| کد خبر: 162417 |

حفظ جان در آسمان

قدرت جاذبه کم می‌شود چون هواپیما به سرعت درحال کم کردن ارتفاع است. کمربند ایمنی دور کمرتان سفت می‌شود. ماسک‌های اکسیژن بلافاصله بالای سرتان آویزان می‌شود. ناگهان نخستین سوالی که به ذهن شما می‌رسد این است که «باید چکار کنم»؟ بله. شما به آموزش‌های قبل از پرواز هیچ توجهی نکردید. مردم جیغ می‌کشند، دعا می‌کنند، یکدیگر را محکم بغل می‌کنند درحالی‌که هواپیما به سرعت درحال سقوط است و شما فکر می‌کنید که آخرین لحظات زندگی‌تان است.

تین نیوز

قدرت جاذبه کم می‌شود چون هواپیما به سرعت درحال کم کردن ارتفاع است. کمربند ایمنی دور کمرتان سفت می‌شود. ماسک‌های اکسیژن بلافاصله بالای سرتان آویزان می‌شود. ناگهان نخستین سوالی که به ذهن شما می‌رسد این است که «باید چکار کنم»؟ بله. شما به آموزش‌های قبل از پرواز هیچ توجهی نکردید. مردم جیغ می‌کشند، دعا می‌کنند، یکدیگر را محکم بغل می‌کنند درحالی‌که هواپیما به سرعت درحال سقوط است و شما فکر می‌کنید که آخرین لحظات زندگی‌تان است.

به گزارش شهروند، خبر خوب این است که سقوط هواپیما لزوما به معنای مردن شما نیست. درواقع براساس آمار ارایه شده توسط بی‌بی‌سی، از تعداد ٥٦٨ هواپیمایی که در آمریکا بین سال‌های ١٩٨٠ تا ٢٠٠٠ دچار سانحه شدند، بیش از ٩٠‌درصد مسافران جان سالم به‌در بردند.

به هنگام وقوع یک سانحه هوایی کارهایی هست که اگر انجام دهید شانس زنده ماندنتان بیشتر می‌شود. نخست این‌که باید خونسرد باشید. البته خونسرد بودن در میانه ترس و بیم کار چندان آسانی نیست. اما این کلید زنده ماندن شما است. لباسی که پوشیده‌اید، چمدانی که با خود دارید و مکانی که چمدان خود را در آن گذاشته‌اید نیز ممکن است در میزان حفظ سلامتی‌تان اثرگذار باشد. برخی از تحقیقات نیز نشان داده است که مکان نشستن شما در هواپیما نیز بر شانس زنده ماندنتان اثرگذار است.

** راهکارهای ایمنی در هواپیما

یکی از سوالاتی که از متخصصان زیاد پرسیده می‌شود این است که آیا شماره صندلی و محل قرار گرفتن صندلی در حفظ سلامتی به هنگام سانحه اثرگذار است. جواب تخصصی به این سوال منفی است. چراکه متخصصان بر این باورند که هیچ سانحه هوایی شبیه به دیگری نیست، بنابراین نمی‌توان در این خصوص قانونی کلی ارایه داد. مجله Popular Magazine طی تحقیقات مفصلی به این نتیجه رسیده است که صندلی‌های قسمت عقبی هواپیما امن‌ترین صندلی‌ها هستند. آنها اطلاعات موجود درباره سقوط هواپیماهای مسافربری آمریکا در ٣٦‌سال گذشته را مورد بررسی و کنکاش قرار داده‌اند و دریافته‌اند مسافرانی که در صندلی‌های عقبی هواپیما نشسته بوده‌اند در مقایسه با مسافرانی که بر روی صندلی‌های جلویی هواپیما نشسته بوده‌اند، ٤٠‌درصد بیش از دیگر مسافران شانس زنده ماندن داشته‌اند. اما اداره فدرال هوانوردی آمریکا معتقد است که هیچ صندلی در هواپیما وجود ندارد که از دیگری امن‌تر باشد.

این اداره همچنین در گزارشی که در‌ سال ٢٠٠٥ منتشر شده اعلام کرده است که هیچ شواهدی مبنی بر این‌که صندلی از صندلی دیگر امن‌تر باشد وجود ندارد. درعین‌حال آمارها نشان می‌دهد که قسمت عقب هواپیما به مراتب امن‌تر است. مجله تایم از اداره فدرال هوانوردی آمریکا آمارهای جالبی را استخراج کرده است. به‌رغم این‌که این اداره خود اعلام کرده است که مکان نشستن در هواپیما تأثیری در امنیت فرد ندارد اما مجله تایم براساس این آمار اعلام کرده شانس زنده ماندن افرادی که در یک سوم عقبی هواپیما نشسته‌اند در مقایسه با کسانی که در یک سوم جلویی نشسته‌اند ١٠‌درصد بیشتر است.

به هنگام سانحه هوایی، کارهایی است که اگر انجام دهید شانس زنده ماندنتان بیشتر خواهد شد. در ذیل ٥ راهکار ارایه شده است که قبل از سوار شدن به هواپیما حتما آنها را به یاد بسپارید:

١- وقتی که سوار هواپیما شدید، حواستان به دو در خروج اضطراری باشد. مکانشان را به یاد بسپارید و تعداد ردیف صندلی‌هایی که باید طی کنید تا به درها برسید را بشمارید. به هنگام خاموش شدن چراغ‌های کابین و بودن دو در کابین، می‌توانید با لمس ردیف صندلی‌ها و شمردن ردیف‌ها به راحتی به درهای خروج اضطراری برسید.

٢- برای ضربه شدید آماده باشید. توصیه می‌شود که بازوهایتان را باز کنید. دستانتان را به صورت صلیب بر روی صندلی که در مقابل شما است قرار دهید و سپس سرتان را بر پشت دستانتان فشار دهید. پاهایتان را تا آن‌جا که می‌توانید در زیر محکم نگه دارید. اگر صندلی دیگری در مقابلتان نیست خم شوید و دستانتان را روی سرتان بگیرید.

٣- در هواپیما همیشه شلوار بپوشید. از پوشیدن شلوارک و کفش‌های تابستانی که جلوی باز دارند اجتناب کنید. این نوع لباس پوشیدن باعث می‌شود که اعضای بدنتان از خراش خرده شیشه، تکه‌های آهن و دیگر چیزها در امان بماند.

٤- اگر همراه با خانواده خود هستید با فرزندانتان صحبت کنید و به آنها بگویید که در مواقع اضطراری چه باید بکنند. کمک کردن به هر یک از فرزندانتان را بین خود وهمسرتان تقسیم کنید تا هر کسی بداند دقیقا چه باید بکند. شما نمی‌توانید به تنهایی مسئولیت همه فرزندانتان را برعهده بگیرید.

٥- به آموزش‌هایی که قبل از پرواز از طریق خدمه هواپیما به شما ارایه می‌شود به دقت توجه کنید.

ممکن است ندانید اما هواپیماها با هم فرق دارند، بنابراین در هر پرواز به آموزش‌ها خوب گوش کنید. وقتی که ماسک اکسیژن بالای سرتان آویزان شد اول خودتان آن را روی دهانتان بگذارید قبل از این‌که به دیگری کمک کنید. اگر این کار را نکنید ممکن است وقت نکنید خودتان از آن استفاده کنید. کمبود اکسیژن بلافاصله شما را بیهوش خواهد کرد. اگر بیهوش شوید چطور می‌خواهید به اعضای خانواده کمک کنید.

** اشتباهات معمول در هنگام اضطرار

خیلی از افرادی که در سانحه هوایی جانشان را از دست داده‌اند، اگر از انجام چند کار اشتباه اجتناب می‌کردند، ممکن بود زنده می‌ماندند. بزرگترین دشمن شما در جریان یک سانحه هوایی، ترس است. خیلی مهم است که حواستان سر جایش باشد تا بدانید چه باید بکنید. ترسیدن تمرکز شما را به هم می‌ریزد و موجب می‌شود نتوانید آنگونه که باید عمل کنید. ترس دلیل اصلی ناتوانی مسافران در انجام ساده‌ترین کارها نظیر بازکردن کمربند‌های ایمنی است. همه شما در خودروهایتان کمربندی ایمنی داشته‌اید و می‌دانید که این کمربندها با فشار یک دکمه باز می‌شوند، اما کمربند ایمنی هواپیما چنین دکمه‌ای ندارد و برای بازکردن آن باید آن را بکشید. دیده شده است که خیلی از قربانیان سانحه هوایی موفق به بازکردن کمربند ایمنی‌شان در زمان معین نشده‌اند و روی صندلی گرفتار مانده و جانشان را از دست داده‌اند. در ذیل راهکارهای دیگری ذکر شده که حتما آنها را به خاطر بسپارید:

١- به هنگام بروز آتش‌سوزی در هواپیما، تا آن‌جا که می‌توانید سرتان و همه بدنتان را پایین نگه دارید و به محض این‌که توانستید از هواپیما خارج شوید. دودی که در کابین منتشر می‌شود، بشدت سمی است و این امکان وجود دارد که این دود قبل از این‌که آتش به شما برسد، جان شما را تهدید به مرگ کند.

٢- معمولا ایرلاین‌ها، ٩٠ ثانیه نخست پس از سقوط هواپیما را زمان طلایی برای نجات از مهلکه می‌دانند. اگر می‌توانید خونسردی خود را حفظ کرده و در مدت این ٩٠ ثانیه خود را حرکت دهید، احتمال زنده ماندنتان بسیار زیاد است. هرچه زودتر سعی کنید از هواپیما خارج شوید.

٣- اگر توانستید از هواپیما خارج شوید، هرچقدر که می‌توانید، با سرعت از هواپیما دور شوید. اگر جایی را یافتید، به سرعت پشت آن پنهان شوید. احتمال انفجار مهیب در چنین شرایطی بسیار زیاد است.

٤- در هواپیما معمولا غذا و نوشیدنی سرو می‌شود. سعی کنید از نوشیدن الکل اجتناب کنید. نوشیدن الکل سرعت واکنش شما را به هنگام وقوع حادثه کم می‌کند. اگر الکل نوشیده باشید، شما نمی‌توانید به سرعت تصمیم بگیرید.

٥- به هنگام شرایط اضطراری فکر برداشتن چمدان‌تان را از سر بیرون کنید. جان شما ارزشمندتر از یک چمدان است. خطر نکنید!

٦- تا زمانی که از کابین هواپیما بیرون نرفته‌اید، جلیقه نجات خود را باد نکنید. بادکردن جلیقه نجات در داخل کابین باعث می‌شود که حرکت شما محدود شود.

٧- قانون بیشتر از ٣ دقیقه و کمتر از ٨ دقیقه را رعایت کنید. واقعیت این است که بیشتر سوانح هوایی به هنگام برخاستن و نشستن هواپیما رخ می‌دهد. گفته می‌شود که تا ٣دقیقه بعد از برخاستن هواپیما حواستان را جمع کنید و تا ٨دقیقه قبل از نشستن هوایپما کاملا مراقب باشید. معنایش این است که در این دقیقه نه بخوابید، نه هدفون در گوش بگذارید. کفش‌هایتان را درنیاورید، چرت نزنید. کاملا به هوش باشید و آماده اجرای موارد اضطراری باشید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.