| کد خبر: 234332 |

◄ افزایش بهره وری زیربناها و ناوگان موجود؛ ضرورت فعلی حمل و نقل

یک کارشناس حمل و نقل با توجه به محدودیت شدید منابع مالی در کشور، افزایش بهره وری زیربناها و ناوگان موجود حمل و نقل را در شرایط فعلی، ضروری دانست.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل با توجه به محدودیت شدید منابع مالی در کشور، افزایش بهره وری زیربناها و ناوگان موجود حمل و نقل را در شرایط فعلی، ضروری دانست.

به گزارش تین نیوز محمد اسماعیل علیخانی به خبرنگار ما گفت: در یک ارزیابی نه چندان شتابزده مشخص می شود تعداد زیادی از پروژه های ریلی در دست و یا برنامه اجرا، یا فاقد تقاضا در حد احداث یک راه آهن یک خطه هستند و یا از هزینه ای دور از انتظار یک راه آهن یک خطه قابل مقایسه با هزینه یک آزاد راه 6 خطه و تا دو آزاد راه ۴ خطه برخوردارند و یا فاقد اولویت یا توجیه مالی و اقتصادی هستند.

وی افزود: در این بحران منابع مالی و فقدان نقشه راه مصوب اولویت بندی شده، به جای آغاز اجرای محورهای فاقد توجیه، توجه به افزایش بهره وری امری لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید:

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ و نقل اسکاپ با تاکید بر این که دغدغه بهره وری صحبت امروز و دیروز نیست، عنوان کرد: شادروان مهندس ترکان در موضوع بهره روری توجه به چهار عامل سخت افزار، اطلاعات افزار، سازمان افزار، انسان افزار  یا Hard Ware, Info Ware, Orga Ware, Human Ware را از قول یک کارشناس اسکاپ مطرح و اضافه می کرد «در کشورهای کمتر توسعه یافته و با اطلاعات و آمار ناکافی و یا ناکار آمد، فاقد سازمان و تشکیلات و در غیبت نیروی انسانی آزموده، هر وقت گشایش مالی فراهم می شود، فورا تب خرید خارجی و یا ساخت زیر بناهای گران آغاز می گردد ( کلنگ زنی).

وی تاکید کرد: اگر چهار عامل بالا را روی محور مختصات ببریم، تنها وقتی بهره وری، صد در صد خواهد بود که افزارهای یاد شده هماهنگ با هم رشد کنند که البته در کشور ما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و فقط به سخت افزار توجه می شود.

علیخانی خاطرنشان کرد: جا دارد از شادروان دکتر دادمان که ایشان نیز به موضوع افزایش بهره وری توجه ویژه داشتند یادی بکنیم که در چند جلسه که با آن روانشاد در قطار در حال حرکت (یکی در محور تهران-زنجان و دیگری در سفر به باکو) و چند جلسه هم در مرکز تحقیقات راه آهن برگزار شد، افزایش بهره وری و همجواری راه آهن های تند رو و آزاد راه ها در مناطق کم عارضه و... را دنبال می فرمودند.

او گفت: از تلاش های بی دریغ زنده یاد مهندس شالچیان و استاد فرزانه مهندس احمد حامی و... نیز در این زمینه بسیار آموخته ایم که دراین مختصر نمی گنجد. نام بسیاری از مدیران بخش راه و راه آهن و... باید به این مجموعه افزوده شود که کشور از تلاش های آنها  بهره مند شده است و خوشبختانه از حضور ارزنده آنها فیض می بریم که برای اجتناب از بروز شائبه ها از ذکر نامشان، خودداری می کنیم.

 علیخانی عنوان کرد: دوخطه کردن محور تهران مشهد در کوتاه ترین مدت ممکن و با کمترین هزینه (شاید با یک صدم هزینه های نجومی کنونی به نرخ ثابت ) کار همین  گروه است که ظاهرا تکرار این گونه کارهای بزرگ  با آن همه وسواس در هزینه ها، فقط کار خود آنهاست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.