| کد خبر: 257533 |

تغییرات اقلیمی در برنامه توسعه هفتم جایگاهی ندارد

◄ روند مدیریتی سازمان هواشناسی کشور به قهقرا می رود؟

برخی کارشناسان هواشناسی با اشاره به این جمله عضو هیئت مدیره انجمن آب ایران که گفته است «تغییرات اقلیمی در برنامه توسعه هفتم جایگاهی ندارد!» تاکید کردند: عملکرد منفعلانه مدیریتی و مشاوره های غیر حرفه ای موجب شده که روند مدیریتی سازمان هواشناسی کشور به قهقرا برود.

تین نیوز

برخی کارشناسان هواشناسی با اشاره به این جمله عضو هیئت مدیره انجمن آب ایران که گفته است «تغییرات اقلیمی در برنامه توسعه هفتم جایگاهی ندارد!» تاکید کردند: عملکرد منفعلانه مدیریتی و مشاوره های غیرحرفه ای موجب شده که روند مدیریتی سازمان هواشناسی کشور به قهقرا برود.

به گزارش تین نیوز، کارشناسان هواشناسی با اشاره به انتقاد موسوی خوانساری عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار کشور از نبود آمار شفاف و مشخص در رابطه با میزان مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان کردند: تعدد ارگان های دارای شرح وظایف در حوزه آب و هواشناسی موجب شده شرایط واقعی اقلیمی پیش روی کشور در مسیر پر پیچ و خم اداری و اعتباری سازمان های دولتی گم شود.

کارشناسان با بیان این که در این بین دو شورای راهبردی شامل شورای عالی آب (وزارت کشاورزی و وزارت نیرو) و شورای سیاست گذاری هواشناسی کشور وجود دارد، خاطرنشان کردند: از شورای عالی آب نمی توان انتظار زیادی داشت زیرا بزرگترین مصرف کنندگان آب کشور به عنوان اعضای اصلی این شورا اقدام به سیاست گذاری می کنند یعنی وزارت کشاورزی و وزارت نیرو. اما چرا شورای عالی هواشناسی کشور در این مورد ورود نمی کند؟

به گفته آنان؛ پاسخ تا حد زیادی مرتبط با نحوه مدیریت و تعامل سازمان هواشناسی کشور با دیگر دستگاه های اجرایی است با وجود اینکه سازمان هواشناسی کشور از اعضای برجسته این شورا و نقش دبیری شورای عالی هواشناسی را در کشور برعهده دارد از زمان دولت های یازدهم و دوازدهم تاکنون به جرات می توان گفت که سازمان هواشناسی کشور تبدیل به منزوی ترین سازمان دولتی کشور شده است.

به اعتقاد کارشناسان، این سازمان نه تنها قادر به تولید ثروت از بزرگترین دارایی خود یعنی داده نیست بلکه با سیاست ها، عملکردهای مدیریتی فرصت سوز، باعث شده است که ارگان های دیگر تمایلی به تعامل و همکاری با این سازمان نداشته باشند.

کارشناسان همچنین تاکید می کنند: سیلاب های اخیر در کشور و ایجاد خسارت های فراوان مالی و انسانی، هماهنگی و تعامل ضعیف سازمان هواشناسی کشور را با سایر دستگاه های ذیربط خصوصا حوزه مدیریت بحران را برجسته تر کرد. در سیلاب سال گذشته استهبان شیراز که منجر به فوت 23 نفر از هموطنانمان شد با وجود فعال بودن سیستم رادار هواشناسی کوه دراک در استان فارس و صرف میلیاردها ریال هزینه برای راه اندازی و نصب آن، از پیش بینی سیل ناتوان ماند و همین موضوع نیز در پیش بینی مانسون سال قبل نیز اتفاق افتاد.

آنان همچنین با اشاره به نمونه ای از فرصت سوزی های صورت گرفته در این سازمان، عنوان کردند: ماموریت منابع عظیم کیفی و کمی نیروی انسانی در سازمان هواشناسی و سیستم های خریداری شده با ارز دولتی برای پیش بینی وقوع مخاطرات جوی تعریف شده است و گوش و چشم سازمان مدیریت بحران کشور در قبل از وقوع پدیده ها و مخاطرات جوی به سازمان هواشناسی کشور است. کارایی رادار هواشناسی در کشورهای توسعه یافته در پیش بینی سیلاب امتحان خود را پس داده و با وجود فعال بودن این سیستم در تعداد قابل توجهی از استان های کشور خروجی قابل ملاحظه ای از آن عائد سیستم مدیریت بحران کشور نشد!

همچنین علیرغم اعلام رئیس پژوهشگاه هواشناسی کشور مبنی برفعال بودن سامانه هشدار سیل در حوضه های اصلی آبریز در کشور و راه اندازی های مکرر آن با حضور وزیر فقید راه و شهرسازی در سال قبل، متاسفانه خروجی سیستم های هشدار سیل نیز به مدد مدیریت بحران کشور نیامد و خسارات مالی فراوان سیلاب موید این موضوع است.

ضمن این که اخیرا نیز در یک هماورد بین المللی سازمان هواشناسی کشور علیرغم صرف بودجه میلیاردی نتوانست کرسی مناسبی حتی در بین کشورهای آسیایی در ساختار سازمان جهانی هواشناسی (wmo) کسب نماید!

 

به گفته کارشناسان، در مجموع عملکرد منفعلانه مدیریتی و  مشاوره های غیر حرفه ای موجب شده که روند مدیریتی سازمان هواشناسی کشور به قهقرا برود که انتظار می رود وزیر جوان و تازه نفس وزارت راه و شهرسازی که سال گذشته در کسوت رئیس دیوان محاسبات کشور در قضیه سیلاب امامزاده داوود و شیراز تشر مهمی به سازمان هواشناسی کشور درخصوص عدم اجرای قانون هوای پاک زده بودند دراین خصوص چاره اندیشی کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اکبر 2 0

    از وزیر جوان و پرانرژی و محترم راه و شهرسازی درخواست داریم فکری به حال وضعیت سازمان هواشناسی بکند

  • ناشناس 0 0

    آقا هوا شناسی کشور فقط آمار الکی از بارش ها وپیش بینی های غیر واقعی ونا امید کننده
    واینکه اینگار فقط بدبختی ها مال ایران است وبس
    خدائیش یک مشت کارشناس خدا شناس ومجریان معتقد بیاورید تا اگر هم اتفاقی قرار است بیفتد امیدشان به خدا ودست به دعا بردارند
    چقدر با پیشرفت علم از خالق علوم ودنیا دور شدیم