| کد خبر: 175459 |

◄ کاهش تاخیرات پروازی با راه‌اندازی باند بتنی 29 راست فرودگاه مهرآباد

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد قدیمی‎ترین و پرترافیک‎ترین فرودگاه ایران است.

تین نیوز

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد قدیمی‎ترین و پرترافیک‎ترین فرودگاه ایران است. اینجا همان‌جایی است که می‎توان گفت تقریبا کمتر از سه دقیقه یک پرواز انجام می‎شود یکی برای فرود و دیگری برای اوج گرفتن، تجهیز زیرساخت‎های فرودگاهی برای برقراری پروازهای ایمن و استاندارد، حرکت در مسیر توسعه و استانداردسازی فرودگاهی است. لذا کاهش ریسک و افزایش ایمنی پروازها و رفع موانع پروازی با بهسازی و نوسازی باند 29 راست شکل گرفت.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی فرودگاه مهرآباد، این فرودگاه دارای دو باند پروازی حدود چهار کیلومتر است؛ باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد چهار هزار و 30 متر و باند 29 راست نیز با همان متراژ است.

فرسودگی هر دو باند فرودگاه مهرآباد و از هم گسستگی زیرساخت‎های قدیمی زیر بار ترافیک بیش‌ازحد فرودگاه مهرآباد، امر مرمت را در این خصوص بی‌اثر کرده بود و ضمن افزایش ریسک و کاهش ایمنی باعث شده بود به‌کرات به دلیل عملیات لکه‎گیری و مرمت، باند بسته شود.

این مسئله متولیان امر را واداشت تا اقدام اساسی برای آن انجام دهند. ازاین‌رو شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به برگزاری مناقصه نوسازی و بتنی کردن باندها کرد.

با انجام مناقصات بهسازی و روسازی، این پروژه با اجرای عملیات بهسازی و روسازی باند 29 راست و تاکسی وی‌های ارتباطی، اجرای زه‌کش‌های سطحی و زیرسطحی، اصلاح استریپ‌ها و اجرای عملیات سیویل ورک سیستم روشنایی در فرودگاه مهرآباد در نیمه دوم سال 94 کلید خورد و در پایان سال 96 آماده بهره‎برداری شد.

از همان ابتدا، اداره‌کل عمران و توسعه فرودگاه‎های کشور به‌منظور نظارت و مشاوره این پروژه از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی دعوت به همکاری کرد و همچنین در قرارداد میان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، پیمانکار مربوطه و همچنین مهندسان مشاور ایمن راه، پیمانکار موظف به استفاده از مشاوره خارجی بنا به حساسیت کار شد و به‌این‌ترتیب در حین اجرای پروژه از مشاور خارجی بهره گرفته شد.

اما قبل از ورود به اجرای پروژه مرمت و بهسازی باند 29 راست باید تنها باند قابل‌استفاده و عملیاتی فرودگاه یعنی باند 29 چپ به‌گونه‌ای مرمت می‎شد که حداقل سه سال پاسخگوی حجم پرترافیک پروازهای مهرآباد باشد. برای همین طی مدت 40 روز قبل از شروع عملیات بهسازی باند 29 راست، باند 29 چپ به عرض 30 متر و طول 4000 متر و روکش آسفالت شد.

بعد از اتمام باند بتنی، آماده‎سازی زیرساخت‎های این پروژه فعالیتی مضاعف برای عملیاتی بزرگ را می‎طلبید لذا برای نصب و راه‎اندازی روشنایی باند تعداد 10 گروه کاری از کارکنان اداره کل تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی و کارشناسان فنی و مهندسی فرودگاه مهرآباد به‌صورت شبانه‌روزی در مدت 15 روز زیرساخت‎های فنی و مهندسی باند بتنی از قبیل کاترزنی، کرگیری، کانکشن باند و کابل‎های ثانویه و اولیه، بتن‎ریزی چراغ‎ها، سیلندر گذاری و نصب چراغ‌ انجام شد.

همچنین به‌منظور انجام روشنایی دو طرف باند به طول 8400 متر و نیز تاکسی وی‌های مربوطه سیویل ورک به میزان بیش از 100 کیلومتر کابل‎کشی شد.

هم‌زمان با اجرای عملیات عمرانی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد، چهار پروژه مهم شامل اجرای روشنایی باند، نصب چراغ‎های اپروچ و تقرب، احداث ساختمان پست برق 29 و رفع موانع پروازی انجام شد که با توجه به تعداد روزانه نزدیک به 400 نشست‌وبرخاست در این فرودگاه هم‌زمانی عملیات اجرایی نوسازی این باند با حساسیت بالایی انجام شد.

بعد از پایان عملیات عمرانی باند 29 راست با توجه به حجم نشست‌وبرخاست در باند 29 چپ تصمیم به بهسازی و ترمیم دوباره این باند گرفته شد و طی مدت شش روز از 4 تا 10 تیرماه 97 این عملیات شامل روکش و ترمیم آسفالت باند 29 چپ به متراژ حدود 2200 مترمربع و همچنین درزگیری از ابتدای باند تا تاکسی وی B5 به متراژ 2700 مترمربع و آسفالت‎ریزی به متراژ 1000 تن به میانگین عمق تراش 12 سانتی‎متری در شبانه‎روزی به‌صورت سه شیفت با به‌کارگیری 50 نفر و استفاده از ابزار و ماشین‌آلات نیز انجام شد.

بهره‎برداری از باند بتنی راست مهرآباد؛ افزایش ظرفیت و کاهش تاخیرات پروازی

این باند با مشخصات فنی رویه بتنی به طول تقریبی 4000 متر، عرض 45 متر و عمق 38 سانتی‎متر با مقاومت زیرسازی (PCN: 72 R/A/W/U) دارای دو شولدر در طرفین به عرض هشت متر و عمق 23 سانتیمتر در طول باند، دارای 15 تاکسی وی در طرفین باند با رویه بتنی به عمق 38 سانتی‌متر با مقاومت مشابه مقاومت زیرسازی باند و همچنین کانال‎های زه‎کش در طرفین باند به‌منظور جذب و هدایت روان آب‎ها و آب‎های سطحی از باند به داخل ایجاد شد.

دو بانده شدن فرودگاه مهرآباد و جداسازی پروازهای ورودی و خروجی از یک باند به دو باند؛ 29 چپ برای پروازهای ورودی و باند 29 راست برای پروازی‎های خروجی، این امکان را برای کنترلر به وجود می‎آورد تا فاصله بین دو پرواز ورودی را در حد استاندارد کاهش یابد که این امر باعث می‎شود تا ترافیک پروازی هم در مسیر خزش برای برخاستن و هم در فاینال برای نشستن روی باند به حداقل برسد که نتیجه‎اش کاهش تأخیر پروازها و درنهایت باعث رضایتمندی مسافران خواهد شد.

نصب تجهیزات مدرن برای بهره‎برداری از باند 29 راست

نصب سامانه روشنایی تقرب دقیق (CAT 1)

این سامانه از سامانه‌های کمک ناوبری بصری در هوانوردی است که به خلبان این امکان را می‎دهد تا در مرحله پایانی تقرب و قبل از فرود، امتداد خط مرکزی را مشاهده کند.

همچنین با توجه به وجود خطوط عمود بر خط مرکزی که از چراغ‎های ویژه در فواصل مشخص از خط آستانه تشکیل‌شده است در عمل خلبان می‎تواند دید بهتری از باند و سرعت عملیات تقرب داشته باشد و از فاصله دور آن را به‌صورت یک پیکانی مشاهده کند که نوک آن به سمت مرکز باند است.

نصب سامانه کمک ناوبری بصری (روشنایی باند)

با نصب این چراغ‎ها که مجهز به فناوری LED است با تأمین شدت و الگوی روشنایی استاندارد، مصرف انرژی دست‎کم 60% کاهش‌یافته است.

ضمنا ازآنجاکه باند 29 راست کاربری دوگانه دارد و به‌صورت تاکسی وی هم مورداستفاده قرار می‎گیرد، هر یک از این چراغ‎های مجهز به یک لامپ آبی همه جهت است که به‌صورت یک‌درمیان قرار دارند و این امکان را فراهم می‎کنند که دو مدار باند و دو مدار تاکسی وی به‌صورت مستقل روشن شود.

نصب چراغ‎های تاکسی وی و علائم (Sign)

به‌منظور هدایت هواپیما بعد از نشستن روی باند در شب و در شرایط دید کم به مناطق مشخص‌شده و نقطه ایستایی هواپیما، با نصب این چراغ‎ها (نصب روشنایی 17 تاکسی وی) و علائم راهنما برای خلبان این شرایط را فراهم می‎کند که مسیر خروج از باند را به‌راحتی رویت و از آن خارج شود.

رفع موانع پروازی از باند 29 راست

با توجه به اینکه در اطراف این باند موانع پروازی متعددی وجود داشت که باعث محدودیت پرواز در آن می‎شد رایزنی‎ها و اقداماتی زیادی انجام شد و تعداد زیادی از آن‌ها برچیده شده است و حریم به مقدار زیادی آزادسازی شده است.

مارکینگ‌های دستوری و اطلاعاتی (Surface Markings)

یکی از الزامات در جهت بهره‎برداری از باند 29 راست، اجرای مار کینگ‌های دستوری و اطلاعاتی در دهانه‎های ورود به باند باهدف جلوگیری و به حداقل رساندن خطای تعرض به باند (Runwa Incursion) توسط پروازها و خودروها و درنهایت جلوگیری از سوانح بر روی باند، دسترسی راحت‎تر، سریع‎تر و ایمن پروازها بعد از تخلیه باند به سمت محل پارک و بالعکس، هدایت آسان‌تر پروازها از باند به تاکسی وی‌ها و اپرون‎ها و درنهایت به استندها و بالعکس به‌منظور تخلیه سریع تاکسی وی آلفا و تغییر در نحوه ورود و خروج هواپیما به محل پارک آن در بعضی از اپرون‎ها باهدف آزادسازی سریع‎تر تاکسی وی آلفا است. این پروژه نیز با موفقیت انجام شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.