌های مسری مستمرا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پادزهر و واکسن مناسب آن کشف و استفاده شود.
 برای حل اینگونه مسائل و انتخاب و سفارش تجهیزات مناسب و نگهداری و بهره‌برداری بهینه از آنها باید به تقویت بخش‌های تحقیقاتی و فکری سازمانها و تمرکز بر تحقیقات توسعه ای که همراستا با اقتصاد مقاومتی است همت گمارده شود. 
تحقیقات توسعه ای و تفاوت آن با تحقیقات پایه و کاربردی مستندا با نمونه‌های واقعی در صنعت و خدمات در کتاب نقشه راه بلوغ، مراتب و منازل کمال، نگارش سال ۸۶ توصیف شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.