| کد خبر: 133834 |

عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور طی دو ماهه امسال افزایش یافت

در دو ماهه نخست سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال قبل، آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر تجاری کشور با 260 هزار تن افزایش به بیش از 5/15 میلیون تن رسید که رشدی معادل 7/1 درصدی داشته است.

تین نیوز

در دو ماهه نخست سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال قبل، آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر تجاری کشور با 260 هزار تن افزایش به بیش از 5/15 میلیون تن رسید که رشدی معادل 7/1 درصدی داشته است.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، در بندر شهید رجایی که مهم ترین بندر در جنوب کشور به شمار می رود میزان تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی با بیش از 13 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 9/8 میلیون تن رسیده است.

 

در این مدت در بندر امام خمینی (ره) نیز که یکی دیگر از بنادر مهم کشور در حاشیه خلیج فارس است نیز شاهد رشد 10 درصدی در تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی هستیم.

 

بر اساس آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی طی دو ماهه نخست امسال میزان تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره) به بیش از 2/4 میلیون تن افزایش یافت که این میزان حاکی از یک رشد 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

 

در سایر بنادر جنوبی کشور نیز شاهد رشد تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی هستیم به طوری که بندر خرمشهر از جمله بنادری است که رشد فزایندی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

 

آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بندر خرمشهر حاکی از این است که میزان تخلیه و بارگیری در این بندر در دو ماهه نخست امسال به بیش از 212 هزار تن رسیده است که این میزان نشانگر یک رشد 68 درصدی نسبت به دو ماهه سال گذشته است.

 

همچنین بندر لنگه شاهد یک رشد 43 درصدی در میزان تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی بوده به طوری که آمار عملیات در بندر لنگه نشان می دهد که تناژ عملیات در این بندر طی دو ماهه نخست امسال بیش از 170هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد رشد را نشان می دهد.

 

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی اخیرا در باره وضعیت تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور گفت: در دو ماه ابتدایی امسال در تخلیه و بارگیری مواد غیرنفتی در بنادر کشور ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم، همچنین در مدت یاد شده نیز در حوزه کالای کانتینری ۴۰ درصد رشد داشتیم که این اتفاق پیام خیلی خوبی دارد و امیدواریم به زودی ترمینال‌های کانتینری کشور به دوران قبل از تحریم برگردند، زیرا که این موضوع باعث ورود کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و به تبع آن افزایش اشتغالزایی می‌شود.

 

آمار ارائه شده در خصوص تناژ کالای ترانزیتی از طریق بنادر کشور شاهد رشدی چمشگیر نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است و طی دو ماهه نخست امسال میزان تناژ تخلیه و بارگیری کالای ترانزیتی در بنادر تجاری کشور به بیش از 1 میلیون تن کالا رسیده است.

 

این در حالی است که در دو ماهه نخست سال گذشته نزدیک به 700 هزار تن کالاهای ترانزیتی از بنادر تجاری کشور تخلیه و بارگیری شده بود و مقایسه این بخش نشان از رشد 33.5 درصدی عملیات ترانزیتی در بنادر کشو بوده است.

 

با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و امکانات موجود در بنادر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی همواره به دنبال تشویق ترانزیت در بنادر کشور بوده است.

 

بر اساس آمار عملکرد دو ماهه نخست امسال میزان عملکرد کانتینری کشور بیش از 47 درصد رشد نشان می دهد به طوری که میزان عملیات کانتینری در بنادر تجاری در دوره منتهی به اردیبهشت ماه امسال به بیش از 518 هزار TEU بالغ شده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل 351 هزار TEU گزارش شده بود.

 

رشد بیش از 47 درصدی عملیات کانتینری در سایه رفع تحریم های غیرقانونی علیه صنعت حمل و نقل دریایی ایران و از سرگیری فعالیت خطوط کشتیرانی مهم جهان در بنادر ایران بویژه بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کانتینری کشور حاصل شده است.

 

بر اساس این گزارش، امسال بنادر کشور رشد بی سابقه ای را در زمینه ترانشپ کالا در بنادر تجربه کردند و افزایش سهم ترانشیپ کالا در بنادر ایران یکی از اهداف استراتژیک سازمان بنادر و دریانوردی به شمار می رود.

 

افزایش میزان ترانشیپ کالا در بنادر کشور موجبات رونق در بنادر کشور و ایجاد اشتغال را فراهم می آورد و بر اساس گزارشات موجود میزان ترانشیپ کالا طی دو ماهه نخست امسال به بیش از 654 هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 397 هزار تن افزایش نشان می دهد.

 

این میزان افزایش در تناژ کالای ترانشیپی در بنادر تجاری کشور حاکی از یک رشد 160 درصدی است و طی سال های اخیر این رشد عملیات بندری بسیار بی سابقه ای بوده است.

 

به گزارش ایرنا، با برنامه رزی سازمان بنادر و دریانوردی هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ایران سالیانه به حدود 250 میلیون تن کالا افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.