| کد خبر: 175411 |

◄ برج مراقبت مهرآباد؛ آماده بهره‎گیری از باند بتنی 29 راست

رئیس مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد از آمادگی برج مراقبت این فرودگاه برای هدایت پروازهای فرودگاه مهرآباد بر روی باند بتنی 29 راست خبر داد.

تین نیوز

 رئیس مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد، گفت: آسفالت باندهای فرودگاه مهرآباد قدمتی نزدیک به 50 سال دارد. در سال‎های گذشته که موضوع انتقال این فرودگاه مطرح بود دیگر برای ترمیم اساسی باندهای آن تلاشی انجام نمی‎شد تا این‌که در سال‎های اخیر موضوع انتقال این فرودگاه منتفی شد و ترمیم و بازسازی بخش‎های مختلف آن به‌ویژه باندها که در اولویت قرار داشتند موردتوجه قرار گرفت.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، امیرسلیمانی با اشاره به این‌که این فرودگاه دارای دو باند است، گفت: با توجه به این‌که در این منطقه آب‎های زیرسطحی وجود دارد و زهکشی مناسبی هم انجام‌نشده است و آب، پلیمرهای زیر آسفالت را حل می‎کند به‌مرور سطح آن پایین می‎رود و براثر فشار و ضربه‎های هواپیما نیز چاله‎هایی در آن به وجود می‎آمد که باید ترمیم موقت شود و هرچند سال یک‌بار هم باید روکش آن‌ها به‌طور کامل آسفالت‎ریزی می‎شد که هزینه‌های بالایی به دنبال دارد.

سلیمانی ادامه داد: با ماندگاری فرودگاه مهرآباد در مکان خود، مدیران شرکت تصمیم گرفتند تا آن را از نابسامانی خارج کنند و با کمک مشاوران خارجی و داخلی تصمیم بر این شد که باند اصلی یعنی باند 29 چپ فعال بماند و باند 29 راست توسط یک شرکت داخلی به‌صورت تمام بتنی نوسازی کامل شود که این کار از سال 94 آغاز شد و در این مدت کارکنان فرودگاه به‌ویژه برج مراقبت پرواز و ایمنی و آتش‌نشانی بسیار درگیر کار بودند و در عین آمادگی کامل و عملیاتی بودن شرایط را برای اجرای پروژه تسهیل می‎کردند.

رئیس مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد گفت: بعد از اتمام کار ساخت باند 29 راست اولین بار این باند در نوروز 96 به مدت یک ماه در اختیار برج قرار گرفت که در میان خلبانان شرکت‌های مختلف هواپیمایی کشور، بازخورد بسیار خوبی داشت و از آن ابراز رضایت کردند.

وی افزود: ازنظر ATC نگهداری باند آسفالت به‌مراتب دشوارتر از باند بتنی است ضمن این‌که در باندهایی که درگذشته کشورهای خارجی ازجمله آمریکایی‎ها در ایران ساختند بدون استثنا 500 پای اول آن بتن است یعنی آنجایی که هواپیما موقع نشستن ضربه می‎زند بتنی است و بقیه آسفالت‌ریزی شده هستند.

وی ادامه داد: به نظر من و با توجه به نظر خلبانان این پروژه کار خوب و موفقی است و اعتقاددارم پس از بهره‌برداری رسمی نیز به‌خوبی دوام خواهد آورد زیرا در زمان اجرای پروژه در مورد تست بتن و استحکام آن آزمایش‎های زیادی انجام می‎شد و تا زمانی که تایید نمی‎شد کار ادامه پیدا نمی‎کرد.

وی در مورد این‌که باوجود بازسازی باند 29 راست چرا هنوز اعتقاد دارد که باند 29 چپ باند اصلی است گفت: باند اصلی 29 چپ است زیرا عرض بیش‌تری دارد و تجهیزات پیشرفته کمک ناوبری مانند ILS بر روی آن نصب‌شده است و فاصله مناسبی با پارکینگ هواپیماها دارد و معارض خاصی ندارد و همه انواع هواپیماها می‌توانند بر روی آن نشست‌وبرخاست کنند؛ اما باند 29 راست یکسری معارض و مسائل دارد که باید رفع شود تا با ظرفیت کامل برای پروازها مورداستفاده قرار گیرد و خدا را شکر تا به امروز نیز با پیگیری‌های فراوان، تعداد زیادی از معارض‌های این باند حذف یا کاهش ارتفاع یافته است.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به معارض‌های این باند طبق دستورالعمل‌های موجود، محدودیت‌هایی برای آن لحاظ شده است. ازجمله این‌که هواپیماهای پهن‌پیکر مانند بوئینگ 747 نمی‎توانند از آن استفاده کنند. البته نزدیک به 95 درصد پروازهای فرودگاه مهرآباد متعلق به هواپیماهای CATC نظیر بوئینگ 737 و MD با ابعادی متوسط هستند و این باند می‎تواند آن‌ها را پوشش دهد.

وی گفت: نزدیک به 10 سال است که باند 29 راست قابل‌استفاده نبود و مهرآباد با داشتن یک باند نزدیک به 500 پرواز روزانه را بدون تاخیر و مشکل هدایت و میزبانی می‎کرد که این کار بسیار بزرگی است و اکنون کنترلرهای ما تجربه بالایی برای کار بر روی یک باند پیداکرده‌اند.

این در حالی است در بعضی فرودگاه‎ها باند ورودی و خروجی جدا هستند و حتی کنترلرهای آن‌ها هم جدا هستند. در مهرآباد هم با بهره‎برداری مجدد از باند 29 راست می‎توان چنین کرد البته با توجه به کمبود نیرو و میزان ترافیک نیازی به جداسازی کنترلرها نیست.

این کنترلر باسابقه با ابراز امیدواری از حذف دیگر معارض‌های باند 29 راست، ادامه داد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط ادارات‌کل مهرآباد، ترافیک هوایی و نظارت سازمان هواپیمایی کشوری با آمدن باند 29 راست این باند در مرحله اول به هواپیماهای متوسط خروجی اختصاص می‎یابد و مقررشده است پس از ساخت باند 29 راست به سراغ نوسازی باند 29 چپ برویم. بر این اساس هرچه زودتر باید باند 29 راست به‌طور کامل عملیاتی شود، تجهیزات لازم روی آن نصب شود و معارض‎ها نیز برداشته شود تا بتوان برای بازسازی باند 29 چپ اقدام کرد.

سلیمانی ضمن بیان آمادگی کامل کارکنان سخت‌کوش برج مراقبت پرواز این فرودگاه برای هدایت پروازها بر روی این باند گفت: البته با آمدن دو باند به زیر بار در ابتدای کار، پیچیدگی‌های کاری کارکنان مهرآباد در برج مراقبت پرواز و دیگر بخش‎ها ازجمله ایمنی و آتش‌نشانی دشوارتر خواهد شد زیرا مدت‌هاست خلبانان و همکاران برج مراقبت پرواز به استفاده از یک باند در مهرآباد عادت کرده‎اند و اکنون باید خود را با این شرایط تطبیق دهند و شرایط پیش‌رو حساس و مهم خواهد بود که این مهم در اسناد ایکائو با عنوان «مدیریت تغییر» موردتوجه است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توسعه این تجربه موفق باند بتنی مهرآباد به دیگر باندهای فرودگاه‌های پرترافیک کشور، مهندسی ارزش حاصل از آن بهره‌وری سطوح پروازی کشور را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.